آمارها نشان می دهد که در پی اقدام های انجام شده طی سه سال و نیم گذشته، وضعیت آلودگی کلانشهر اصفهان رو به کاهش و ریه های این شهر رو به بهبودی است.
کد خبر: ۴۲۵۱۵۴
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۳ 16 May 2017
تابناک اصفهان- به گزارش ایرنا، بررسی روزهای ناسالم و سالم هوای اصفهان قبل و پس از تصدی دولت تدبیر و امید بیانگر موثر بودن اقدام ها و برنامه های این دولت در کاهش آلودگی کلانشهر اصفهان است.
طبق آمار رسمی، وضعیت هوای کلانشهر اصفهان از سال 90 تا 95 به شرح زیر است.
** روزهای پاک:
در سال 90؛ سه روز، در سال 91؛ چهار روز، در سال 92؛ یک روز ، در سال 93؛ هیچ روز ، در سال 94؛ یک روز و در سال 95؛ هفت روز .
** روزهای سالم:
در سال 90؛ نود و شش روز، در سال 91؛ یکصد و سی روز ، در سال 92؛ یکصد و هفت روز ، در سال 93؛ یکصد و نود و هفت روز ، در سال 94؛ دویست و چهل و دو روز و در سال 95؛ دویست و هشتاد و هفت روز .
** روزهای ناسالم برای گروه های حساس:
در سال 90؛ یکصد و شصت روز ، در سال 91؛ دویست روز، در سال 92؛ یکصد و شصت و دو روز ، در سال 93؛ یکصد و بیست و پنج روز ، در سال 94؛ یکصد و 9روز و در سال 95؛ شصت و نه روز.
** روزهای ناسالم برای عموم :
در سال 90؛ یکصد و چهار روز ، در سال 91؛ سی و دو روز، در سال 92؛ هشتاد و هشت روز، در سال 93؛ چهل و سه روز، در سال 94؛ سیزده روز و در سال 95؛ سه روز.
** روزهای بسیار ناسالم:
در سال 90؛ دو روز، در سال 91؛ هیچ روز ، در سال 92؛ هفت روز و در سال های 93 ، 94 و 95 هیچ روز.
این آمارها نشان می دهد که شمار روزهای پاک و سالم هوای اصفهان طی سه سال و نیم تصدی دولت تدبیر و امید افزایش و شمار روزهای ناسالم برای گروه های حساس، ناسالم برای عموم کاهش چشمگیری داشته است و از سال 93 تاکنون، اصفهان روز بسیار ناسالم را تجربه نکرده است.
موارد زیر از جمله اقدام های انجام شده طی سه سال و نیم گذشته برای بهبود وضعیت هوای کلانشهر اصفهان است:

* جلوگیری از استفاده سوخت های آلاینده*
به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست اصفهان پیش از دولت یازدهم نیروگاه شهید منتظری اصفهان روزانه 15میلیون لیتر مازوت مصرف می کرد و چالش های مهم زیست محیطی بسیاری برای استان بوجود آورده بود اما با اقدامات انجام شده در دولت یازدهم، سوخت این نیروگاه بصورت کامل از مازوت به گاز طبیعی تغییر یافت.
براساس اعلام کارشناسان تا پیش از این، استفاده نیروگاه های اصفهان از سوخت مازوت تاثیر 20 درصدی بر آلودگی هوای این کلانشهر داشت و از این طریق در هر 24 ساعت 500 تن گوگرد در هوای اصفهان منتشر می شد و مردم آن را استنشاق می کردند.

** بهبود سوخت خودروها **
بهبود وضعیت سوخت خودروها و ارتقای آن از یورو 3 به یورو 4 از دیگر دستاوردها و اقدامات دولت تدبیر و امید در بخش تامین سوخت و بهبود محیط زیست است.
مقایسه تغییرات کیفیت هوا از سال 92 تاکنون براحتی بهبود وضعیت آلاینده ها که ناشی از سوخت خودروها و استفاده از مازوت در نیروگاه ها بوده است را مشخص می کند.
کارشناسان سهم آلاینده های ناشی از حمل و نقل را 74.7 درصد اعلام کرده اند که بهبود وضعیت سوخت خودروها و ارتقای آن از یورو 3 به یورو 4 از اقدام های تاثیر گذاری بود که در دولت تدبیر و امید در کلانشهر اصفهان انجام شد.
همچنین در این مدت 300 دستگاه اتوبوس گازسوز ناوگان حمل و نقل درون شهری اصفهان فعال شدند و قرار شد شرکت ملی گاز، گاز طبیعی فشرده ( سی ان جی) با قیمت 40 تومان را در اختیار شرکت های واحد اتوبوسرانی اصفهان قرار دهد.

*اجرای طرح جامع کنترل کیفی هوای اصفهان *
پایش صنایع و اجرای طرح جامع کنترل کیفی هوای اصفهان یکی دیگر از عملکردهای زیست محیطی دولت تدبیر و امید در مدت سه ساله اخیر است.
مهار گرد و غبار، شناسایی منابع تولید ذرات معلق، برنامه ریزی برای حذف عوامل و کانون تولید ذرات معلق، خارج کردن صنایع آلاینده و ممنوعیت تولید و بهره برداری از معادن در شعاع 50 کیلومتری اصفهان از دیگر ابعاد این طرح عنوان شده است.
در نتیجه اجرای طرح جامع کاهش آلودگی هوا در استان اصفهان آمار روزهای سالم در این شهر از سال 92 تاکنون هرسال نسبت به سال گذشته افزایش یافته و از مصادیق موفقیت اجرای این طرح در کلانشهر اصفهان است .
این طرح در سه دوره 10 ساله، پنج ساله و دو ساله به اجرا گذاشته شده و برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت کاهش هوای اصفهان با افق پنج، 10 و 15 ساله برای آن تهیه شده است.

*تشکیل کارگروه مقابله با گرد و غبار
افزایش گرد و غبار و توسعه کانون های این پدیده بدلیل خشکسالی های پی در پی در کانون های گرد و غبار استان بویژه شرق اصفهان یکی دیگر از چالش های محیط زیست اصفهان است که طی سه سال گذشته مورد توجه جدی دولتمردان قرار گرفت و برای این منظور کارگروهی برای مقابله با پدیده گرد و غبار و تعیین تکلیف کوره های آجر و گچ، آهک، شن و ماسه در محدوده 50 کیلومتری کلانشهر اصفهان تشکیل شد.
در این راستا 10 هزار هکتار از زمین های شرق اصفهان به عنوان کانون اصلی گرد و غبار برای کاشت تاغ پیش بینی شد.
همچنین 27 هکتار از زمین های بیابانی شهرستان برخوار با هدف بیابان زُدایی و مقابله با پدیده گرد و غبار در حال انجام است.
همچنین برای بیش از 350 کارخانه تولید آجر، بیش از 70 کوره گچ که در شعاع 50 کیلومتری شرق اصفهان وجود دارد و این واحدها نقش مهمی در انتشار گرد و غبار در هوای اصفهان دارند کارگروهی برای اتخاذ راهبردهای مناسب برای کاهش آلایندگی ناشی از این واحدها تشکیل شد.
براساس مصوبات این کارگروه مجوز فعالیت هیچ معدنی در این منطقه تمدید نخواهد شد و هیچ مجوز جدیدی برای احداث معدن در منطقه صادر نمی شود و به واحدهایی که آلایندگی آنها محرز شده نیز فرصت داده شده تا رفع آلایندگی کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار