رئیس سازمان سینمایی با بیان اینکه جشنواره فیلم کودک در اصفهان می‌ماند، گفت: صنایع مستقر در اصفهان سرمایه‌گذاری خوبی در ورزش دارند و می‌توانند با حداقل حمایت‌ها ضمانت ثبات برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان در اصفهان باشند.
کد خبر: ۴۵۴۱۰۴
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۴ 05 July 2017
به گزارش تابناک : محمدمهدی حیدریان ظهر امروز در گفت‌وگو با اهالی رسانه جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان اصفهان اظهار داشت: آنچه تاکنون بر سینمای کودک و نوجوان گذشته حکایت از یک غفلت هماهنگ در میان مسئولان و هنرمندان بوده، تلاش می‌کنیم در دوره جدید سینما با برنامه‌ریزی که در خور این قشر است بخشی از آن را جبران کنیم.

وی افزود: سینما برای مخاطبین مختلف هدف‌گیری می‌کند و تولیدات خود را شکل می‌دهد، اقشار مختلفی که مخاطب سینما هستند ویژگی‌های متفاوتی دارند، در داوران کنونی که بستر برنامه‌های ما را شکل می‌دهد ناب، خالص، لوح پاک و آسیب‌پذیر بودن کودک از دیگر بخش‌های کودک مختصات و تذکری را به ما می‌دهد که نمی‌توانیم مخاطب را در مختصات جغرافیایی خاصی ببینم.

رئیس سازمان سینمایی و امور سمعی و بصری بیان کرد: ممنوعیتی برای کودک قابل‌تصور نیست و ما محدوده‌های فرهنگی خود را اگر حفظ نکنیم بدون هویت هستیم، پس همه تلاش خودم را در همه این سال‌ها انجام داده‌ایم تا وجوه تمایز را برجسته کنیم و آسیب رسی فرهنگی را به حداقل برسانیم، سیاست ممنوعیت پاسخگو نیست و ما باید مصونیت را به جهت فرهنگی برای اقشار مختلف جامعه فراهم کنیم.

وی تصریح کرد: دیگر نمی‌توانیم نقش واسطه‌گری را ایفا کنیم و باید به سمت برویم که سهم خود را در تولید محتوا افزایش دهیم تا دیده شویم و متناسب با مخاطب تولید محتوا داشته باشیم و حرف خودمان را با استاندار روز و استفاده از تکنیک و علم و تجربه القا کنیم، باید با هنرمندان و مخاطبان صادق باشیم و سر بر زیر برف نکنیم.

حیدریان افزود: آرزوهای دست‌نیافتنی نباید داشته باشیم و در این عرصه که همه حضور دارند باید به‌طور طبیعی انتخاب شویم و در این راه باید ملاحظاتی داشته باشیم، ویژگی کودک خلاف بزرگ‌سال که قراردادهایی دارد و حرف خود را ادامه ‌می‌دهد این‌گونه نیست و لوح پاک و نقش نگرفته‌ای است که قرار از پیش گذاشته‌ای ندارد پس ما باید با این مختصات محتوای بیشتری برای آن داشته باشیم.

وی ادامه داد: اگر با غفلت بدون بهره‌گیری تکنولوژی امروز کار کنیم انتخاب نمی‌شویم به این دلیل که کودک بهترین و به‌روزترین پیام را انتخاب کنیم ، باید کودک را جدی‌تر بگیریم ، کار برای کودک را سخت‌تر بدانیم و با این تعاریف سینمای کودک را یکی از اصلی‌ترین فعالیت‌های سینما می‌دانیم و برنامه‌های خود را در این راستا می‌بریم.

رئیس سازمان سینمایی و امور سمعی و بصری گفت: در این دوره منحصر به سینما نیستیم و حجم بسیاری از استفاده پیام‌های تصویری ما غیر‌سینمایی است و شبانه‌روز از آن‌ها استفاده می‌کنیم، برنامه‌های ما باید زنجیره کامل این فعالیت را پوشش دهد، ایده‌یابی و پرداخت در حوزه کودک بسیار لازم است و این ایده و محتوا را باید به یک ساختار دراماتیک تبدیل کنیم و بدانیم چگونه بسازیم و در دسترس قرار دهیم که برنامه ما باید همه این‌ها را درون خود جای دهد.

وی اضافه کرد: در زنجیره دیدن این حلقه و تعریف درست از جشنواره سبب می‌شود تا به هدف حضور مؤثر در بازار تصویر دنیا برسیم به همین دلیل ما دیگر هر چیزی را انتخاب نمی‌کنیم، صرفاً به تجربه هنری داشتن اکتفا نمی‌کنیم، اگر فیلمی توفیق تجاری و دیده‌شدن دارد به این معنی است که این فیلم با مخاطب به‌خوبی ارتباط برقرار کرده و در فیلم‌های خارجی که این‌گونه هستند بیشتر دعوت می‌کنیم و از تجربیات آن‌ها استفاده می‌کنیم.

حیدریان تصریح کرد: در دوره آتی مؤثرتر از گذشته در تولید هدفمند ایفای نقش می‌کنیم و امیدواریم بنیاد فارابی که وظیفه ایجاد حیات طبیعی برای سیمای کودک دارد برنامه‌های خود را به‌زودی اعلام کند و با کمک آن‌ها مشکلات را اصلاح کنیم، خواسته بنده از فعالان این حوزه این است که با کمک به ما برنامه را به‌خوبی حلاجی و به‌خوبی اجرا کنیم و با موفقیت به سرانجام برسانیم.

وی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه در حمایت از فیلم کودک چه برنامه‌هایی دارید، گفت: در حیات طبیعی یکی از خطوط آن بحث اقتصادی است و با تأمین سرمایه تولید آغاز می‌شود و با در دسترس قرار دادن سود معقول به پایان می‌رسد، در فارابی ستاد اقتصادی تشکیل شده که وظیفه آن رصدکردن، به میدان آوردن و دعوت از صاحبان سرمایه است.

رئیس سازمان سینمایی افزود: بانک‌ها، صندوق‌ها و فعالان این حوزه نشست‌های متعدد را داشتند و پاسخی که دریافت کردیم تاکنون مثبت بوده و شکل حمایت‌هایی که تاکنون بوده دیگر در برنامه فارابی نیست و اگر سودی قرار است حاصل شود باید در عرضه به دنبال آن بوده و امکان بازگشت سرمایه را متصور باشیم.

وی ادامه داد: در حوزه کودک باید سازمان تولیدی شکل گیرد تا معادلات اقتصادی را به‌صورت حرفه‌ای دنبال کند و اگر فیلم قرار است ساخته شود یک سال قبل اکران آن گرفته شده باشد، همسویی با سازمان‌های مختلفی که در حوزه کودک کار می‌کنند تعیین‌کننده است و جلساتی داشتیم و بین وزارت خانه نیز توافق‌هایی حاصل شده و در سیاست‌گذاری باید همسو باشیم.

حیدریان گفت: تخصصی‌کردن و تخصصی‌دیدن حوزه کودک ما را به سمتی می‌برد که  محتوای مناسبی داشته باشیم، سینما شرط عقل معاش و عقل فرهنگی است که باید رویکرد خود را به بهره‌گیری از ادبیات مکتوب جدی‌تر کند تا با اقتباسی که از آن‌ها می‌شود سینمانویسی مستقل را با غنای بیشتری داشته باشیم.

وی افزود: تخصص‌های مختلفی به‌ویژه در حوزه کودک داریم، وجوه اصلی حمایت ما در این زمینه تقویت تکنولوژی، تقویت محتوایی کار با دسترس قرار دادن تخصص‌های خدماتی است.

رئیس سازمان سینمایی با بیان اینکه شورای راهبردی سینمای ایران چه دستاوردی داشته و آیا افراد آن تغییر می‌کنند، تصریح کرد: 2 سال پیش این شورا تشکیل شده و برنامه جامعی تدوین کرده و این زنجیره را کامل دیده و در این مدت نیز بحث می‌شود تا تکمیل شود، نقصی که شورای قبل داشته این است که نیروهای جوان در آن کمتر بوده‌اند.

وی گفت: بار سینمای آتی بر دوش جوانان است، جوانانی که نشان دادند بسیار خلاق هستند و آمادگی دارند استعداد خود را در حوزه کودک به کار گیرند، تلاش می‌کنیم تا با بخش کارشناسی، سینماگران جوان را برای حضور در بخش کودک دعوت کنیم.

حیدریان تصریح کرد: سود سینمای کودک و نوجوان در نمایش و دیده شدن باید فراهم شود، ما حمایت می‌کنیم و بخش خصوصی باید اقدام کند، آماده کردن سالن‌هایی که در حال حاضر سینما نیستند ولی استعداد دارند یکی از سیاست‌هایی است که دنبال می‌شود و ما به ارتقا سالن‌هایی که در زنجیره فیلم کودک قرار می‌گیرند حمایت می‌کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که یکی از مشکلات سینمای ایران علمی نبودن سینما بوده و این نیاز در سینمای کودک بیشتر احساس می‌شود آیا عزمی برای وارد کردن علم میان رشته‌ای وجود دارد، اظهار داشت: سینما نه تنها به علوم میان رشته‌ای نیاز دارد بلکه سینماستیزی است که از مجموعه هنرها بهره می‌برد تا خود را به عنوان هنر جامع مطرح کند، کارگاه‌های جشنواره آتی و ورک‌شاپ‌های آن باید توجه بسیاری به علم میان رشته‌ای داشته باشد.

رئیس سازمان سینمایی افزود: در اجزا و بخش‌های مختلف کار متوجه این قضیه هستیم و اینگونه عمل می‌کنیم، دانشگاه را باید متوجه این موضع کنیم که اتفاقی در دنیا رخ داده و تجدید حیات سینما روز به روز در حال رخداد است و در هر مناسبتی برای اینکه سینما را علمی‌تر پیش ببریم استفاده می‌کنیم.

وی درباره اینکه آیا روند اقتصاد آزاد در حوزه ممیزی بهتر می‌شود، خاطرنشان کرد: در حیات طبیعی سینما یک بخش اقتصادی است که باید به بخش خصوصی فکر کند و در این مسیر ما شرایط را فراهم می‌کنیم، صنعتی شدن تعریف خودش را دارد و ما تلاش می‌کنیم نیازهای صنعتی شدن را مشخص کنیم البته علاقه‌مندان و فعالان در این حوزه اقداماتی نیز صورت داده‌اند.

حیدریان تصریح کرد: زمانی که سینما صنعتی شود ممیزی خود به خود در آن شکل می‌گیرد، ما همه عضو یک خانواده فرهنگی هستیم و برخی سعی می‌کنند تجربه‌های شخصی خود را برای عموم تجویز کنند که صنعت اجازه این کار را به آن‌ها نمی‌دهد، در سینما جلسه‌ای نیست که دست اندرکاران حضور نداشته باشند به این دلیل که همه به دنبال یک هدف هستیم.

وی درباره اینکه جشنواره کودک ایران در دنیا به نام اصفهان است چه تضمینی می‌دهید که جشنواره در اصفهان بماند و با تغییر مدیران تغییر نکند، بیان کرد: ما بنا نداریم هزینه همه جشنواره‌ها را بدهیم و جشنواره‌ها خودشان باید هزینه خودشان را با تعامل تامین کنند، شهرداری‌ها در همه دنیا تلاش می‌کنند با نشان دادن خودشان در فرهنگ ایفای نقش جدی داشته باشند.

رئیس سازمان امور سینمایی گفت: در این راه از میزبانی و استقبال مردم تشکر می‌کنم، جشنواره اصفهان همیشه باید برای اصفهان باشد و مردم اصفهان میزبان اصلی آن هستند و مدیران باید تلاش کنند رگ حیات آن را از تک کاناله بودن خارج کنند، قدر و قیمت این کار و تاثیر فرهنگی آن در استان و کشور بیش از این است و امیدوارم شرایط اقتصادی آن را به صورت مستقل فراهم کنیم.

وی پاسخ به این سوال که معضلی در کشور وجود دارد که به جشنواره فیلم کودک مانند جشنواره فجر در دیگر استان‌ها سالن اختصاص داده نمی‌شود چه برنامه‌های برای این معضل دارید، اظهار داشت: این مسئله از غفلت‌های ماست و وضعیت اقتصادی نیز دلیل آن بوده، در رویکرد جدید به این سمت می‌رویم که جشنواره کودک مانند جشنواره فیلم فجر هر تعداد استان که می‌شود اکران داشته باشد.

حیدریان افزود: تعداد سالن‌های ما برای کودک باید افزایش یابد و با این رویکرد کمیته و شورا تشکیل شده و با این کیفیت از سر گروه و این مسائل خلاص می‌شویم، ما در تحقق نهضت تولید محتوا بدون استان‌ها معنا نداریم و قابل تحقق نیست، نمایش و جشنواره‌ها حلقه دیگری است که می‌تواند کمکی بر حلقه تولید باشد.

وی درباره حمایت سازمان سینمایی از فیلم‌های برتر و پر مخاطب جشنواره خاطرنشان کرد: بسیاری از موضوعاتی که کارگردان‌ها به آن پرداخته‌اند از یک فقر تکنیکی رنج می‌برد که سبب عدم توجه بازار به آن می‌شود، بهترین حمایت ما این است که خلاقیت کارگردان ما با استفاده از تکنولوژی جدید باشد، طی توافقاتی با آموزش و پرورش تلاش می‌کنیم که در سطح وزرا به توافقی برسیم و زنگ سینما را در مدارس احیا کنیم تا حمایت عملیاتی محقق شود.

رئیس سازمان امور سینمایی در پاسخ به این سوال که بیشترین آثار غیراخلاقی روی کودکان را فیلم‌های بزرگسال تشکیل می‌دهند، چه برنامه‌ای برای نظارت بیشتر بر این مسائل دارید، بیان کرد: عمل 2 گانه در حوزه سینما و فرهنگ هیچکدام را به مقصد نمی‌رساند و این هماهنگی را انجام می‌دهیم تا در ارتباط با این موضوع به مقصد برسیم، متاسفانه بسیاری از پیام‌هایی که برای کودک نیست در دسترس آن‌ها قرار می‌گیرد و باید در این راه دسته‌بندی را در تلویزیون و سینما به درستی انجام دهیم.

وی درباره اهدافی که سازمان سینمایی در دولت دوازدهم دنبال می‌کند، گفت: سینمای کودک اولویت نخست ما در این دوره است، سینمای کودک باید خودش را مخاطب جهانی ببیند به این دلیل ما در حوزه تکنیک در این سینما حمایت و سرمایه گذاری می‌کنیم و تکنیک‌های انتقال محتوا را فراهم می‌کنیم.

حیدریان اظهار داشت: باید بازارها را در دسترس بیاوریم که بخشی از این بازارها سالن‌ها هستند، ما در این راه به دلیل اینکه حوزه کودک تخصصی است از کارشناسان مختلف دعوت می‌کنیم تا با استفاده از علم آن‌ها برای کار درست در سینمای کودک به ما کمک کنند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا اختیارات مسئولان اصفهان در جشنواره کودک کمتر است، افزود: زمانی که یک واقعه را استانی ببینیم دست ما برای مسئولیت‌ها بیشتر است اما زمانی که یک واقعه بین‌المللی می‌شود باید در جایگاه یک رویداد ملی باشد، مدیران در تهران هم از شهرهای مختلف هستند و برای ما کیفیت کار مهم است و شاید اینکه مدیران از کجا هستند چندان مدنظر نباشد اما در آینده به این مسئله در ارتباط با اصفهان توجه بیشتری می‌کنیم.





منبع : تسنیم 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار