امروزه بسیاری از افراد مخصوصاً جوانان به فکر این هستند تا مواد تحریک‌کننده‌ اعم از مواد مخدر، مشروبات الکلی و زیرشاخه‌های آن‌ها را به قصد تجربه مصرف کنند.
کد خبر: ۴۲۹۵۴۱
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۶ 24 May 2017
تابناک اصفهان- بسیاری از جوانان فقط می‌خواهند به قصد یک‌بار آن‌هم برای تجربه کردن مصرف کنند اما طبق آمار بخش قابل توجهی از این افراد، زمانی که یک‌بار تجربه کردند، گرایش پیدا کرده و مصرف دوباره آن مواد تحریک‌کننده را در سر خود می‌آورند.


موادهای تحریک‌کننده و اعتیادآوری مانند سیگار جوانان بیشتری به خود جذب می‌کنند چرا که دسترسی به سیگار به مراتب بسیار آسان‌تر از دیگر مواد است.


یکی دیگر از مواد تحریک‌کننده‌ای که جوانان و افرادی کثیری را به خودشان مبتلا کرده‌اند، مشروبات الکلی هستند؛ مشروبات الکلی نوشیدنی‌هایی حاوی مقدار قابل‌توجهی اتانول هستند، یک افسرده کننده که عوارض آن در دوزهای پائین شامل نشئگی، کاهش اضطراب و خوش‌مشربی و در دوزهای بالا شامل مستی، بهت و ناهشیاری است. استفاده طولانی‌مدت می‌تواند منجر به سوءمصرف الکل، وابستگی فیزیکی و الکلیسم شود.

*شناخت بیماری‌های قلبی و عروقی در اثر مصرف مشروبات الکلی

سالانه میلیون‌ها انسان در سراسر جهان در اثر عوارض ناشی از نوشیدن مشروبات الکلی جان می‌دهند. با پیشرفت علم و تکنولوژی، صنعتی شدن جامعه و به وجود آمدن شهرهای بزرگ که افزایش شهرنشینی را به دنبال دارد، متأسفانه مصرف نوشیدنی‌های الکلی، سیگار و مواد مخدر رو به فزونی هستند که اگر برای شیوع روزافزون آن چاره‌اندیشی و اقدام نشود عوارض اجتماعی زیان‌بخشی به بار خواهند آورد.

مهدی کریمی، متخصص قلب و عروق در این زمینه با بیان اینکه نوشیدن الکل مضرات زیادی برای قلب و سلامت عمومی بدن دارد، اظهار کرد: نوشیدن الکل می‌تواند باعث ضربان نامنظم قلب، فشار خون بالا، آسیب به ماهیچه قلب و بیماری‌های دیگر نظیر سکته مغزی، مشکلات ریوی و برخی سرطان‌ها شود.

وی با بیان اینکه با توجه به اینکه کالری الکل بسیار بالا است، نوشیدن آن می‌تواند باعث افزایش وزن و چاقی شود، افزود: مصرف الکل باعث می‌شود توان فرد در کنترل احساساتش کم شود و نتواند از برنامه غذایی سالم خود پیروی کرده و آن را حفظ کند.

*مصرف بیش از حد مشروبات الکلی سکته مغری به بار می‌آورد

این متخصص قلب و عروق خطاب به کسانی که مشروبات الکلی مصرف می‌کنند، گفت: اگر شما در حال تلاش برای کم کردن وزن هستید نوشیدن الکل را کنار بگذارید.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا نوشیدن الکل احتمال مبتلا به چه بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش می‌دهد، تأکید کرد: مصرف زیاد الکل باعث می‌شود که سطح برخی چربی‌ها (تری گلیسیرید) در خون افزایش یابد، همچنین با نوشیدن الکل احتمال ابتلا به فشار خون بالا نارسایی قلبی افزایش می‌یابد و کالری بیش از حد نیاز به بدن وارد می‌شود.

وی در پایان با بیان اینکه نوشیدن بیش از اندازه و اعتیاد به الکل می‌تواند باعث سکته مغزی شود، تأکید کرد: از دیگر آسیب‌های جدی ناشی از نوشیدن بیش از اندازه الکل سندرم جنینی الکل، کاردیومیوپاتی آریتمی قلب و ایست ناگهانی قلبی است.

* اعتیاد به الکل یک اختلال روان‌پزشکی است

نقش مخرب مشروبات الکلی بر مغز انسان و تضعیف حافظه و عواطف، اثر آن بر روی سلسله اعصاب و جهاز هاضمه، بروز سرطان کبد، سرطان دهان، سرطان گلو، زخم‌های معده و اثنی عشر و سکتۀ قلبی بر همگان آشکار است.

بسیاری از تصادفات حادثه آفرین رانندگی که منجر به از دست دادن جان تعداد زیادی از سرنشینان اتومبیل‌ها می‌شود، به ویژه در کشورهای غربی که محدودیت در خرید و فروش مشروب وجود ندارد، بر اثر نوشیدن مشروبات الکلی تصادفات مرگبارانه بیشتری رخ می‌دهد.

طبق آمار به دست آمده الکل در رأس مواد اعتیادآور است، فیروزه جعفری، متخصص روان‌پزشکی در این باره اظهار کرد: اعتیاد یک اختلال روان‌پزشکی است، انواع مواد اعتیادآور به دسته‌های مختلف تقسیم می‌شوند که مهم‌ترین آن‌ها مواد مخدر، مواد محرک، الکل و حشیش است.

وی با بیان اینکه الکل خود یک دسته از مواد است که موجب اعتیاد می‌شود و به اعتیاد الکل معروف است، ادامه داد: اعتیاد به الکل یک اختلال روان‌پزشکی است.

*مصرف مشروبات الکلی افسردگی را کاهش نمی‌دهند

متخصص روان‌پزشکی با بیان اینکه برخی از اختلالات روان‌پزشکی، قبل از مصرف وجود دارند و برخی پس از مصرف الکل و اعتیاد به آن ظاهر می‌شوند، تصریح کرد: اختلال شخصیت ضد اجتماعی، اختلالات خلقی و اضطرابی، اختلالات خلقی و افسردگی که عمدتاً اختلالات دوقطبی هستند از مهم‌ترین این اختلالات هستند.

وی بیان کرد: بعضی که به اختلال افسردگی دچار هستند، یکی از راه‌های مقابله با افسردگی را مصرف الکل می‌دانند که این دیدگاه غلط است.

*اصفهان جزو 5 استان پرمصرف الکل در ایران

به گفته محمدرضا قدیر زاده مدیرکل حوزه ریاست سازمان پزشکی قانونی، استان‌های تهران، البرز، اصفهان، لرستان و کرمانشاه بیشترین مصرف الکل را به خود اختصاص داده و در مقابل بوشهر، سیستان و بلوچستان، چهارمحال و بختیاری و مرکزی نیز بر اساس آمارهای سال 1390 کم‌ترین مصرف را در حوزه الکل دارند.

وی در رابطه با آمار مصرف الکل در ایران ابراز کرده است که در حال حاضر هیچ آماری در خصوص شیوع و میزان مصرف الکل در کشور نداریم، آمارهای پزشکی قانونی نیز تنها به آمار مسمومیت‌ها و مرگ و میر ناشی از مصرف الکل ارتباط دارد اما حدود 6 درصد مردم ایران تجربه مصرف الکل را داشته‌اند.

مدیرکل حوزه ریاست سازمان پزشکی قانونی ضمن بیان آنکه شیوع مصرف و اختلال الکل در کشور حدود یک درصد است، اظهار کرد: 0.7 درصد این افراد دچار وابستگی و 0.3 درصد آنان دچار سوء مصرف الکل هستند.

شاخص مصرف سنگین دوره‌ای در دنیا 6.3 درصد است اما بنابر آمارهای غیررسمی این شاخص در کشور ما 19 درصد است یعنی فردی که در کشور ایران مشروب‌خواری می‌کند نسبت به افراد دائم‌الخمر در کشورهای اروپایی سه برابر بیشتر الکل مصرف می‌کند.

*تأثیر مصرف الکل بر مادر

مصرف الکل بر فرد در حال رشد (در بطن مادر) در طول بارداری اثر می‌گذارد، این امر ممکن است با رشد غیرطبیعی صورت که در خلال دورۀ رویانی اتفاق می‌افتد، عقب‌ماندگی نمو (کوچک اندامی) و اختلال در دستگاه عصبی مرکزی، شامل میکروسفالی (کوچکی غیرطبیعی سر و مغز) همراه باشد.

وی افزود: در حال حاضر یک مطالعه جدید نشان داده است که مصرف الکل در 4-3 هفته اول بارداری یعنی زمانی که خیلی از زنان نمی‌دانند که آبستن هستند می‌تواند موجب تغییراتی در مغز جنین شود که آسیب‌های دائمی را در مغز نوزاد به دنبال خواهد داشت.

مهرداد منصوری، متخصص ارتوپد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: قبلاً ثابت شده است که مصرف الکل در زمان بارداری به جنین آسیب می‌رساند.

این متخصص ارتوپد اظهار داشت: این مطالعه که نتایج آن منتشر شده است نشان داده که مصرف الکل در این دوران در عملکرد ژن‌ها در بافت‌های دیگر بدن نیز تغییراتی را موجب می‌شود.

*پیشگیری از مصرف مشروبات الکلی

طبق نظر یک روانشناس، یکی از راه‌های مؤثر برای پیشگیری از این عارضۀ اجتماعی، گسترش مکان‌های آموزشی، کتابخانه‌های عمومی، فضاهای ورزشی و تفریحات سالم همگانی، ساخت و نمایش فیلم‌ها و سریال‌هایی است که ضمن جذابیت بیانگر پیامدهای ناگوار الکلیسم باشد.

 برای پر کردن اوقات فراغت و لذت بردن از زندگی؛ پناه بردن به کوه و دشت، پارک‌ها، باشگاه‌های ورزشی، مکانه‌ای علمی ـ فرهنگی و کتابخانه‌ها به مراتب مفیدتر، لذت بخش‌تر و کم هزینه‌تر از مصرف نوشیدنی‌های الکلی است.

*چگونه می‌توان نوشیدن الکل را ترک کرد؟

طبق نظر کارشناسان برای رهایی از بیماری الکلیسم باید از قرص دی سولفیرام که در ایران 250 میلی‌گرمی آن موجود است، 12 ساعت پس از آخرین مصرف الکل به صورت 2 قرص ناشتا و یکجا مصرف شود، سپس برای چند هفته یا چند ماه یا چند سال بعد (بر حسب قدرت فرد ترک‌کننده، متغیر است) تکرار شود؛ البته انجام تست‌های کبدی در هنگام ترک ضرورت دارد.

متخصصان مطرح کرده‌اند که اگر افرادی که سالیان طولانی مشروبات الکلی نوشیده‌اند و به اصطلاح «الکلی» هستند اگر بخواهند اقدام به ترک کنند، باید از داروهای زیر استفاده کنند:

قرص دی سولفیرام، آمپول ویتامین تیامین، مولتی ویتامین‌ها، دیازپام یا کلردیازپوکساید و گاهی داروهای ضد تشنج و همچنین روان‌درمانی، رفتاردرمانی، درمان اجتماعی، حمام گرم، طب سوزنی، متد بیزاری، هیپنوتیزم، متد مدیتیشن و ترک تدریجی الکل.

*دوستان الکلی خود را آگاه کنیم!

با توجه به نظر روانشناسان همیشه دوستان یک نفر بهتر از خانواده خود فرد می‌توانند، امورات آن را امر و نهی کنند، خوب است که به دوستان و اطرافیان خود که مصرف مشروبات الکلی دارند، اطلاعات و عوارض مصرف این مواد را در اختیارشان بگذاریم.

باید به یاد داشته باشیم که مصرف مشروبات الکلی از دیدگاه شرع مقدس اسلام، حرام اعلام شده و در نص صریح قرآن هم ضرر مصرف این نوع مواد محرک برای سلامت انسان بیش از منفعت آن اعلام شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار