تابناک: مصوبه ای که استاندار اصفهان آن را تنها برنامه جامع و کارشناسی دولت برای بازگشت حقوق مردم و کشاورزان اصفهان از زاینده رود می داند اما شاید کمتر کسی از مفاد این مصوبه 9 ماده ای باخبر باشد.
کد خبر: ۴۴۲۰۲۳
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۳ 15 June 2017
تابناک اصفهان: یکی از وعده های همیشگی استاندار اصفهان در قبال انتظارات مردم و رسانه های برای برقراری جریان دائمی زاینده رود در شهر اصفهان اجرای مصوبه 9 ماده ای احیای حوضه آبریز زاینده رود است.
 
مصوبه ای که استاندار اصفهان آن را تنها برنامه جامع و کارشناسی دولت برای بازگشت حقوق مردم و کشاورزان اصفهان از زاینده رود می داند اما شاید کمتر کسی از مفاد این مصوبه 9 ماده ای باخبر باشد.
 
در ذیل به بند های این مصوبه که هنوز اجرای بسیاری از موارد آن زیر سوال است و نیاز به سرعت عمل بیشتری از سوی وزارت خانه مربوطه و استاندار اصفهان برای اجرایی شدن دارد، نگاهی می اندازیم:
 
طرح 9 ماده ای احیای حوضه آبریز زاینده رود که در سال 93 با هدف هماهنگی و اعمال مدیریت واحد بر این حوضه آبریز در موضوعات منابع، مصارف و حقابه ها به تصویب شورای آب کشور رسید به شرح زیر است:
 
بند نخست: وزارت نیرو مکلف است نسبت به تاسیس واحد مدیریت یکپارچه حوضه آبریز زاینده رود اقدام کند.
 
بند دوم: تشکیل شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده رود با حضوراستانداران اصفهان، چهارمحال و بختیاری و یزد و معاونان وزرای نیرو، جهاد کشاورزی، صنعت معدن و تجارت و نمایندگان اصناف کشاورزی؛ وزارت نیرو مکلف شده است تا درمدت سه ماه نسبت به تشکیل این شورا اقدام کند.
 
بند سوم: تعیین میزان حقابه ها، سهم آبه ها و صاحبان حق اشتراک و حقابه زیست محیطی رودخانه زاینده رود و تالاب گاوخونی توسط وزارت نیرو.
 
بند چهارم: ممنوعیت بارگذاری جدید بر منابع آب زاینده رود تا پیش از تعیین تکلیف در این حوضه.
 
بند پنجم: ساماندهی برداشت آب در استان های اصفهان، یزد و چهارمحال و بختیاری و جلوگیری از برداشت های غیرمجاز.
 
بند ششم: فراهم کردن تسهیلات لازم برای تغییر شیوه های آبیاری توسط وزارت جهاد کشاورزی در منطقه.
 
بند هفتم: تأسیس صندوق تأمین خسارت خشکسالی در حوضه آبریز زاینده رود بر اساس این بند مصرف کنندگان بخش صنعت که در زمان خشکسالی بدون کاهش سهم خود آب دریافت می کنند باید خسارات کمبود آب سایر مصرف کنندگان حوضه را پرداخت کنند.
 
بند هشتم: انجام مطالعات تونل آبرسانی به اصفهان با عنوان طرح گلاب(انتقال آب) توسط وزارت نیرو.
 
بند نهم: وزارت نیرو باید درباره طرح انتقال آب بهشت آباد که تنها به منظور تأمین آب شرب طراحی شده است، بررسی دقیق انجام داده و ضمن ارزیابی زیست محیطی ، طرح را به اجرا در آورد.
 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار