اصفهان یک شهر تاریخی است شهری که مملوء از آثار باستانی است که طول هر یک از این آثار به بیش از یک هزار قرن می‌رسد و قطعا به ترمیم و بازسازی نیاز است اما این در حالی که اگر چه شاهد داربست‌هایی هرازگاهی بر بناهایی تاریخی هستیم اما هیچ وقت این داربست‌ها از روی بناها برداشته نمی‌شود.
کد خبر: ۴۴۱۳۰۳
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۷ 14 June 2017


به گزارش تابناک، میدان امام که یکی از پرتردد ترین مراکز گردشگری اصفهان است سالهاست شاهد داربست هایی روی گنبد امام و عالی قاپو به منظور بازسازی آن هستیم واین در حالی که خود همین داربست‌ها خود بر پیکره تاریخی آثار باستانی در این سالها ضربه مهلکی زده است.

از میدان امام که بگذریم به خیابان های چهارباغ می رسیم که در مدرسه چهارباغ و محلات قدیمی نیز  شاهد داربست‌هایی بر بناهای تاریخی هستیم .

امروز که داربست ها روی ابنیه های مختلفی تاریخی نیز خود به نوعی تاریخی شده اند و اگر به همین منوال بگذرد جزو آثار باستانی لاینفک اصفهان قرار می گیرد در حالی است که میراث فرهنگی همیشه کمبود بودجه را بهانه کرده است.

بازسازی آثار باستانی که همیشه در چند مرحله انجام می گیرد و آن هم در گذشته به دلیل کمبود اعتبارات است  و امروزه دلیل این تاخیر در بازسازی را کمبود پیمانکار متخصص برای ترمیم ابنیه های تاریخی می‌داند.

در همین میان  معاون میراث فرهنگی استان اصفهان  خبر از انعقادقرارداد استحکام‌بخشی و مرمت سقف بازار تاریخی کفاشان در مجموعه میدان امام(ره) اصفهان امضا  می دهد و می گوید: ما در ابتدا منشأ خطر را در سقف مجموعه بازارهای میدان امام را بر طرف کردیم و پشت بام بازار درست شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر سقف مجموعه بازار خطری برای کسبه و عابران ندارد، گفت: برخی از بخش‌های سقف بازار دچار رطوبت شده بود که منشأ این رطوبت درست شده اما ظاهر سقف هنوز آثار رطوبت را بر خود دارد که رفع این آثار از اقدامات بعدی مرمت و استحکام بخشی سقف بازار است.

طاهری تصریح کرد: در حال حاضر قرارداد عملیات استحکام بخشی و مرمت سقف بازار کفاشان منعقد شده است و به زودی کار مرمت آغاز می‌شود.

وی با اشاره به وضعیت اعتباری میراث فرهنگی برای رسیدگی به بناهای تاریخی استان بیان کرد: خوشبختانه میراث فرهنگی اصفهان از نظر اعتباری در وضعیت خوبی قرار دارد و اعتبار 20 میلیارد تومانی مصوب سفر ریاست جمهوری تخصیص یافته و در کنار آن اعتبارات استانی و سازمانی نیز برای حفاظت و نگهداری بنا در دست است.

طاهری اضافه  کرد: ما مشکل اعتباری نداریم اما در کنار آن کمبود پیمانکار متخصص برای مرمت ابنیه تاریخی داریم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار