شیراز شهر گل و بلبل از داشتن یک پایانه گل یا حداقل بازار گل بی بهره است و این معضل باعث شده گلهای زیبای رز تولیدی در استان فارس به ثمن بخس از گلخانه داران خریداری شده و به بازار گل امام رضا (ع) تهران یا به بازار محلات ارسال و طی پروسه دلال مآبانه ای با قیمت های گزاف دوباره سر از شیراز درآورد.
کد خبر: ۴۵۷۷۸۸
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۰ 11 July 2017
تابناک فارس به نقل از خبر جنوب :مصيبت گل هاي توليدي فارس فقط به همين جا ختم نمي شود بلكه اين قصه سر درازي دارد به بلنداي مسير صدها كيلومتري شيراز تا تهران، قصه اي كه حاكي از آن است كه همين گل هاي زيبا و حساس به بدترين شكل به تهران ارسال ميشود، يعني كنار بار مسافر البته نه مسافر هواپيما كه كنار بار مسافران جاده اي چپانده مي شود و يك مسير بيش از 10 ساعته در قسمت صندوق اتوبوس هاي جاده اي طي مي شود تا به تهران برسد.
حالا گلخانه داران فارس پس از سال ها خود به فكر راه اندازي يك بازار مدرن عرضه گل افتاده اند و اعتقاد دارند چنانچه اين بازار به اهداف خود برسد مي توانند به روياي راه اندازي پايانه صادراتی گل نيز فكر كنند.
ریيس اتحاديه شركت هاي تعاوني گل و گياه و محصولات گلخانه اي فارس با اشاره به رايزني يكي دو ساله اش براي راه اندازي پايانه گل در شيراز از طريق دستگاه هاي دولتي گفت: نه فقط گل و گياه كه محصولات گلخانه اي و حتي محصولات كشاورزي فاقد يك محل مناسب به خصوص براي صادرات است.
محمد بلاغي با اشاره به توليد سالانه 206 ميليون گل شاخه بريده در فارس كه بخش قابل توجهي از آن انواع گل هاي رز هستند، گفت: براي عرضه اين حجم عظيم گل در فارس هيچ مكان مشخصي وجود ندارد. بخش عمده اي از اين گلها براي توزيع در سراسر كشور به تهران و محلات ميروند كه البته شرايط اين ارسال بسيار اسفناك است.
وي گفت: اين گلها در كنار بار مسافر اتوبوسهاي جاده اي گذاشته مي شود كه به دليل حرارت زيادي كه در جاده درون قسمت بار اتوبوسها ايجاد مي شود و نيز به دليل تراكم بار مسافر، اين گلها دچار شوك حرارتي شده و آسيب جدي مي بينند.
رييس اتحاديه سراسری گل و گياه و محصولات گلخانه اي فارس با ابراز تاسف از وضعيت فعلي گل در فارس گفت: براي بهبود اين وضعيت تلاشهاي زيادي صورت گرفت اما به نتيجه نرسيد به عنوان مثال مي خواستيم از صندوق حمايت از بخش كشاورزي، تسهيلات براي خريد دو كاميون سردخانه دار براي حمل گل به تهران بگيريم اما آن قدر سنگ اندازي كردند كه موفق نشديم اين در حالي است كه هم صنفان ما در ياسوج توانستند با شرايط مناسبي دو كاميون با شرايط نگهداري گل بخرند آن قدر دلشان براي ما سوخته كه مي گويند بياييد يكي از كاميون هاي ما را براي فارس قرض بگيرید.
بلاغي با بيان اين كه 30-20 درصد گلهاي توليدي فارس به دليل اين معضل از چرخه تجارت كنار گذاشته شده و دور ريخته مي شود افزود: گلهايي نيز كه شانس سالم رسيدن به مقصد را پيدا مي كنند ظاهر شاداب خود را از دست داده و پلاسيده مي شوند.
وي با بيان اين كه نبود بازار و پايانه گل و گياه در شيراز باعث شده گلهاي توليدي فارس به دست دلالان سپرده شود، افزود: هر بسته 20 شاخهاي گل رز توليدي فارس در تهران نهايتاً 25-20 هزار تومان خريداري مي شود، اين در حالي است كه همين گل ها در زمان توزيع مجدد و رسيدن به بازار شيراز سر از شاخه اي 6-5 هزار تومان درمي آورد.
بلاغي تصريح كرد: البته خريد هر بسته به قيمت 25-20 هزار تومان به ندرت اتفاق ميافتد وگرنه قيمت ها بسيار پايين تر است گاهاً به قيمت هر بسته 5 هزار تومان و به عبارتي به نرخ هر شاخه 250 تومان هم اين گل ها معامله مي گردد اما با نرخهاي گزاف در اختيار گل فروشان قرار مي گيرد. شاخههايي كه با يك تزئين معمولي بين 10 تا 12 هزار تومان پاي مردم آب مي خورد.
رئيس اتحاديه سراسري گل و گياه و محصولات گلخانه اي كشور با بيان اينكه بازار گل از هيچ نرخ نامه و يا شيوه نامه و يا دستورالعمل و يا قانون قيمتگذاري تخصصي پيروي نمي كند اضافه كرد: دلال بازي در گل و گياه منجر به ايجاد باند مافيايي در بازار گل شده و بايد هر چه زودتر فكري به حال اين معضل شود كه يكي از راهكارها در اين زمينه راه اندازي بازار گل در شيراز است.
وي با بيان اين كه حتي اگر گل هاي توليدي فارس به شيوه جديد به تهران ارسال شود باز هم دلال ها سود آن را مي برند، افزود: تحويل گل به بازار گل تهران نهايتا بايد تا ساعت 4 صبح انجام شود چرا كه ساعت كار آن بازار ساعت 3 صبح تا 6 صبح است و اگر گل بعد از ساعت 4 به بازار برسد ديگر خريدار چنداني وجود ندارد.
وي گفت: بارها اتفاق افتاده كه اتوبوسهاي حامل گل با تاخير حركت كرده و يا در جاده به دليل خرابي اتوبوس، ساعتي معطل مانده و يا به دليل وضعيت جاده ها، اين اتوبوس ها مجبور به حركت آهسته شده و نتوانسته اند سر ساعت گل ها را به تهران برسانند، در چنين شرايطي گل هاي ارسالي سهم دست فروشان سر چهار راه ها مي شود.
بلاغي خاطرنشان كرد: هر روز صبح نهايتاً تا ساعت 4 صبح وانت بارهايي در ترمينال هاي تهران اقدام به دريافت گل هاي ارسالي با اتوبوس و تحويل آن به بازار گل تهران مي كنند.
رييس اتحاديه سراسری گل و گياه و محصولات گلخانه اي كشور با اشاره به فعاليت 45 واحد گلخانه گل رز در وسعت 37 هكتار در استان فارس گفت: در اين وسعت 206 ميليون گل شاخه بريده توليد مي شود و به اين لحاظ فارس جزو 3 استان برتر در توليد گل هاي گلخانه اي است كه درصدديم با استفاده از اين ظرفيت در تابستان همين امسال يك بازار گل را در شيراز راه اندازي كنيم.
وي با بيان اين كه اين بازار گل به يك برنامه بلندمدت براي راه اندازي پايانه صادراتي گل تبديل خواهد شد افزود: شيراز تا بوشهر 3 ساعت و تا بندرعباس 5 ساعت فاصله دارد با مراكز ساير استانها همچون ياسوج، اهواز، يزد، اصفهان و ... نيز فاصله چنداني ندارد و اين بازار مي تواند به محلي براي توزيع گل بين شهرهاي مذكور تبديل شود.
بلاغي افزود: علاوه بر اين ميتوانيم گل ها و محصولات گلخانه اي را با هم افزايي صورت گرفته بين گلخانه داران به كشورهاي حوزه خليج فارس صادر نماييم.
وي يادآور شد: در سال گذشته رايزنيهاي زیادی با مقامات فرودگاه شيراز براي ارسال گل به كشورهاي عربي در كنار بار مسافران هواپيما كرديم اما متاسفانه هيچ پاسخ مثبتي دريافت نكرديم و نتيجه اين شده كه از فارس حتي يك شاخه گل هم صادر نمي شود.
بلاغي با اشاره به جلسه چندي پيش اين اتحاديه در اداره كل تعاون، كار و رفاه اجتماعي فارس گفت: نتيجه اين جلسه آن شده كه با همكاري سازمان ميادين و مشاغل شهرداري شيراز، سازمان فضاي سبز شهرداري شيراز و با حمايت سازمان جهاد كشاورزي فارس بازار گل و گیاه شیراز را در یکی از مکان های در اختیار سازمان میادین شهرداری شیراز راه اندازی کنیم، در اين بازار كه تنها به عمده فروشي پرداخته خواهد شد تمامي ملزومات گل فروشان را يكجا عرضه نماييم و حتي به نوعي زمينه ساز صادرات شويم.
رئيس اتحاديه سراسري گل و گياه و محصولات گلخانه اي فارس گفت: از آن جا كه توليد نمونههاي مختلف گل در شيراز و شهرهاي فارس بسيار محدود است در اين بازار گل قرار است با ارتباط با گلخانهداران ساير استان ها انواع گل را عرضه كنيم.
بلاغي يادآور شد: تعداد نمونههاي مختلف گل هاي شاخه بريده عرضه شده در گل فروشي ها حداقل 30 نمونه است كه كمتر از 5 نمونه آن در فارس توليد مي شود.
وي با اظهار اميدواري نسبت به همكاري مسئولان براي راه اندازي اين بازار گل گفت: راه اندازي بازار گل شيراز چندين و چند حسن دارد كه مهمترين آن، رسيدن تمامي عوايد ناشي از توليد گل در فارس به همين استان و قطع واسطه گري و دلال بازي در مسير عرضه گل است.بلاغي توزيع به موقع گل، كاهش دغدغههاي توليدكنندگان گل براي عرضه توليداتشان، وارد نشدن شوكهاي حرارتي به گل و بالا رفتن ماندگاري گل، عدم نياز به حمل و نقل گل در مسير طولاني كه باعث جلوگيري از آسيب رسيدن به ظاهر گل و غنچه و همچنين كاهش هزينه هاي عرضه ميشود، تحويل گل با قيمت مناسب به گل فروشي ها، نظارت بر فروش و تامين ملزومات گل فروشيها، امكان رايزني با گلخانه داران ساير استانها براي تامين گلهاي مورد نياز فارس با قيمت پايين تر، ترغيب گلخانه داران به توليد ساير گل هاي تزئيني و شاخه بريده، امكان ارایه مشاوره هاي تخصصي به گل فروشي ها و مردم براي نگهداري هر چه بهتر گل ها، كنترل بازار براي جلوگيري از تنش هاي شديد قيمتي، جذب بازارهاي خارجي براي عرضه گل هاي توليدي فارس و ... را از جمله مزاياي راه اندازي اين بازار برشمرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار