تابناک: رفتارهای دوگانه دولت در دو طرف مسئله زاینده رود سبب شده تا مردم اصفهان دلخور از عملکرد دولت تنها دلخوشی خود را طرح احیای زاینده رود می دانستند که به نظر می رسد فقط سخت گیری های دولت برای زاینده رود مختص مردم اصفهان است و دیگر استان ها از قاعده رعایت قانون استثنا هستند.
کد خبر: ۴۴۴۴۴۵
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۰ 19 June 2017

به گزارش تابناک اصفهان، طرح 9 ماده ای احیای زاینده رود در حالی از سوی مسئولان دولتی به ویژه استاندار اصفهان به عنوان تنها و کارشناسی ترین طرح برای بازگشت حق آبه های مردم، محیط زیست و کشاورزان اصفهان از زاینده رود مطرح شده است که طرح انتقال آب بن – بروجن پیش چشم مسئولان کلید خورده و مراحل تکمیلی خود را می گذراند.

این طرح به اذعان بسیاری از کارشناسان ناقض طرح 9 ماده ای احیای زاینده رود به شمار می رود و در تعارض با مصوبه دولت در شورای عالی آب در این زمینه است اما از سوی دیگر بخش اجرایی دولت در استان چهار محال و بختیاری بدون در نظر گرفتن قانون، این طرح را با قوت پیگیری کرده و اجرا می کند.

رفتارهای دوگانه دولت در دو طرف مسئله زاینده رود سبب شده تا مردم اصفهان دلخور از عملکرد دولت تنها دلخوشی خود را طرح احیای زاینده رود می دانستند که به نظر می رسد فقط سخت گیری های دولت برای زاینده رود مختص مردم اصفهان است و دیگر استان ها از قاعده رعایت قانون استثنا هستند.

پروژه بن بروجن به دلیل بارگذاری جدید بر حوضه زاینده رود مغایر با مصالح عمومی کشور و همچنین مغایر با مصوبات طرح ۹ ماده‌ای شواری عالی آب برای احیای حوضه زاینده رود است که پیامدهای اجتماعی، سیاسی، امنیتی و زیست‌ محیطی گسترده دارد و فاقد توجیه است.

این طرح 41 میلیون مترمکعب آب را سالانه منتقل می کند که برای این انتقال 255 کیلومتر لوله گذاری انجام می شود. حال با این اوصاف این پروژه موجب می شود آب هایی که با هزینه های سنگین از حوضه کارون به حوضه زاینده رود منتقل شده است با صرف هزینه های سنگین اجرا، بهره‌برداری و پمپاژ به ارتفاع بیش از 600 متر به حوضه مبدأ باز گردانده شود.

بخش عمده ای از این آب برخلاف آنچه به مردم چهارمحال و بختیاری گفته شده است به استان های کرمان و رفسنجان و شاید هم یزد منتقل خواهد شد و در نهایت بارگذاری جدیدی برای تامین آب خارج از حوضه زاینده رود در بالادست کلید خواهد خورد که نمونه بارز قانون شکنی دولت در یک حوضه با قوانین واحد اما برخوردهای تبعیض آمیز است.

اما نکته جالب در این خصوص این است که مردم چهار محال و بختیاری هم از این قانون شکنی دولت منتفع نخواهند شد و به بهانه آبرسانی به 10 شهر و 13 روستا، میزان آبی از زاینده رود منتقل خواهد شد که با جمعیت 450 هزار نفری مردم این مناطق همخوانی ندارد!.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار