دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران در 102 کشور و 310 شعبه برگزار می شود تا ایرانیان مقیم خارج از ایران نیز در این انتخابات شرکت کنند. در این دوره از انتخابات نخستین رای را یک پژوهشگر ایرانی در دانشگاه ویکتوریای ولینگتون در نیوزیلند به صندوق رای انداخت.
کد خبر: ۴۲۶۴۱۷
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۴ 19 May 2017
تابناک اصفهان -  انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری با اخذ رای از یک ایرانی مقیم نیوزیلند کلید خورد و هموطنان ایرانی در این کشور واقع در اقیانوس آرام، نخستین افرادی بودند که پای صندوق رای رفتند تا رئیس جمهوری کشور را انتخاب و سکان هدایت اجرایی کشور را به وی بسپارند.
اخذ رای از ایرانیان مقیم نیوزیلند ساعت 9 و 30 دقیقه صبح به وقت محلی (2 بامداد به وقت تهران) در چهار شهر آکلند، کرایست چرچ، ولینگتون و دنیدن آغاز شد و ایرانیان مقیم این کشوز نخستین هموطنان در جهان بودند که پای صندوق های رای حاضر شدند. نخستین رای در انتخابات ریاست جمهوری در دانشگاه ویکتوریای ولینگتون از سوی یک پژوهشگر ایرانی در این دانشگاه به صندوق انداخته شد.
نیوزیلند شرقی ترین کشور دنیاست و خورشید در جهان ابتدا در این کشور طلوع کرده و روز جدید از این کشور آغاز می شود. افق نیوزیلند هفت و نیم ساعت زودتر از تهران است لذا در حالیکه در نخستین ساعات روز 29 اردیبهشت ماه در ایران بسر می بریم برگزاری انتخابات در نیوزیلند آغاز شد.
صندوق های رای گیری صبح زود به شهرهای آکلند، کرایست چرچ و دنیدن ارسال شد و صندوق سیار شماره یک نیوزیلند نیز در سالنی که دانشجویان ایرانی در دانشگاه ویکتوریا اجاره کرده بودند اخذ رای از دانشجویان را آغاز کرد.
نخستین رای انداخته شده به این صندوق در واقع نخستین رای داده شده در انتخابات ریاست جمهوری کشورمان در کل دنیا بود. این رای از سوی یک پژوهشگر ایرانی در دانشگاه ویکتوریای ولینگتون به صندوق انداخته شد.
اخذ رای از ایرانیان در دانشگاه ویکتوریای ولینگتون ساعت 9 و 30 دقیقه به وقت محلی آغاز شد و تا ساعت 11 ادامه می یابد و از ساعت 12 تا 19 به وقت محلی نیز این صندوق در سفارت جمهوری اسلامی ایران در این شهر مستقر می شود.
دانشجویان ایرانی دانشگاه مسی در منطقه شمالی شهر آکلند نیز از صبح امروز پای صندوق رای مستقر در این دانشگاه رفتند و پس از پایان رای گیری این صندوق به دانشگاه آکلند و سپس به منطقه مرکزی این شهر نیوزیلند منتقل خواهد شد.
رای گیری از ایرانیان مقیم شهر دنیدن و کرایست چرچ این کشور هم انجام می شود.
ایرانیان مقیم نیوزیلند به طور عمده در آکلند ساکن هستند و در سه محل شمال، مرکز و غرب این شهر که ایرانیان تجمع بیشتری دارند رای گیری انجام خواهد شد.
با توجه به اینکه روز جمعه 29 اردیبهشت روز کاری در نیوزیلند می باشد، تا دو ساعت پس از پایان وقت اداری رسمی نیوزیلند رای گیری از ایرانیان ادامه پیدا خواهد کرد.
«جلال الدین نمینی میانجی» سفیر ایران در نیوزیلند اعلام کرد رای گیری به صورت حضوری و با ارائه گذرنامه یا شناسنامه معتبر ایرانی صورت می گیرد و تمامی امور اجرایی رای گیری توسط ایرانیان مقیم انجام گرفته و پس از پایان اخذ رای، آراء توسط آنها شمارش خواهد شد.

***اخذ رای از ایرانیان مقیم استرالیا
به گزارش خبرنگار ایرنا، اخذ رای از ایرانیان مقیم استرالیا در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از ساعت 9 صبح به وقت محلی آغاز شد.رای گیری از ایرانیان مقیم استرالیا برای انتخابات ریاست جمهوری در 6 شهر آدلاید، بریزبن، پرث، سیدنی، کانبرا و ملبورن انجام می شود.
رای گیری از هموطنان ایرانی در شهر کانبرا و صندوقی که در سفارت جمهوری اسلامی ایران مستقرشده است از ساعت 9 صبح به وقت محلی (3 و 30 دقیقه به وقت تهران) کلید خورد.
این در حالی است که به دلیل اختلاف ساعت انتخابات در شهر پرت استرالیا ساعت 9 به وقت محلی (5 و 30 به وقت تهران) آغاز می شود.
ساعت اخذ رای از ایرانیان مقیم استرالیا در محل سفارت کشورمان در کانبرا و پنج شهر دیگر این کشور از ساعت 9 صبح تا 9 شب پیش بینی شده است.
نهادهای ذیربط امنیتی و انتظامی استرالیا، مسئولیت نظم وامنیت فضای پیرامونی شعب اخذ رای را بر عهده دارند. ستاد کمیته اجرایی مرکزی انتخابات ریاست جمهوری ایران در استرالیا از هموطنان ایرانی مقیم خواست حضور و مشارکت فعالی در انتخابات برای تعیین سرنوشت کشور داشته باشند.

***ایرانیان مقیم شرق آسیا آرای خود را به صندوق‌های رای انداختند
رای گیری از ایرانیان مقیم شرق آسیا در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران از ساعت 8 صبح امروز جمعه (به وقت محلی) در کشورهای چین، ژاپن و کره جنوبی آغاز شد.
به گزارش خبرنگار ایرنا، ایرانیان مقیم سه کشور بزرگ شرق آسیا، از نخستین لحظات آغاز رای گیری با حضور در محل شعبه اخذ رای واقع در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران، با انداختن آرای خود به داخل صندوق‌ها، در این حماسه ملی شرکت کردند.
ایرانیان مقیم در کشورهای شرق آسیا به دلیل اختلاف ساعت، امروز بین 3 الی 4 ساعت و نیم زودتر از آغاز ساعت اخذ رای در ایران به پای صندوق های رای رفتند.
دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در کشورهای ژاپن و کره جنوبی از ساعت 8 صبح به وقت محلی (3:30 به وقت تهران) و در چین نیز از ساعت 8 صبح (4:30 دقیقه به وقت تهران) آغاز شد و حوزه های رای گیری از همان ساعت تعیین شده به سوی هموطنان کشورمان گشوده شد.
در کشورهای کره جنوبی سفارت جمهوری اسلامی ایران در شهر سئول میزبان ایرانیان مقیم است و در ژاپن نیز سه شهر توکیو، اوساکا و ناگویا به عنوان حوزه رای گیری در این کشور انتخاب شده اند.
در چین نیز علاوه بر سفارت جمهوری اسلامی ایران در شهر پکن؛ سرکنسولگری های کشورمان در شهرهای شانگهای، گوانگجو و هنگ کنگ نیز به عنوان حوزه های راگیری در این کشور در نظر گرفته شده اند.
مهلت رای گیری در کشورهای چین، کره جنوبی و ژاپن تا ساعت 18 به وقت محلی اعلام شده است.اما مسئولان برگزاری انتخابات می گویند در صورت مجوز ستاد انتخابات کشور احتمال تمدید رای گیری به مدت دو ساعت وجود دارد.
براساس گزارش های دریافتی، اعضای هیات اجرایی و نظارت و مسئولان شعبه اخذ رای در شرق آسیا عصر روز گذشته (پنجشنبه) آخرین نشست هماهنگی خود را برای برگزاری هر چه بهتر این انتخابات برگزار کردند و از یک ساعت پیش از آغاز رسمی رای گیری نیز در محل حضور یافته اند.

***ایرانیان مقیم مالزی پای صندوق های رای رفتند
ایرانیان مقیم مالزی از ساعت 9 صبح امروز به وقت محلی (5 و 30 دقیقه به وقت تهران) با حضور در مراکز اخذ رای در این کشور جنو شرق آسیا، در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شرکت کردند.
به گزارش ایرنا، سفارت جمهوری اسلامی ایران در مالزی 6 صندوق اخذ رای در کوالالامپور پایتخت، یک شهر شمالی و یک شهر جنوبی مالزی که بیشتر ایرانیان در این مناطق ساکن هستند درنظر گرفته و مستقر کرده است.
ساکنان کوالالامپور پایتخت مالزی از ساعت 9 صبح به وقت محلی تا 19 با حضور در کنسولگری و یا رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران نسبت به انتخاب کاندیدای موردنظر خود در انتخابات ریاست جمهوری اقدام می کنند.
سومین صندوق این دوره از انتخابات در مالزی دانشگاه یو.ام در حومه شهر کوالالامپور نیز در همین ساعات میزبان رای دهندگان و دانشجویان ایرانی است.
صندوق شماره چهار به صورت سیار از ساعت 9 صبح روز جمعه تا ساعت 14 به وقت محلی مالزی در دانشگاه پوترا مالزی 'یو.پی.ام' در ایالت سلانگور و از ساعت 15 تا 19 در دانشگاه لیم کوک وینگ در پوتراجایا پایتخت سیاسی مالزی مستقر است.
پنجمین صندوق دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران نیز در در دانشگاه فناوری مالزی (یو.تی.ام) شهر جوهور در جنوب این کشور و صندوق شماره 6 در دانشگاه علوم مالزی (یو.اس.ام) در شهر پیننگ از ساعت 9 صبح امروز با هدف اخذ رای از ایرانیان ساکن این مناطق مستقر شدند.
گزارش های دریافتی حاکی است ایرانیان مقیم مالزی با استقبال از انتخابات ریاست جمهوری انداختن آرای خود را به صندوق تبی درنظر گرفته شده آغاز کرده اند.

***آغاز رای گیری از ایرانیان مقیم جنوب شرق آسیا
رای گیری از ایرانیان مقیم جنوب شرق آسیا در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از صبح امروز جمعه به وقت محلی در کشورهای سنگاپور، اندونزی، برونئی، فیلیپین، مالزی، ویتنام و تایلند آغاز شد.
به گزارش ایرنا، ایرانیان مقیم این هفت کشور جنوب شرق آسیا از ساعات اولیه رای گیری در محل های سفارت جمهوری اسلامی، رایزنی های فرهنگی و دیگر مراکز اخذ رای حاضر شدند تا آرای خود را در انتخابات ریاست جمهوری به صندوق ها بیندازند.
ایرانیان مقیم اندونزی از ساعت 8 صبح به وقت محلی (5 و 30 دقیقه به وقت تهران) پای صندوق رای مستقر در سفارت کشورمان در جاکارتا حاضر شدند تا سکان دار هدایت بالاترین مقام اجرایی کشور را انتخاب کنند.
6 صندوق اخذ رای برای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در مالزی از ساعت 9 صبح به وقت محلی مالزی (5 و 30 دقیقه به وقت تهران) در شعب شهرهای کوالالامپور، جوهور، پینانگ، پوتراجایا و ایالت سلانگور فعال شد.
بنا براین گزارش، ایرانیان مقیم کشورهای جنوب شرق آسیا به دلیل اختلاف ساعت با ایران، امروز با حداکثر چهار ساعت و 30 دقیقه اختلاف زمانی با تهران وارد حوزه های رای گیری شدند تا در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند.
براساس گزارش های دریافتی صندوق های اخذ رای در سفارتخانه های ایران در ویتنام، سنگاپور، برونئی و تایلند نیز کار رای گیری از ایرانیان مقیم را آغاز کرده اند.
صندوق اخذ رای ایرانیان همچنین در محل رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مانیل پایتخت فیلیپین فعال شده و اخذ رای گیری از ایرانیان و دانشجویان کشورمان در این کشور جنوب شرق آسیا ادامه دارد.

***حضور همه جانبه ایرانیان مقیم جنوب چین در انتخابات ریاست جمهوری
ایرانیان مقیم گوانگجو در جنوب چین در اولین ساعات امروز جمعه به (وقت محلی) آرای خود را به صندوق انداختند.
به گزارش خبرنگار ایرنا، دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران که از ساعت 8 صبح به وقت محلی (4:30 دقیقه به وقت تهران) در شرق آسیا آغاز شده، همچنان با حضور همه جانبه مردم ادامه دارد و در این بین هموطنان کشورمان در جنوب چین و در شهر گوانگجو نیز حضوری فعال در آن دارند.
بر اساس گزارش دریافتی، سرکنسولگری کشورمان در این شهر اقدام به ایجاد یک شعبه اخذ رای در محل این کنسولگرری کرده و میزبان هموطنان مقیم این شهر و دیگر شهرهای استان گوانگ دونگ است.
بر اساس این گزارش از ابتدای شروع رای گیری در صندوق مستقر در سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران استقبال پرشوری از انتخابات به عمل آمده و بر آورد می شود که طی ساعات آینده بر تعداد شرکت کنندگان در انتخابات افزود شود. همچنین تعداد قابل توجهی از هموطنان کشورمان که برای حضور در مایشگاه بین المللی صنعت پلاستیک و پلیمر (چایناپلاس 2017) به این شهر آمده اند با اشتیاق در این وظیفه ملی مشارکت نموده و با حضور در محل کنسولگری، در حال انداختن آرای خود به داخل صندوق رای هستند.
همچنین به غیر از شهر گوانگجو و پکن پایتخت چین، شهرهای شانگهای و هنگ کنگ نیز با برپایی صندوق های رای میزبان ایرانیان مقیم هستند.

*** آغاز رای گیری از ایرانیان مقیم هند
رای گیری از ایرانیان مقیم هند در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری روز جمعه از ساعت 8 صبح به وقت محلی آغاز شد.
به گزارش خبرنگار ایرنا از دهلی نو، رای گیری از هموطنان ایرانی در شهرهای دهلی نو،حیدرآباد و بمبئی که صندوق های اخذ رای ثابت مستقر شده از ساعت 8 صبح به وقت محلی (7 صبح به وقت تهران ) آغاز شد.
ساعت اخذ رای در هند برای صندوق های ثابت از ساعت 8 صبح تا 18 و سیار 10 صبح تا 15 به وقت محلی در نظر گرفته شده است.
سه حوزه رای گیری با 9 شعبه اخذ رای ثابت و سیار برای شرکت ایرانی های مقیم هند در نظر گرفته شده است
در حوزه رای گیری دهلی نو یک صندوق ثابت در خانه فرهنگ ایران در دهلی نو و دو صندوق سیار در چندیگر و علیگر برای شرکت ایرانیان مقیم این شهرها استقرار یافته است .
در حوزه رای گیری حیدرآباد نیز دو صندوق در محل سرکنسولگری ایران و دربار حسینی ایرانیان دکن در حیدرآباد و دو صندوق دیگر نیز در میسور وبنگلور مستقر شده است.
در حوزه رای گیری بمبئی نیز دو صندوق اخذ رای وظیفه جمع آوری آرای ایرانیان مقیم بمبئی و پونا را به عهده دارد.
به گفته سفیرجمهوری اسلامی ایران در دهلی نو هماهنگی لازم با پلیس دیپلماتیک برای تامین امنیت حوزه های رای گیری و صندوق های اخذ رای درهند به عمل آمده است.

***آغاز انتخابات ریاست جمهوری ایران در سریلانکا
رای گیری از ایرانیان مقیم سریلانکا در دوازدهمین دوره ریاست جمهوری نیز از ساعت 8 صبح به وقت محلی در کلمبو آغاز شد.
به گزارش خبرنگار ایرنا، رای گیری از هموطنان ایرانی در شهر کلمبو از ساعت صبح 8 صبح به وقت محلی (7 صبح به وقت تهران)درصندوق شماره یک در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران و پروژه چند منظوره «اومااویا» کلید خورد. به دلیل اختلاف ساعت کلمبو با تهران ،انتخابات در این کشور شبه قاره هند زودتر از ایران آغاز شد.
ساعت اخذ رای از ایرانیان مقیم سریلانکا از ساعت 8 صبح تا 18 به وقت محلی پیش بینی شده است.

***آغاز حماسه ایرانی در پاکستان
دوازهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران در پنج شعبه اخذ رای در پاکستان، راس ساعت هشت صبح جمعه 29 اردیبهشت به وقت محلی(7:30 صبح به وقت تهران) با حضور پرشور ایرانیان مقیم در اسلام آباد و چهار شهر دیگر این کشور آغاز شد.
به گزارش خبرنگار ایرنا از اسلام آباد، امروز پنج صندوق رای در شهرهای اسلام آباد، کراچی، لاهور، کویته و پیشاور مستقر شده و اعضای هیات های اجرایی و نظارت در هریک از این شهرها، از چند روز پیش مشخص شده و در در روزهای اخیرف جلساتی را برای هماهنگی های لازم برگزار کردند. روند اخذ رای تا ساعت 18 به وقت محلی ادامه خواهد یافت.
ایرانیان مقیم پاکستان، در روزهای اخیر و همزمان با روزهای رقابت های انتخاباتی، همراه با دهها میلیون نفر از ایرانیان داخل و خارج از کشور، با شور و شوق اخبار و گزارش های انتخابات و سخنان و برنامه های نامزدها را از طریق شبکه های اجتماعی و رسانه های مختلف در نبال می کردند.
شور و شوق انتخابات در میان ایرانیان مقیم پاکستان موج می زند و در روزهای اخیر درهرجا و هر محفلی که ایرانیان حضور داشتند، حتی در میان دانش آموزان و نوجوانانی که هنوز به سن قانونی برای رای دادن نرسیده اند، حرف از انتخابات، نامزدها، سخنان و برنامه هایشان بود.
صندوق اخذ رای در اسلام آباد، در سفارت جمهوری اسلامی ایران مستقر شده است. حدود 130 نفر از ایرانیان مقیم اسلام آباد، واجد شرایط رای دادن دراین دوره از انتخابات هستند و مسئولان سفارت کشورمان تسهیلاتی را از جمله امکانات ایاب و ذهاب برای ایرنیان مقیم اسلام آباد برای تسهیل حضور در سفارت و شرکت در انتخابات، فراهم کرده است.

*** آغاز انتخابات ریاست جمهوری ایران در بنگلادش
انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری ایران در بنگلادش نیز اموز جمعه از ساعت 8 صبح (6 و 30 به وقت تهران)به وقت محلی در محل سفارت ایران در داکا آغاز شد.
همه ایرانیان مقیم این کشور باید با در دست داشتن شناسنامه و کارت ملی و در صورت همراه نداشتن این مدارک با گذرنامه معتبر ایرانی برای انداختن رای خود به صندوق های اخذ رای در محل رای گیری حضور یابند.

*** ایرانی ها در ارمنستان پای صندوق رای
رای گیری از ایرانیان مقیم و گردشگران حاضر در ارمنستان روز جمعه در سفارت جمهوری اسلامی ایران در شهر ایروان با شرکت شماری از واجدان شرایط که از شهرهای مختلف در محل حضور یافته بودند، اغاز شد.
ایرانی ها در ارمنستان پای صندوق رای
به گزارش خبرنگار ایرنا، در چارچوب برنامه ریزی صورت گرفته و با توجه تمرکز هموطنان در شهر ایروان یک شعبه اخذ رای در محل سفارت جمهوری اسلامی مستقر شده است.
رای گیری با حضور سیدکاظم سجادی سفیر جمهوری اسلامی ایران و شماری از رئیسان نهادهای ایرانی ساعت هشت (30 دقیقه اختلاف منفی با ایران) آغاز شد که تا ساعت ادامه خواهد یافت.
ایرانیان واجد شرایط رای دادن برای شرکت در انتخابات می توانند به سفارت ایران در شهر ایروان خیابان کومیتاس0014، بوداغیان شماره یک مراجعه کنند.
افراد 18 سال تمام به بالا (متولدین 29/2/1379 و قبل از آن - به میلادی 18/05/2000) با شناسنامه ایران و همراه داشتن شماره کارت ملی یا گذرنامه ایرانی می توانند رای بدهند.
براساس آمارها حدود 10 هزار ایرانی در ارمنستان اقامت دارند و همچنین 400 دانشجو در دانشگاههای این کشور مشغول تحصیل هستند.

*** مشارکت فعال ایرانیان مقیم ژاپن در انتخابات ریاست جمهوری
ایرانیان مقیم ژاپن از ساعت 8 صبح امروز به وقت محلی (ساعت 3 و 30 دقیقه به وقت تهران) با حضور پرشور در مراکز اخذ رای در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شرکت کردند.
مشارکت فعال ایرانیان مقیم ژاپن در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم
به گزارش خبرنگار ایرنا، بر اساس اخبار دریافتی از شهر توکیو ایرانیان مقیم ژاپن، دانشجویان شاغل به تحصیل، اساتید، تجار، کارکنان سفارت و دیگر نهادهای جمهوری اسلامی ایران امروز و از ساعت 8 صبح به وقت محلی با حضور در پای صندوق های رای، از دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری استقبال نمودند. شایان ذکر است در ژاپن علاوه بر توکیو در دو شهر اوساکا و ناگویا نیز صندوق اخذ رای برقرار شده است.
در شهر توکیو از ساعت 10 الی 13 به وقت محلی و در شهر ناگویا از ساعت 15 تا 18 به وقت محلی دست اندرکاران برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری میزبان هموطنان کشورمان هستند.

***ایرانیان در گرجستان پای دو صندوق رای
کار رای گیری انتخابات ریاست جمهوری از هموطنان مقیم و گردشگران ایرانی در گرجستان همزمان با ایران و کشورهای مختلف جهان، امروز (جمعه) پای دو صندوق رای در شهرهای تفلیس و باتومی آغاز شد.
به گزارش خبرنگار ایرنا، صندوق شماره یک در یایتخت گرجستان، خیابان تاشکندی، شماره 37 مجتمع آموزش فردوسی سفارت ایران قرار دارد که کار رای گیری با شرکت شماری از ایرانیان و حضور سیدجواد قوام شهیدی سفیر ایران آغاز شد.
همچنین با توجه به تمرکز جمعیتی ایرانیان در شهر و مناطق پیرامونی باتومی، صندوق دوم رای گیری انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری در سرکنسولگری ایران واقع در خیابان پرنواز مپه پلاک 83 قرار دارد.
رای گیری از ساعت هشت صبح به وقت محلی گرجستان (30 دقیقه منفی نسبت به ایران) آغاز شده است و براساس زمان تعیین شده تا ساعت 18 ادامه دارد.
براساس حدود دو هفته اطلاع رسانی سفارت ایران در گرجستان، ایرانیان می توانند رای خود را به یکی از دو صندوق تفلیس یا باتومی بیندازند.

*** آغاز رای گیری انتخابات ریاست جمهوری در کویت
رأی گیری از شهروندان ایرانی مقیم کویت در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از صبح امروز در کویت آغاز شد .
به گزارش ایرنا، با اتخاذ تدابیر لازم از سوی سفارت جمهوری اسلامی ایران درب های این نمایندگی از ساعت 8 صبح به وقت محلی به روی تعداد زیادی از شهروندان که از ساعات اولیه صبح در محل رای گیری حضور داشتند، گشوده شد .
بنا بر اعلام سفارت جمهوری اسلامی ایران رای گیری از شهروندان ایرانی مقیم کویت تا ساعت شش عصر به وقت محلی ادامه خواهد یافت و در صورت نیاز و حضور گسترده شهروندان این مدت با هماهنگی وزارت امور خارجه تمدید خواهد شد.
علیرضا عنایتی سفیر ایران در کویت درگفت وگویی اختصاصی با ایرنا در این زمینه گفت: برای تسهیل در مشارکت هموطنان مقیم کویت، 3 صندوق رای در دو حوزه رای گیری در کویت پیش بینی شده است.
وی افزود : جامعه ایرانیان کویت نزدیک به 40 هزار نفر هستند و برخی از هموطنان با خانواده و برخی نیز به تنهایی در کویت زندگی می کنند. نمی توان آمار دقیقی از واجدان شرایط رای دادن ارائه داد اما این رقم بطور تقریبی تا 30 هزار نفر برآورد می شود.
عنایتی گفت: در انتخابات ریاست جمهوری سال 1392 حدود 9 هزار نفر شرکت کردند که نشان از مشارکت 30 درصدی ایرانیان واجد شرایط بود. انتظار ما برای انتخابات سال جاری نیز در همین حد است.
سفیر ایران در کویت افزود: سفارت جمهوری اسلامی موضوع برگزاری انتخابات را به اطلاع مقام های مسئول کویتی رسانده و با برخورداری از همکاری طرف مقابل، نیروهای امنیتی کویتی برگزاری امن انتخابات را تامین می کنند.
بر اساس این گزارش، سفارت جمهوری اسلامی ایران در کویت به عنوان حوزه اصلی رأی گیری و رایزنی فرهنگی کشورمان نیز به عنوان حوزه دوم در انتخابات ریاست جمهوری فعالیت می کند.

***رای گیری از ایرانیان در بزرگ ترین کشور جهان
به گزارش خبرنگار ایرنا از مسکو، رای گیری از ایرانیان مقیم روسیه روز جمعه در محل چهار صندوق پیش بینی شده از جمله مسکو با شرکت ایرانیان و حضور هیات های مسئول برگزاری انتخابات در مجتمع سازمانی وابسته به سفارت ایران آغاز شد.
رای گیری از ایرانیان در بزرگ ترین کشور جهان
صندوق شماره یک در مجتمع آموزشی پیام امام (ره ) شهر مسکو پایتخت روسیه وابسته به سفارت جمهوری اسلامی در خیابان نوواتروف، شماره 4/ 11 مستقر شده است که شماری از ایرانیان پیش از آغاز زمان رای گیری در محل حضور یافته بودند.
همچنین بنا به گزارش های دریافتی ایرنا، همزمان سه صندوق دیگر رای گیری از ایرانیان را برای دوازدهمین دوره نتخابات ریاست جمهوری انجام می دهند.
ایرانیان مقیم در مناطق ساحلی دریای خزر روسیه می توانند رای خود را برای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به صندوق مستقر در سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در شهر آستراخان به نشانی خیابان آدمیرا لتیسکایا، پلاک 3 بیندازند.
همچنین یک صندوق در سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در شهر قازان پایتخت جمهوری تاتارستان فدراسیون روسیه به نشانی خیابان اسپارتاکووس کایا 6 - ساختمان سووار پلازا، قرار دارد.
صندوق چهارم هم در انجمن دوستی ایران در شهر سن پترزبورگ به صورت سیار با زمان کار 11 تا 15 به وقت محلی و نشانی استقرار اولیه در خیابان لی تی نی پروسپکت شماره 60، طبقه دوم فعالیت می کند.
زمان آغاز رای گیری براساس وقت محلی ساعت هشت (یک ساعت و 30 دقیقه منفی نسبت به ایران) و پایان آن نیز ساعت 18 است و رای دهندگان 18 سال تمام به بالا (متولدین 29/2/1379 و قبل از آن - به میلادی 18/05/2000) با شناسنامه ایران و همراه داشتن شماره کارت ملی یا گذرنامه ایرانی می توانند رای خود را به یکی از چهار صندوق اعلام شده بیاندازند.
روسیه با بیش از 17 میلیون کیلومتر مربع مساحت پهناورترین کشور جهان است.

***زنگ آغاز رای گیری انتخابات ریاست جمهوری ایران در سه شهر لبنان به صدا درآمد
به گزارش خبرنگار ایرنا از بیروت، ساعت 8 صبح امروز جمعه 29 اردیبهشت به وقت محلی (ساعت 9 و 30 دقیقه صبح به وقت تهران) فرایند رای گیری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران در سه شهر لبنان آغاز شد.
این انتخابات در سه حوزه بیروت (محل سفارت ایران)، بعبلک (حوزه امام مهدی(ع)) و نبطیه (حسینیه امام حسین(ع)) برگزار می شود.همه ایرانیان مقیم باید با دردست داشتن شناسنامه و کارت ملی و در غیر این صورت با گذرنامه معتبر ایرانی برای انداختن رای خود به صندوق های اخذ رای درمحل رای گیری حضور یابند.

***حضور پرشور ایرانیان مقیم اندونزی پای صندوق رای
ایرانیان مقیم اندونزی از ساعات نخست رای گیری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در جاکارتا با حضور پرشور در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران، آراء خود برای انتخاب رئیس قوه مجریه به صندوق رای ریختند.
به گزارش خبرنگار ایرنا، انتخابات ریاست جمهوری ایران در جاکارتا از ساعت 8 صبح به وقت محلی (5 و 30 دقیقه به وقت تهران) آغاز و تا ساعت 18 به وقت محلی (15 و 30 دقیقه به وقت تهران) ادامه خواهد داشت.
دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در جاکارتا تنها در یک حوزه واقع در سفارت جمهوری اسلامی ایران برگزار می شود، با این وجود تعداد بسیاری از ایرانیان مقیم دیگر شهرهای اندونزی با شور ملی مثال زدنی خود را جهت تعیین سرنوشت کشور به جاکارتا رسانده و در این جشن دموکراسی ملی شرکت کردند.
حضور رای اولی ها در پای صندوق اخذ رای نیز یکی دیگر از نکات چشمگیر انتخابات امروز در جاکارتا است.
مسئولان برگزار کننده انتخابات نیز با آماده کردن بنر 'من یک رای اولی هستم' به استقبال این عزیزان رفتند و نخستین حضور آنان در پای صندوق اخذ رای را تبریک گفتند.
«ولی الله محمدی نصرآبادی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در اندونزی مشارکت حداکثری مردم در انتخابات را تضمین کننده امنیت و قدرت دیپلماسی کشور دانست.
وی با تاکید بر اینکه جمهوریت نظام مردم سالار دینی جمهوری اسلامی ایران از طریق مشارکت در اداره کشور تجلی می یابد، گفت که در قانون اساسی نیز حق تعیین سرنوشت به مردم داده شده است، مردم باید از این حق خود استفاده کرده و برای مشارکت در اداره امور کشور و تعیین سرنوشت خود در انتخابات که نمود عینی این مشارکت است، شرکت فعال داشته باشند .
به گفته وی، حضور مردم برطرف کننده بسیاری از تهدیدها علیه کشورمان است و هر رای مردم می تواند عزت ملی را تقویت کند و سپر امنیتی کشور باشد، همانطور که مقام معظم رهبری حضور ملت را قدرت کشور و قدرت بازدارندگی دانستند.دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در 102 کشور و 310 شعبه برگزار می شود و اخذ رای از ایرانیان در نیوزیلند کلید خورد و در قاره آمریکا پایان می یابد.

***ایرانیان مقیم کابل در اولین ساعات رای گیری پای صندوق رای حاضر شدند
ایرانیان مقیم کابل در اولین ساعات رای گیری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران با حضور در سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل، رای خود را به صندوق انداختند.
به گزارش ایرنا، «محمدرضا بهرامی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل نیز در اولین دقایق این رای گیری، رای خود را به صندوق انداخت و مشارکت گسترده مردم در انتخابات ادوار مختلف را نشانه مردم سالاری دینی در کشور دانست.
«حمیدرضا راهدار» یک عضو هیات اجرائی اخذ رای در افغانستان به خبرنگار ایرنا گفت که دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران از ساعت 8 صبح امروز به وقت تهران همزمان با 102 کشور آغاز شد و تا ساعت 18 ادامه خواهد داشت.
یک صندوق اخذ رای در کابل پیش بینی شده که در محل سفارت استقرار یافته است و با توجه به اینکه در شش ماهه اول سال، ساعات ایران و افغانستان تفاوتی ندارد، رای گیری همزمان با ساعات ایران صورت می گیرد.
وی افزود که همزمان با کابل، رای گیری در سه استان «هرات»، «قندهار»، و «مزارشریف» افغانستان نیز برگزار می شود.

*** رای گیری از ایرانیان مقیم جمهوری آذربایجان در باکو/ کاروان ورزشی ایران هم در این کشور رای می دهند
رای گیری از ایرانیان مقیم و گردشگران ایرانی حاضر در جمهوری آذربایجان امروز (جمعه) ساعت هشت به وقت محلی در ساختمان شماره دو سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو آغاز شد.
به گزارش ایرنا، با توجه به این که اغلب ایرانیان مقیم جمهوری آذربایجان در باکو پایتخت این کشور بسر می برند، یک شعبه اخد رای در ساختمان شماره دو سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو دایر شده است.
با توجه به این که کاروان ورزشی جمهوری اسلامی ایران برای حضور در بازی های همبستگی کشورهای اسلامی در باکو بسر می برد، ورزشکاران کشورمان و هیات همراه، تا ساعاتی دیگر برای شرکت در این دوره انتخابات در شعبه اخذ رای در سفارت کشورمان حاضر خواهند شد.
همچنین یک شعبه اخد رای در سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در شهر نخجوان برای ایرانیان مقیم این جمهوری خودمختار دایر شده است.
جواد جهانگیرزاده سفیر ایران در جمهوری آذربایجان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: همه شرایط برای رای دادن راحت شهروندان ایرانی مقیم جمهوری آذربایجان در سفارت ایران در باکو فراهم است.
وی ابراز امیدواری کرد که این دوره انتخابات با شور و شوق برگزار و گامی بسیار مهم در راستای توسعه کشورمان با استفاده از ظرفیت های رای مردم که تعیین کننده است، برداشته شود.
اکنون نزدیک به پنج هزار ایرانی، مقیم جمهوری آذربایجان هستند و همچنین تعدادی از شهروندان کشورمان بعنوان گردشگر در جمهوری آذربایجان بسر می برند.
حسن روحانی، سیدمصطفی هاشمی طبا، سیدابراهیم رئیسی و سیدمصطفی میرسلیم نامزدهای انتخابات این دوره ریاست جمهوری هستند.
56 میلیون و 410 هزارو 234 نفر واجدان شرایط حضور در انتخابات 29 اردیبهشت هستند که از این تعداد 1 میلیون و 350 هزارو 294 نفر رأی اولی خواهند بود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار