آیین بزرگداشت علی معلم منتقد و تهیه کننده سینما شامگاه دوشنبه همزمان با برگزاری سی امین جشنواره بین المللی فیلم های کودک و نوجوان در محل سینما فلسطین اصفهان برگزار شد.
کد خبر: ۴۵۲۹۹۷
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۱ 04 July 2017
به گزارش تابناک : در این مراسم آذر معماریان همسر زنده یاد علی معلم با ابراز خرسندی از مدیریت مطلوب جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان اظهار کرد: علی معلم معتقد بود بچه ها باید شاد زندگی کنند و سطح بین المللی برای آن ها اقدام های فرهنگی مهمی انجام شود.
وی با بیان هوشمندی، علم و دانش این منتقد فقید سینما گفت: معلم از کودکی تا پایان عمر خود بسیار آموخت و نظر کارشناسی او نسبت به سینمای ایران و جهان غبطه برانگیز و شاید تکرار ناشدنی باشد. 
وی تصریح کرد: مرحوم معلم کودک وجود خود را تا آخرین لحظه زندگی خود فراموش نکرد و همیشه به فکر کودکان بود.
معماریان تصریح کرد: او دغدغه فرزندان سرزمین خود در سینمای کودک و نوجوان را همانند سینمای بزرگسالان جدی دنبال می کرد و به آن بیشتر اهمیت می داد.
وی با بیان اینکه مرحوم معلم با جان و دل همیشه دعوت جشنواره کودکان و نوجوانان را می پذیرفت و مشتاقانه حضور می یافت افزود: مرحوم معلم معتقد بود کودکان آینده سازان سرزمین ایران هستند و باید به طور جدی به آن ها توجه شود. 
وی همچنین درباره آرزوی ساخت فیلم تاریخی «کوروش بزرگ» توسط علی معلم گفت: کوروش و تاریخ ایران هویت ملی ما ایرانیان است و وقتی تاریخ را بخوانیم از آن درس می گیریم.
وی با ابراز تاسف از درگذشت علی معلم و اجرا نشدن این پروژه گفت: باید ببینیم گذشتگان چه اقدام های مفید و موفقی انجام دادند و این برای آینده میهن اسلامی مان چراغی باشد.
همچنین در ادامه این مراسم یکی از منتقدان سینمای ایران با اشاره به خصوصیات و وِیژگی های منحصر به فرد زنده یاد علی معلم گفت: خوش اخلاقی و خنده رو بودن از خصوصیات بارز علی معلم بود. 
طهماسب صلح جو با اشاره به سابقه دوستی خود با علی معلم اظهار کرد: این سابقه به زمانی برمی گردد که هنوز دنیای تصویر توسط مرحوم معلم راه اندازی نشده بود و او یک جوان خوش سیما، خوش پوش، خوش رو و خوش خنده ای بود که به آینده فکر می کرد. 
وی با بیان اینکه مرحوم معلم جدی ترین مسائل را با خنده بیان می کرد گفت: هوشیاری و جسارت او برای من آموزنده و تاثیرگذار بود. 
صلح جو تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین خصوصیات علی معلم خنداندن دیگران بود و من اورا با صفت جسارت و هوشمندی به حافظه خودم سپردم. 
رضا درستکار منتقد و کارشناس سینما نیز در این مراسم با اشاره به اینکه خاطره گفتن درباره علی معلم سخت است، روحیات او را نزدیک به کودکان توصیف کرد. 
وی تصریح کرد: کودک با معصومیت خود نماد اصل خلقت، نماد مرشد کامل، نماد شادی‌های ساده و پاک، نماد عقل گریزی و فلسفه‌ ستیزی و نماد شهامت در شکستن موانع کشف حقیقت است که این ویژگی ها در علی معلم به خوبی دیده می‌شد. 
وی با بیان اینکه علی معلم سرشار از تلاش و ذوق بود و همه جا ذوق خود را به نمایش می‌گذاشت گفت: او دو پسر با نام امید و ایمان دارد و در زندگی خود هم از نظر معنوی و هم از نظر فیزیکی امید و ایمان داشت. 
در این مراسم علیرضا رضا داد دبیر سی امین جشنواره بین المللی فیلمهای کودکان و نوجوانان به آخرین گفت و گوی تلگرامی خود با علی معلم اشاره کرد و گفت: بعد از مشخص شدن دبیری من در جشنواره فیلم کودک و نوجوان علی معلم برایم پیام تبریکی فرستاد و پیشنهاد داد در اولین اقدام بخش کودک و نوجوان جشنواره که در دوره قبل جشنواره جدا شده بود دوباره یکی شود و این اتفاق افتاد. 
در ادامه کلیپی از انیمیشن «ملانصر الدین» به تهیه کنندگی زنده یاد معلم و تصاویری از کتاب های کودک و نوجوان منتشر شده از سوی او نظیر آناستازیا، هرکول، شاهزاده مصر، مولان، داستان اسباب بازی 2، شرک، عصریخ، شرکت هیولاها، جومانجی، چارلی و کارخانه شکلات سازی، دنیای گمشده، پارک ژوراسیک، ئی تی پخش شد. 
علی معلم، دبیر و مدیر مسئول ماهنامۀ «دنیای تصویر»، نویسنده، ناشر، منتقد، تهیه‌کننده، کارگردان، مجری تلویزیون و بازیگر ایرانی بود که روزهای پایانی سال گذشته در سن 54 سالگی به دلیل ایست قلبی در محل کارش درگذشت. 
این نویسندۀ هنرمند برای هفت دوره در هیات‌های داوری و انتخاب جشنوارۀ بین المللی فیلم فجر، جشنوارهٔ بین‌المللی فیلم کشورهای غیرمتعهد (پیونگ یانگ)، جشنوارهٔ سینمای جوان، جشنوارهٔ فیلم‌های دانشجویی، جشنوارهٔ فیلم‌های خانوادگی، نخستین جشنوارهٔ فیلم و کیفیت، جشنوارهٔ فیلم جوان، جشنواره فیلم رویش و جشنواره بین‌المللی فیلم شهر (دو دوره)، نخستین جشنوارهٔ فیلم‌های ویدئویی تهران، جشنوارهٔ فیلم زنان (پروین اعتصامی) عضویت داشت و سه دوره عضویت در هیات انتخاب فیلم ایران برای آکادمی اسکار را نیز تجربه کرده بود.
معلم پایه‌گذار جشن سینمایی تلویزیونی دنیای تصویر به نام «جشن حافظ» که نخستین جشنوارهٔ سینمایی بخش خصوصی در ایران است ، نیز بود. 
سی امین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان، جمعه گذشته با پخش آثار سینمایی در اصفهان آغاز به کار کرد. 
این جشنواره تا 15 تیر سالجاری در کلانشهر اصفهان ادامه خواهد داشت و در این مدت 35 فیلم ایرانی و خارجی در دو بخش کودک و نوجوان به نمایش درخواهد آمد.





منبع : ایرنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار