در چند روز گذشته ویروس باج افزار جدید و خطرناکی تعداد زیادی از سیستم‌های رایانه ای را در کشور‌های مختلف آلوده کرده است بطوریکه برخی از سیستم ها در کشورمان از جمله اصفهان نیز به این ویروس آلوده شدند.
کد خبر: ۴۲۴۵۲۵
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۵ 15 May 2017
تابناک اصفهان- به گزارش ایرنا، این ویروس جدید با نام واناکرای (WannaCry) با حمله به سیستم های رایانه ای، فایل‌های قربانی را رمزگذاری کرده و برای رمزگشایی آنها درخواست ۳۰۰ دلار باج می‌کند.
این باج‌افزار از یک آسیب‌پذیری که بر روی سیستم ویندوز وجود دارد استفاده می‌کند و اگر یک رایانه در یک سازمان یا شرکت آلوده به این باج‌افزار شود، سایر سیستم‌های آسیب‌پذیر در شبکه محلی نیز آلوده به این ویروس می شوند.
باج افزار ویروسی است که پس از آلوده کردن رایانه، فایل ها و اطلاعات آن را قفل کرده و به ازای باز کردن این قفل مبلغی را به عنوان باج طلب می کند.
بنا به گزارش های دریافت شده، اداره ها و مراکز خدمات رسان در بسیاری از کشورهای دنیا به باج افزار جدید آلوده شده اند به طوریکه چند بیمارستان بزرگ در انگلیس نیز هدف این حمله سایبری قرار گرفتند و در عملکرد پذیرش بیماران در سراسر این کشور اخلال جدی ایجاد شد.
بنا به گزارش برخی مراکز امنیت اطلاعات، این بدافزار در کشورمان نیز رصد شده که بیشتر این آلودگی ها مربوط به حوزه پزشکی و سلامت بوده است.
به گزارش مرکز ماهر (مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه‌ای)، تا روز 23 اردیبهشت امسال بیش از 200 قربانی این باج افزار در کشورمان رصد شده که بیشتر این آلودگی ها در حوزه پزشکی و سلامت شناسایی شده است.
مرکز ماهر همچنین اعلام کرد که اقدام های لازم برای جلوگیری از انتشار باج افزار و کاهش خسارت ناشی از آن از سوی تیم های امداد و نجات مرکز ماهر (مراکز آپا) مستقر در استان های کشور در دست انجام است.
به گفته مسئول روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، تعدادی از بیمارستان های اصفهان نیز در 2 روز گذشته به ویروس جدید آلوده شدند.
دکتر کیانوش جهانپور در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: این ویروس برخی از فایل های سیستم های رایانه ای را از دسترس خارج کرده بود اما با اقدام به موقع، جلوی گسترش این ویروس گرفته شد.
وی با بیان اینکه اکنون مشکلی در خدمات رسانی این بیمارستان ها و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان وجود ندارد، افزود: آخرین به روز رسانی ها و اقدام های امنیت اطلاعات در شبکه های رایانه ای انجام شده بمنظور جلوگیری از آسیب های احتمالی صورت گرفته است.
کارشناس مرکز تخصصی آپا (آگاهی رسانی، پشتیبانی و امداد رایانه ای) دانشگاه صنعتی اصفهان نیز درباره انتشار این ویروس گفت: به روز نبودن سیستم های عامل رایانه ها، مهمترین عامل انتشار این ویروس بوده است.
گلشنی افزود: یکی دیگر از عوامل اصلی انتشار باج افزار جدید نیز باز کردن ایمیل ها، فایل ها یا وب سایت های آلوده بوده است که آموزش کاربران نهایی رایانه ها در این زمینه بسیار تاثیرگذار است.
وی آموزش ناکافی به کاربران نهایی در اداره ها و سازمان ها را عامل مهمی در حملات رایانه ای خواند و تاکید کرد که لازم است دوره های آموزشی جامع و متناوب برای کاربران در سطوح مختلف در اداره ها و سازمان ها برگزار شود.
این کارشناس با اشاره به اینکه در چند روز گذشته، نسخه های جدیدی از این ویروس در سراسر دنیا منتشر شده است، گفت: یک وصله امنیتی توسط مایکروسافت که آسیب‌پذیری ویروس جدید را برطرف می کند، منتشر شده که این وصله همراه با برنامه به ‌روز‌رسانی اضطراری برای مقابله با این باج‌افزار در پایگاه اینترنتی آپا دانشگاه صنعتی اصفهان در دسترس کاربران است.
به گفته وی، مرکز آپا دانشگاه صنعتی اصفهان و مرکز ماهر (مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه‌ای) در حال بررسی میدانی آلودگی سیستم های رایانه ای در ایران به ویروس باج افزار جدید هستند.
مرکز تخصصی آپا دانشگاه صنعتی اصفهان به عنوان یک مرکز امداد امنیت رایانه‌ای، فعالیت خود را در زمینه تخصصی ارائه سرویس مدیریت حوادث امنیتی و آسیب‌پذیری‌های شبکه از سال 1386 آغاز کرده‌ است.
کارشناسان امنیت اطلاعات، حمله ویروس 'وانا کرای' را بزرگترین حمله آلوده کردن به باج‌افزار خوانده اند چرا که این ویروس در ساعت های اولیه انتشارش موفق به آلوده کردن صدها هزار رایانه در بیش از 70 کشور شد.
در هر صورت، کارشناسان تاکید دارند که به روز کردن سیستم های عامل ویندوز و برنامه های آنتی ویروس بهترین راهکار برای پیشگیری از آلودگی به این ویروس است همچنین بر اهمیت تهیه نسخه های پشتیبانی از اطلاعات موجود در سیستم های رایانه ای نیز تاکید می شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار