فشار خون بالا یا پرفشاری خون که گاهی به آن پرفشاری شریانی گفته می‌شود، یک بیماری مزمن است که در آن فشار خون در شریان‌ها بالا می‌رود. به دنبال این افزایش فشار، قلب باید برای حفظ گردش خون در رگ‌های خونی شدیدتر از حالت طبیعی فعالیت کند.
کد خبر: ۴۲۹۵۸۴
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۴ 24 May 2017
تابناک اصفهان- به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، طبق مطالعه اخیر درباره بار جهانی بیماری ها، فشارخون بالا خطر مهم  مرگ و ناتوانی در دنیاست؛ یکی از موانع مهم در کنترل مؤثر فشارخون بالا عدم اطلاع مردم از بالا بودن میزان فشارخون خودشان است.

در حالی که اقدامات ساده ای برای ادغام ارزیابی معمول فشارخون در ارائه خدمات بهداشتی درمانی، مدارس، دانشگاه ها و محل های کار، جامعه و نیز تمام جوامع، وجود دارد که می تواند نقش مهمی در شناسایی و درمان این بیماری داشته باشد.

روز جهانی فشارخون(World Hypertension Day(WHD))

این روز در سرا سر دنیا توسط اتحادیه جهانی فشارخون بالا (World Hypertension League(WHL)) که یک سازمان بهداشتی است و با حدود ۸۵ انجمن و جامعه مرتبط با فشارخون در سرا سر دنیا همکاری دارد، مطرح شده است.

اتحادیه مراسم بسیج این روز را برای افزایش آگاهی جامعه عمومی در خصوص فشارخون بالا، یرگزار می کند و هدف آن پر کردن شکاف بین فقدان دانش مناسب در میان مردم درباره فشارخون بالا و بیمارانی که از آن رنج می برند، است.

برای نخستین بار روز ۱۴ ماه می سال۲۰۰۵ میلادی به عنوان روز جهانی فشارخون معرفی شد، اما بعد از آن از سال ۲۰۰۶ میلادی این مراسم هر سال در روز ۱۷ ماه می (مطابق به ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ خورشیدی) برای افزایش آگاهی در باره فشارخون بالا و اقدامات پیشگیرانه و عوارض آن برگزار می شود و فرصتی برای تاکید بر ارتقاء و بهبود پیشگیری و کنترل فشارخون بالا فراهم می کند.

در این روز اتحادیه جهانی فشارخون بالا، با ارائه گزارشی از نتایج بسیج سال قبل و اطلاع رسانی در این خصوص برای کمک به سازمان های ملی فشارخون بالا برای تهیه برنامه های غربالگری گسترده به منظور شناسایی افراد دارای فشار خون بالا، مراسم را شروع  خواهد کرد.

برای آشنایی بیشتر با این روز، بیماری فشار خون و وضعیت بیماران مبتلا به آن در شهرستان شهرضا، با سید حجت الله موسوی – رییس مرکز بهداشت شهرستان شهرضا گفت و گویی را انجام دادیم:

 روز جهانی فشارخون بالا با چه رویکردی برگزار می شود؟

طبق آمار، حدود ۳ نفر از هر ده نفر بزرگسال در سراسر دنیا از فشارخون بالا رنج می برند. تقریبا" ۱.۸ میلیارد نفر در دنیا فشارخون بالا دارند که ۵۰ % از آن ها کاملا" از وضعیت خود بی اطلاع هستند و بعضی از آن هایی هم که از وضعیت خود مطلع هستند، هیچ اقدام درمانی دریافت نمی کنند.

روز جهانی فشارخون  بالا از سال ۲۰۰۵ هر سال برگزار می شود تا پیام هایی را در خصوص حفظ فشارخون در سطح طبیعی در میان جامعه عمومی منتشرکند. این روز در واقع یک واقعه آموزشی برای ترویج پیشگیری از افزایش فشارخون است و هدف آن افزایش آگاهی در خصوص شرایط و مسائل حول و حوش فشارخون است. آگاهی از فشارخون بالا به علت تعداد مرگ های مرتبط با  حمله های قلبی، بیماری کلیوی و سکته های مغزی همراه با آن بنظر بسیار مهم و حیاتی است. که بخش مهمی از آن به فقدان آگاهی در باره فشارخون بالا در میان جامعه عمومی مرتبط است و اتحادیه جهانی امیدوار است آن را تغییر دهد.

این بیماری براحتی با یک اندازه گیری ساده فشارخون در خانه یا مراکز درمانی با استفاده از دستگاه فشارخون، قابل تشخیص و بدنبال آن قابل درمان و کنترل است. مهم ین است که کسانی که فشارخون آن ها در این روز اندازه گیری شده است از میزان فشارخون خود و مفهوم آن مطلع شوند و افرادی که فشارخون بالا دارند، برای ارزیابی بیشتر و درمان از طریق ارجاع به پزشکان و مراقبت های بالینی ارتباط داده شوند.

چگونه روز جهانی فشارخون بالا برگزار می شود؟

هر سال در روز ۱۷ می برای افزایش آگاهی عموم جامعه در باره فشارخون بالا اقداماتی از طریق اجرای فعالیت ها و برنامه های متنوع انجام می شود. کارکنان بهداشتی و پزشکان از سازمان های دولتی و غیردولتی نیز در برگزاری مراسم این بسیج مشارکت دارند و از این وقایع و برنامه ها برای افزایش آگاهی عموم حمایت می کنند.

 بعضی از فعالیت هایی که سالانه برای برگزاری این بسیج سازماندهی می شوند، شامل فوروم عمومی، مناظره در خصوص فشارخون بالا، پیاده روی تند یا دویدن، غربالگری های بهداشتی، چادرهای اندازه گیری رایگان فشارخون، ارائه مقالات در رسانه های عمومی، توزیع بنرها و پوستر ها در مدارس، دانشگاه ها و سایر موسسات آموزشی، بحث و گفتگو، برگزاری مسابقات در مدارس و دانشگاه ها، توزیع پیام هایی از طریق رسانه های همگانی مانند کانال های تلویزیون و رادیو و موارد زیادی از سایر فعالیت ها هستند.

اجلاس متخصصین پزشکی و مشاوران نیز می تواند برای گفتگو در خصوص مشکلات رایج فشارخون بالا در سطح ملی و بین المللی و در خصوص اقدامات جدید و ساده تر پیشگیری و کنترل افراد مبتلا به فشارخون بالا برگزار گردد.

موضوع روز جهانی فشارخون بالا چیست؟

روز جهانی فشارخون بالا هر سال با استفاده از یک موضوع خاص سال که توسط اتحادیه جهانی فشارخون بالا انتخاب می شود، برگزار می شود تا این بسیج را در سطح بین المللی اثر بخش تر کند.

اتحادیه جهانی فشارخون بالا توصیه کرده است که فشارخون در جمعیت عمومی و جمعیت مبتلا به فشارخون بالای بدون عوارض باید کمتر از ۹۰/۱۴۰ میلی متر جیوه باشد، و برای بیماران دیابتی و کلیوی مزمن باید کمتر از ۸۰/۱۳۰ میلی متر جیوه باشد. (قابل ذکر است که در اصلاحیه بیانیه JNC۸ برای افراد دیایتی و بیماران کلیوی هدف کنترل فشارخون مانند سایر افراد کمتر از ۹۰/۱۴۰ میلی متر جیوه و در سالمندان ۶۰ سال و بالاتر کمتر از ۹۰/۱۵۰ میلی متر جیوه در نظر گرفته شده است.)

لذا در این روز توصیه می شود، همه فشارخون خود را اندازه گیری کنند و اطلاعات خود را در باره فشارخون بالا افزایش دهند و سلامت بمانند، البته این توصیه مربوط به یک روز خاص نیست و افراد باید در همه ایام سال فشارخون خود را کنترل کنند اما روز جهانی فشارخون به عنوان یک روز نمادین و با هدف جلب توجه جهانیان به این بیماری ایجاد شده است.

از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ میلادی سالانه به مدت ۵ سال این بسیج با موضوع یکسان «از مقدار فشارخون خود مطلع شوید»، برای توسعه برنامه هایی برای غربالگری فشارخون و شناسایی بیماران مبتلا به فشارخون بالا، تکرار خواهد شد.

امسال برای روز جهانی فشارخون که مصادف با ۲۷ اردیبهشت ۹۶ است، پیام «از میزان فشارخون خود مطلع شوید: تقریبا" از هر ۱۰ نفر فرد بزرگسال۳ نفر فشار خون بالا دارند که اغلب از بیماری خود مطلع نیستند» تعیین شده است.

چه راهکارهایی برای پیشگری از ابتلا به بیماری فشار خون بالا وجود دارد؟

همه افراد باید از میزان فشارخون خود مطلع شوند که این کار البته بسیار آسان است زیرا با کنترل فشارخون بالا از بروز ۷۰درصد از سکته های مغزی جلوگیری می‌شود، اگر بیماری فشارخون بالا دارید، با رعایت رژیم غذایی کم نمک و کم چربی و مصرف بیشتر سبزی و میوه و انجام فعالیت بدنی به  کنترل فشارخون خود در حد طبیعی، کمک کنید، انجام ورزشهای منظم و رژیم غذایی مناسب نیز از جمله مهمترین و کاربردی ترین راهکارهایی است که امکان ابتلا به این بیماری را کاهش می‌دهد.

در حال حاضر در شهرستان شهرضا چند بیمار مبتلا به فشار خون بالا وجود دارد؟

تعداد موارد حد انتظار بیماران مبتلا به  فشار خون بالا در شهرستان شهرضا ۱۲۳۸۰ نفر است اما تعداد بیماران مبتلا به  فشار خون بالا شناسایی شده ۵۰۲۷ نفر و تعداد بیماران شناسایی نشده نیز ۷۳۵۳ نفر هستند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار