معاون ارزی بانک مرکزی «تحریم، سوء مدیریت و کاهش درآمدهای نفتی» را بر نوسان بازار ارز موثر دانست و گفت: تداوم ثبات در بازار ارز کشور به هماهنگی هرچه بیشتر بخش های مختلف اقتصادی نیازمند است.
کد خبر: ۴۵۱۴۴۹
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۵ 02 July 2017
به گزارش تابناک : «غلامعلی کامیاب» عصر شنبه در نشست تخصصی «سیاست ارزی در راستای حفظ ثبات مالی و رشد اقتصادی» در مرکز همایش های صدا و سیما یادآوری کرد: در سال های 1389 و 1390 شاهد بی ثباتی شدید در بازار ارز بودیم و ریال تا یک سوم تضعیف شد.

به گفته وی، یکی از دلایل اصلی این نوسان تحریم ها بود که روابط کارگزاری بانک ها را در سطح بسیار پایین تنزل داد.

وی یادآوری کرد: روابط کارگزاری بانک ها از 600 مورد به 25 مورد محدود شد که فقط برخی خدمات را ارائه می کردند.

کامیاب سوء مدیریت ارزی و کاهش درآمدهای نفتی را نیز از دیگر عوامل موثر بر این بازار دانست و گفت: تصمیم گرفته بودند در 6 ماه، خرید نفت از ایران را 20 درصد کاهش دهند.

معاون ارزی بانک مرکزی ادامه داد: پس از آنکه دولت یازدهم روی کار آمد این سیاست ها تغییر کرد و بحث مذاکره با گروه 1+5 (انگلیس، فرانسه، آمریکا، روسیه و چین به همراه آلمان) پیش آمد. با راهکارهای دولت و بانک مرکزی، اعتماد مردم به دولت ایجاد و به مرور تقویت شد.

به گفته وی، نتیجه این تغییر کاهش ریسک های سیستماتیک در بازار بود.

کامیاب گفت: با به نتیجه رسیدن برجام (برنامه جامع اقدام مشترک)، امید بیشتری در فعالان بازار و مردم ایجاد شد و در نهایت ثبات به بازار ارز بازگشت.

وی ادامه داد: البته همراهی سیاست های پولی و مالی و نیز سیاست های بازرگانی دست به دست هم داد تا چنین وضعیتی را ایجاد کند.

عضو هیات عامل بانک مرکزی تاکید کرد باید همچنان سیاست ها را رصد کرد؛ زیرا ثبات به هماهنگی سیاست ها در بخش های مختلف اقتصاد مشروط است تا بتوانیم ارز را با ثبات نگه داریم.

ثبات ارزی؛ دستاورد دولت یازدهم
مدیر پژوهشی پژوهشکده پولی و بانکی نیز در این نشست تخصصی گفت: در دولت یازدهم شاهد یک ثبات ارزی بوده ایم که تا به امروز ادامه یافته است.

«حمید زمان زاده» افزود: انحراف معیار شاخص ارز نیز نشان می دهد در سال 1390 این شاخص از 25 صدم به 2.5 رسید یعنی حدود 10 برابر شد.

به گفته وی، پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سال 1392 و با چرخش برنامه ها و سیاست های دولت یازدهم نوسان های ارزی نیز کاهش یافت و از سال 1393 به محدوده زیر نیم رسید.

زمان زاده یادآوری کرد در برخی روزهای سال 1391 شاهد بودیم که نرخ ارز افزایش 170 درصدی را نیز تجربه کرد.

تثبیت دستوری نرخ ارز، اثر تورمی شدیدی در آینده دارد
نایب رییس هیات مدیره بانک سامان نیز در این نشست تخصصی گفت: بتازگی ارزش دلار مقداری کاهش یافته و یورو تقویت شده است و اگر مبادلات ما با هر یک از این ارزها انجام شود، این تغییرها بر فعالیت های ما اثر می گذارد.

«احمد مجتهد» افزود: در 2 سال گذشته قیمت کالاهای اساسی مانند نفت، گندم فولاد، آلومینیوم و... در بازارهای جهانی کاهش یافت که می تواند بر درآمدهای ارزی ما اثرگذار باشد.

این کارشناس بانکی ادامه داد: بانک مرکزی همواره در معرض این فشار قرار داشته است که دولت ها به خرج بیشتر و ایجاد رفاه برای جامعه تمایل دارند؛ اگر این مخارج صرف کالای مصرفی شود به افزایش تقاضا می انجامد و اثر تورمی دارد.

وی یادآوری کرد: دولت نهم و دهم با واردات و توزیع درآمدها فضای مصرفی را در جامعه ایجاد کرد و تقاضا را به نحوی افزایش داد که اثر تورمی بر جای گذاشت.

به گفته وی، این افزایش تقاضا موجب شد قیمت مسکن نیز افزایش یابد.

مجتهد ادامه داد: دولت سعی کرد از طریق لنگر نرخ ارز و تثبیت آن آثار تورمی را کاهش دهد اما بحران مربوط به تحریم ها و کاهش قیمت نفت سبب شد با افزایش شدید قیمت ارز در بازار روبرو شویم.

وی گفت: اگر بانک مرکزی سعی کند نرخ ارز را دستوری تثبیت کند، اثر تورمی شدیدی را در آینده شاهد می شویم.

این فعال بانکی تاکید کرد بسیاری از کالاهای واسطه ای و سرمایه ای ارزبر است و نوسان ارزی بر قیمت نهایی کالاها نیز اثر می گذارد، بنابراین بهتر است تغیییر نرخ ارز به تناسب تحول جهانی و تورم داخلی پیگیری شود؛ وگرنه با بروز برخی اتفاق های غیرقابل پیش بینی، ثبات کنونی آسیب پذیر خواهد بود.

رکود اقتصادی و تزریق ارز مبادله ای سبب ایجاد ثبات کنونی است
رییس اتاق بازرگانی،‌صنایع، معادن و کشاورزی تهران نیز در این نشست گفت: تثبیت قیمت ارز همواره پس از انقلاب مطرح بوده و بالا بودن نرخ آن نوعی بحران را تداعی می کرده است.

«مسعود خوانساری» تاکید کرد دولت ها هیچگاه سعی نکرده اند قیمت ارز را بالا ببرد و همواره خود اقتصاد نرخ ها را بالا برده است. 

خوانساری گفت: در 30 سال پس از انقلاب تورم 22 درصدی داشتیم اما حساسیت کمی روی آن بود. اما قیمت ارز به حساسیت پیگیری می شده است که در نتیجه صنایع و تولیدکنندگان آسیب دیده اند.

وی تاکید کرد ثبات بازار ارز دایمی نخواهد بود و گفت: رکود در اقتصاد و تزریق ارز مبادله ای سبب ایجاد این ثبات شده است.

خوانساری یادآوری کرد: نوسان های ارزی سال های 1390 و 1391 زندگی بسیاری از تولیدکنندگان را تحت تاثیر قرار داد و اکنون نیز باید تلاش کنیم فشار وارد شده به فنر نرخ ارز به یکباره آن را رها نکند.

سلطه بیماری هلندی در دولت پیش، سبب رکود و سکون در تولید، صنعت و مبادلات شد
یک استاد دانشگاه در ادامه «نشست سیاست ارزی در راستای حفظ ثبات مالی و رشد اقتصادی» گفت: در دولت پیش سیاست درهای باز اتخاذ شد که ابتدا با جهشی در تولید همراه بود اما با سلطه بیماری هلندی، شاهد رکود و سکون در تولید، صنعت و مبادلات شدیم.

«بهروز هادی زنوز» تاکید کرد بحران ارزی پیشین برآمده از دوران رونق طولانی نفتی بود و افزود: در آن دوران سیاست دولت تزریق منابع نفتی به اقتصاد کشور بود؛ در حالی که مازاد منابع ارزی در ترازنامه بانک مرکزی رسوب می کند. همچنین در اثر شوک مثبت مبادله، نرخ واقعی ارز کاهش یافت و به دلیل سیاست انبساط مالی تقاضای کل در اقتصاد بالا رفت.

وی رونق مسکن در همان دوران را حباب گونه دانست و افزود: این وضعیت تا زمانی می توانست ادامه یابد که وفور منابع نفتی بود اما با تحریم ها وقفه ایجاد شد و شاهد جهش قیمت ارز بودیم که این مشکلات به امثال «جمشید بسم الله»ها ربطی نداشت.

هادی زنوز گفت: دولتی که همه منابع نفتی را در دوران رونق نفتی تزریق می کند سلطه سیاست های پولی را موجب می شود و بانک مرکزی را خلع ید می کند.

وی گفت: ثبات پس از آن دوران، طبیعی بود، مانند سال 13٧٤که با تورم ٤٩.٥ درصدی روبرو شدیم اما دوام نیافت؛ بنابراین اگر دولت اقدامی هم نمی کرد، نرخ تورم پایین می آمد.

این کارشناس امور پولی و بانکی یادآوری کرد: دولت یازدهم در 2 سال نخست انضباط مالی را اجرا کرد، همچنین خوشبینی پس از رفع تحریم ها موجب تثبیت نرخ ارز شد اما ایا این تعادل به طور واقعی باثبات است؟

وی شرایط کنونی را وضعیت پیش از بحران دانست و گفت: در 2 سال گذشته شاهد استقراض دولت بودیم تا تقاضای کل را افزایش دهد و بانک مرکزی منابع پولی را به اقتصاد تزریق کرد.

هادی زنوز هشدار داد: اگر سود بانکی پایین نیاید، تحریم ها ادامه بیابد، تنش در منطقه ایجاد شود و دولت سیاست انبساطی را ادامه دهد نرخ ارز در این سطح باقی نمی ماند و تحت تاثیر تورم دو رقمی می شود.

بیست و هفتمین همایش سالیانه سیاست های پولی و ارزی با محور «ثبات مالی، بستر رشد پایدار» و با حضور معاون اول رییس جمهوری امروز در مرکز همایش های صدا و سیما آغاز شد.

در این مراسم آقایان «احمد عزیزی» و «خسرو نایبی اهرنجانی» به عنوان چهره های ماندگار نظام بانکی کشور معرفی و تجلیل شدند.
این همایش دو روزه مهمترین گردهمایی سالیانه صاحبنظران پولی و بانکی به شمار می رود و افزون بر سخنرانی وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل بانک مرکزی و دیگر مقام های این بانک، میزبان چندین نشست تخصصی است.

نشست های «رفتار ترازنامه نظام بانکی در خلق نقدینگی، نرخ سود و متغیرهای کلان اقتصادی»، «ثبات مالی، تورم پایین و رشد اقتصادی»، «سیاست ارزی در راستای حفظ ثبات مالی و رشد اقتصادی»، «سیاست های پولی و مالی و نقش آنها در ایجاد ثبات مالی» و «مدیریت تنگنای اعتباری و نقش بانک مرکزی» برای روز نخست برنامه ریزی شده است.

در روز دوم این همایش نیز محورهای «ارتقای نظام نظارت بر بانک ها و اجرای کامل استاندارد بین المللی گزارشگری مالی IFRS»، «مطالبات غیرجاری، دارایی های منجمد و راهکارهای اصلاح ترازنامه بانک ها»، «سنجش شاخص های سلامت نظام بانکی» و «ارتقای نظام نظارت بر بانک ها» به بحث گذاشته می شود.

ارایه 16 مقاله تخصصی از دیگر برنامه های بیست و هفتمین همایش سیاست های پولی و ارزی است.





منبع : اخبار بانک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار