تابناک: خط 2مترواصفهان که از زیر میدان نقش جهان عبور می‌کند اگر بدون هماهنگی با یونسکو انجام گیرد، ممکن است از ثبت آثار جهانی یونسکو خارج شود.
کد خبر: ۴۴۰۶۴
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۱ 06 June 2015
به گزارش تابناک اصفهان، متروی اصفهان جدا از تمام مشکلاتی که در طولانی شدن اجرا داشته و دارد، از همان روزهای نخست با جنجال های زیادی پا به شهر اصفهان گذاشت.

اصفهان که آن را شهر موزه ایران نیز می نامند و هر گوشه و خیابان آن موزه ای از تاریخ ایران را در دل خود دارد، سازگاری چندانی با متروی شهر نداشت.

با این وجود و با تمامی مخالفت ها برای عبور مترو از چهارباغ اما، بیل های مکانکی و بلدوزرهای شهرداری خود را به این خیابان رساندند تا دل چهارباغ برای کندن مسیر متروی شهر، خالی شود.

بعد از اجرایی شدن خط اول و به کرسی نشستن طرح سازمان قطار شهری برای عبور مترو از چهارباغ، حالا تن میدان نقش جهان از قدم های متروی که ممکن است مانند چهارباغ به این مکان هم نزدیک شود، می لرزد.

نقش جهان 400 ساله که پای خودروها و موتورسیکلتها تازه یک سالی است که از آن بریده شده، نگران روزهایی است که زیرپایش برای عبور مترو خالی شود.

گرچه معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی گفته است؛ خط 2 مترو اصفهان که از زیر میدان نقش جهان عبور می‌کند اگر بدون هماهنگی با یونسکو انجام گیرد، ممکن است از ثبت آثار جهانی یونسکو خارج شود.

وی بیان کرد: ولی اکنون قرار بر این است هر اقدامی که بخواهد در این زمینه صورت گیرد باید با هماهنگی سازمان یونسکو و میراث فرهنگی انجام بگیرد تا هیچ گونه خسارتی به همراه نداشته باشد.

با وجود این گفته اما عبور مترو از زیر میدان نقش جهان، یکی از گزینه های مدیران شهری برای خط 2 بوده که در کنار دیگر مسیرهای ممکن مطرح شده است.

امروز فتح الله معین از مخالفت رئیس جمهور با خط 2 متروی اصفهان خبر داده است و گفته؛ در سفر رئیس جمهور به اصفهان گزارشی به وی در راستای راه اندازی این خط از مترو اصفهان ارائه شد، پس از بررسی این گزارش رئیس جمهور مخالفت خود را در خصوص عبور مترو از زیر میدان نقش جهان اعلام کرد.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان و عضو هیات مدیره قطار شهری اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر شهرداری اصفهان در حال رایزنی با میراث فرهنگی به منظور ارائه راهکاری برای عبور مترو از زیر میدان نقش جهان است، اضافه کرد: همچنین دو گزینه دیگر پس از دستور رئیس جمهور در دستور کار برای بررسی‌های کارشناسانه راه اندازی خط ۲ مترو در دستور کار قرار گرفته است.

وی عبور خط ۲ مترو از خیابان عبدالرزاق را یکی از پیشنهادات ارائه شده در حال بررسی عنوان کرد و افزود: کارشناسان در حال بررسی مشکلات میراثی این خط هستند که از آن جمله بافت‌‌های تاریخی و میدان امام علی (ع) نیز هست.

معین دور زدن خط ۲ مترو اصفهان در اطراف میدان نقش جهان را نیز از دیگر گزینه‌های روی میز در خصوص خط ۲ مترو اصفهان عنوان کرد و ابراز داشت: این طرح نیز با مشکلاتی در خصوص پیچ و قوس‌های عبور از این میدان همراه خواهد بود.

با این حرف ها حالا آزمون سختی پیش روی میراث فرهنگی قرار گرفته است که امید آن می رود برخلاف دفعه گذشته، میراث فرهنگی نمره قابل قبولی از این امتحان برای نجات میراث شهر، کسب کند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار