اسفندیار امینی در پاسخ به "بدهکاری دولت به اصفهان" مطرح کرد:
تابناک: تمام کسانی که دانسته یا نادانسته در این مسیر قدم و یا قلم و زبان میزنند آب به آسیاب کسان و کشورهایی می ریزند که با ایران مشکل دارند. اصفهان ستیزی برای دشمنان کشور شیرین است.
کد خبر: ۴۴۱۳۱۳
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۲ 14 June 2017
تابناک اصفهان: اسفندیار امینی، نماینده کشاورزان و مدیر کانون خبرگان کشاورزی و نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان در خصوص صحبت های چند روز پیش درویش در خصوص بدهکاری دولت به اصفهانی نقد هایی را وارد کرده است.
 
امینی خطاب به درویش گفت: جنابعالی انسانی فعال برای محیط زیست کشور هستید و ما هم تشکر میکنیم و برای شما آرزوی موفقیت. گله ما از این است که به مطالب قبل از آنکه با صاحب آن مطلب تماس بگیرید و ریشه حرف را متوجه شوید اظهار نظر می کنید. شاید هم دلائل دیگری دارد.
آقای دکتر عابدی (نماینده مردم اصفهان و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس) گفتند دولت در مورد #تونل سوم کوهرنگ و بهشت آباد به اصفهان بدهکار است و این جمله با این که شما فرمودید " دولت به اصفهان بدهکار است " فرق میکند.
 
حالا مروری بکنیم و ببینیم در عمل اصفهانی ها تاکنون  برای دولت و ملت ایران چکار کردند و می کنند و دولت و ملت برای اصفهان چکار ؟:
 
1. مردم اصفهان در سال های اخیر مبلغ تا سقف 5 هزار میلیارد تومان مالیات را به حساب خزانه ملی واریز کرده که رقم آن از جمع پرداخت 17 استان کشور بیشتر بوده است ولی برای دریافت بودجه سالانه کشور ردیف 28 در بین استان ها بوده. یعنی حدود 500 میلیارد تومان. یعنی یک دهم پرداختی خود.
 
2. مردم اصفهان قریب 6% جمعیت کشور را دارا هستند ولی بیش از 10 درصد شهدای جنگ تحمیلی را تقدیم ملت کرده اند. 23 هزار و اندی شهید و بیش از 100 هزار جانباز.
 
3. اصفهان کمتر از 3% اراضی زراعی کشور را در اختیار دارد ولی بیشتر از 6% تولیدات کشور را تقدیم این کشور میکند. امسال در حالیکه در یکی از استان های کشور به ازای هر هکتار زمین 2.5 لیتر در ثانیه آب در اختیار داشتند و 1.5 تن گندم در هکتار تولید کرده بودند در حوضه زاينده رود با دریافت کمتر از نیم لیتر در ثانیه معادل 5.5 تن در هکتار محصول داشتند. البته انتقال تجربه کشاورزی را نیز سال هاست به کشاورزان کشور منتقل نموده اند.
 
4. دولت مرکزی به سبب مسائل امنیتی و سیاسی و مسائل دیگری که مبنای تصمیم گیری آن زمان ها قرار گرفت بعضی طرح های ملی از قبیل آهن و فولاد و پالایشگاه و نیروگاه و پتروشیمی و غیره را در اصفهان که در مرکز کشور بود اورد که متاسفانه مسئولین وقت استان هم دور اندیشی نکردند و موافقت نمودند. آمدن آن طرح ها باعث شد که در چند دهه اخیر یک جمعیت میلیونی برای اشتغال مستقیم و غیرمستقیم به اصفهان مهاجرت کنند. صنایع ایجاد شده و جمعیت مهاجر همه نیازهای آب و محیط زیست و آموزش و فضای سبز و اسکان شرب و بهداشت و اشتغال غیره خود را به اصفهان آوردند. آیا همه اینها نیاز به آب نداشت و ندارد؟ این همه توسعه که اکثر آن ملی بود و هست و مستقیم محصول تولیدی آن برای رفع نیاز همه مناطق کشور  و برخی هم به خارج کشور میرود، تمام آلایندگی و برداشت آب و اشغال و فضای سالم محیط زیستی آن از مردم اصفهان است ؟ آیا الآن مردم اصفهان متعلق به این کشور نیستند و باید در این مصیبتی که در اثر تصمیمات ملی گرفتار شده اند رها شوند؟آیا فقط مردم اصفهان باید به ملت و دولت بدهکار باشند و دیگران هیچ تعهدی به اصفهان ندارند؟

5.و اما آمار آب حوضه زاینده رود:
 
تونل اول کوهرنگ 63 سال قبل با سرمایه کشاورزان اصفهان احداث شده و متعلق به حقابه داران قانونی زاینده رود است ( تصویبنامه 4322 مورخ 5/3/1333 هیأت دولت وقت)
 
رودخانه طبیعی زاینده رود که متعلق به حقابه داران قانونی زاینده رود و محیط زیست و تالاب گاوخونی است. (طومار شیخ بهائی و مصوبات سیزدهمین جلسه شورای عالی آب و قانون توزیع عادلانه آب)
 
تونل دوم کوهرنگ و چشمه لنگان و خدنگستان که با سرمایه دولت ایجاد شده و جمعا در سال های ترسالی 354 میلیون متر مکعب آب آوری سالانه دارد، متعلق به دولت است و وزارت نیرو مجاز بوده که معادل آن را برای مصارف شرب و صنعت و کشاورزی و غیره در هر کجا که صلاح بداند تخصیص دهد ( مصوبات دهمین، سیزدهمین و بیست و چهارمین جلسه شورای عالی آب و قانون توزیع عادلانه آب)
 
وزارت نیرو بابت این 354 میلیون متر مکعب آب که داشته ، معادل 1291 میلیون متر مکعب آب برای مصارف شرب و صنعت و خدمات و کشاورزی استان های اصفهان و چهارمحال و یزد تخصیص داده است. ( 907 میلیون متر مکعب اضافه تر از آنچه که داشته) و هم اکنون تمام این تخصیص ها در حال برداشت هستند و همه از جمله وزارت نیرو میدانند و در صورتجلسات و مصوبات هم روشن است که مازاد آن را هم اکنون از حقابه های کشاورزان و محیط زیست و تالاب گاوخونی برداشت میکند. ( مصوبات دومین و چهارمین و دهمین جلسه شورای هماهنگی زاینده رود و سیزدهمین جلسه شورای عالی آب)
 
دولت برای جبران این کسری (907 میلیون متر مکعب) و تخصیص جدید به نام شرب برای استان های یزد و چهارمحال و اصفهان و کرمان ( 582 میلیون متر مکعب) که جمعا با کسری قبلی معادل 1487 میلیون متر مکعب می شود در نظر دارد تونل سوم کوهرنگ و بهشت آباد را که جمع ظرفیت انتقال آب آنها در سال های ترسالی معادل 700 میلیون متر مکعب آب آوری سالانه خواهد داشت را اجرا کند که با فرض اجرای کامل آنها نسبت به تخصیص های داده شده باز هم معادل 787 میلیون مترمکعب در سال کسری خواهد داشت. البته طرح بهشت آباد مصوبه سفر مقام معظم رهبری در سال 1381 که هیات دولت هم در معیت ایشان بود را نیز دارد.
 
6. در خصوص استفاده بهینه از آب نیز مطابق آمارهای رسمی وزارتین نیرو و جهادکشاورزی که مختصری از آن نیز در بالا ذکر شد تفاوت استفاده بهینه از آب در بخش های مختلف مصرف و میزان تولید و بهره‌وری آن در قیاس با تمام استان های کشور مشهود است و قویا ادعا داریم که هیچ استانی در کشور به اندازه اصفهان روی این موضوع پیشرفت نکرده است.
 
7. استان اصفهان در مواقعی استان معین 13 استان کشور بوده و در زلزله ها و سیل ها و. .. بیشترین کمک و حضور را برای کمک به سایر هموطنان داشته است.
 
8. استان اصفهان معادل جمعیت ساکن در استان چهارمحال را از هموطنان چهارمحالی در استان اسکان داده و با کمال رفاقت و همدلی با هم زندگی می کنند.
 
9. استان اصفهان جمعیت کثیری از هموطنان خوزستانی را در استان اسکان داده و حتی بعضی از شهرهای استان معروف است که غالب ساکنین آن خوزستانی هستند و بقدری پیوندهای خانوادگی و کاری با هم دارند که مثال زدنی است.
 
10. جمعیت قابل توجهی از سایر استان های کشور نیز به استان اصفهان آمده اند و جمعیت کثیری نیز از سایر شهرهای استان اصفهان به شهر اصفهان و حوضه زاینده رود آمده اند.
 
11. اگر نیاز آبی هر نفر در روز و سال برای مصرف شرب و بهداشت و فضای سبز و اشتغال و آموزش و سایر مصارف عمومی آن را محاسبه کنیم و معادل جمعیت مهاجر به اصفهان را نیز حساب کنیم و آب مجازی که از طریق تولیدات آهن و فولاد و کشاورزی و صنعتی و برق و سوخت و غیره که از استان اصفهان به سایر استان های کشور منتقل میشود را محاسبه کنیم و باور کنیم که بالاخره این اتفاقات جمعیتی افتاده و نمیتوان گفت که همه چیز باید به حالت اولیه 50 سال قبل برگردد و نمیتوان اتفاقات زیست محیطی ناشی از خشکی گاوخونی و تاثیر منفی آن بر مردم اصفهان و استان های همجوار را نادیده گرفت، خواهیم فهمید و باور خواهیم داشت که :
 
الف . باید هر طور شده کسری آب این حوضه را نه برای اصفهانی ها بلکه برای همه مهاجرین که سهم آب آنها در استان های مبدا مانده است و امنیت زیست محیطی اصفهان و استان های همجوار ، تامین شود.
 
ب . برای بالا بردن میزان بهره وری و مهار پساب ها و استفاده از سیستم بهینه آبیاری در حوضه و حذف پمپاژ و برداشت آب در سرشاخه ها و بالادست رودخانه ها که امکان استفاده چرخشی و چند بارمصرفی از آب را سلب می کند اقدام شود. البته نه فقط در استان اصفهان که فعلا پیشرو هست بلکه در همه استان های کشور.

ج . اگر آقای دکتر عابدی صحبت از بدهکاری دولت کردند، تصریح فرمودند که بابت اجرای تونل سوم کوهرنگ و بهشت آباد آنهم با استناد به آمارهای دقیق و مصوبات فوق الذکر که نشان میدهد تمام آب تونل های مذکور بعد از اجرا برای تخصیص های سه استان چهارمحال و یزد و کرمان رفته و خواهد رفت و از آنجا که هم اکنون آب تحویلی به دو استان چهارمحال و یزد از منابع قبلی که متعلق به اصفهانی هاست در حال تحویل میباشد لذا دولت معادل دو برابر آب تونل های سوم کوهرنگ و بهشت آباد را تخصیص داده و بدهکار میباشد.
 
ه . برادر عزیز تضعیف اصفهان به هیچ وجه به نفع کشور نیست بلکه قاطع عرض میکنم این اقدام به ضرر اقتصاد و امنیت ملی کشور است و تمام کسانی که دانسته یا نادانسته در این مسیر قدم و یا قلم و زبان میزنند آب به آسیاب کسان و کشورهایی می ریزند که با ایران مشکل دارند. اصفهان ستیزی برای دشمنان کشور شیرین است. همانگونه که اقوام ستیزی.
 
برادرم ، اصفهان و اصفهانی ها به ایرانی بودن خود مفتخر و زنده اند و این ادعا نیست و تمام اسناد و آمار رسمی کشور در تمام زمینه ها این موضوع را ثابت کرده است و در آینده نیز انشاءالله همینطور خواهد بود. از جنابعالی هم انتظار می رود در اظهار نظراتتون تامل بیشتری داشته باشید و بیش از این دشمنان ایران را خوشحال نکنید.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار