قائم‌مقام معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه هیچ پرستار بیکاری در اصفهان وجود ندارد، مگر تمایل به کار نداشته باشد، گفت: آموزش بیمارستانی وجود ندارد، آموزش دانشگاهی است و البته یکی از عرصه‌های آموزش پرستاری بیمارستان است.
کد خبر: ۴۵۷۰۸۲
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۸ 10 July 2017
به گزارش تابناک : علیرضا ایرج پور با بیان اینکه آموزش بیمارستانی برای پرستاران وجود ندارد، اظهار داشت: تمام آموزش‌ها تحت نظر دانشکده‌های پرستاری مامایی بوده و شایعاتی که در برخی گروه‌های مجازی نشر داده شده است، فقط جامعه پرستاری را ملتهب کرده است، چراکه اساساً بیمارستان‌ها واجد شرایط پذیرش دانشجو نیستند.

وی تصریح کرد: دانشجویان پزشکی حدوداً از سال چهار و دانشجویان پرستاری نیز از ترم دوم به بعد وارد آموزش بالینی می‌شوند، اما بیمارستان متولی آموزش آن‌ها نیست. به‌ویژه در رشته پرستاری چون دانش‌آموختگان، عرصه‌های خدمت در خارج از بیمارستان را نیز دارند، آموزش آن‌ها نه می‌تواند و نه باید به عرصه بیمارستان محدود شود به‌ویژه آنکه خدمات تخصصی و ارائه خدمات پرستاری در منزل و در مراکز بهداشتی نیز امروزه مورد توجه و تأکید است.

قائم‌ مقام معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درباره ظرفیت پذیرش دانشجوی پرستاری بیان کرد: ظرفیت پذیرش دانشکده‌های پرستاری تابع بسیاری از عوامل است که یکی از آن‌ها بیمارستان است.

وی ادامه داد: محیط آموزش نظری شامل دروس علوم پایه، کلاس، آزمایشگاه مهارت بالینی و تجهیزات آزمایشگاهی، بودجه و از همه مهم‌تر اعضای هیئت‌علمی عواملی هستند که ظرفیت را تعیین می‌کند، شورای گسترش برای راه‌اندازی رشته‌ها دستورالعملی دارد که در ابتدا دانشگاه درخواست خود را می‌دهد و یک سری سازه‌های نیروی انسانی را تعریف می‌کند.

ایرج پور متذکر شد: وقتی بازدیدها انجام شود، به بورد رشته ارجاع می‌دهد که بازدید کند. وقتی بورد بازدید می‌کند، غیر از فضای فیزیکی دانشکده و احکام استخدامی اعضای هیئت‌علمی فضای آموزش بالینی را نیز ارزیابی می‌کند و این موضوع را به‌صورت دوره‌ای هم چک می‌کند که آیا این شرایط همچنان حاصل است یا نه.

وی گفت: بنابراین سنجیدن ظرفیت بیمارستان برای پذیرش پرستار ملاک نیست، بلکه بیمارستان در کنار دانشکده و نیروی انسانی می‌تواند، شاخص‌های مناسبی را برای پذیرش ایجاد کند.

قائم‌مقام معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درباره ظرفیت‌های پذیرش پرستار گفت: هرسال در یک بازه زمانی دانشکده‌ها درخواست ظرفیت می‌کنند و این درخواست را به معاونت آموزشی ارسال می‌کنند و معاونت آموزشی آن را در شورای آموزشی دانشگاه به تصویب می‌رساند و در شورای دانشگاه تائید شده و به شورای گسترش منعکس می‌شود که در پورتال سنجش وارد می‌شود و این روال هرسال تکرار می‌شود.

وی افزود: سالانه حدود 7 هزار نفر ظرفیت پذیرش دانشجوی پرستاری وجود دارد که در حدود 83 دانشکده پرستاری دانشگاه‌های علوم پزشکی و 100 واحد از دانشگاه آزاد اسلامی پذیرفته می‌شوند.

ایرج‌پور خاطرنشان کرد: در شهرهایی مانند تهران که تعداد بیمارستان‌ها زیاد است، همیشه کمبود نیروی پرستاری وجود دارد و اما در شهرهایی که جمعیت کمتری وجود دارد، پرستارانی وجود دارند که نمی‌توانند مطابق دلخواه خود مشغول شوند؛ اما در مجموع هیچ رشته‌ای مانند پرستاری وجود ندارد که این چنین به استخدام دانشگاه یا بخش خصوصی درآیند، به این مفهوم که هیچ پرستار بیکاری وجود ندارد، مگر اینکه تمایل شخصی وجود نداشته باشد.





منبع : تسنیم 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار