معاون امور آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به بروز رسانی سند ملی آب، گفت: قرار است حداکثر در یک ماه تا ۴۰ روز آینده این سند در شورای عالی آب رونمایی شود.
کد خبر: ۴۵۸۲۸۳
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۳ 12 July 2017
علی مراد اکبری بعد از ظهر سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه در بیرجند با اشاره به برنامه های وزرات کشاورزی برای حذف محصولات پر آب بر در کشور، اظهار داشت: نخستین برنامه وزارت در این زمینه کشت محصولات پرآب بر در محیط بسته مثل گلخانه ها است.

وی بیان کرد: در کشت گلخانه ای میزان مصرف آب کاهش یافته و در مقابل میزان تولید تا ۱۰ برابر افزایش می یابد.

معاون امور آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی، استفاده از روش های تیپ برای محصولات پرآب بر را یکی دیگر از برنامه های این وزارتخانه عنوان کرد و گفت: یکی دیگر از اقدامات انجام شده توسعه نشا کاری بوده که در این روش مصرف آب چند مدار کاهش خواهد یافت.

اکبری با بیان اینکه کشاورزی حفاظتی یکی دیگر از برنامه هایی است که باید در این زمینه انجام شود، بیان داشت: در این روش با افزایش مواد آلی خاک به دنبال افزایش ظرفیت نگهداری آب در خاک هستیم.

بخش کشاورزی بیش تر از ۶۰ درصد آب مصرف نمی کند

وی ادامه داد: همچنین در این راستا طرح آب مجازی دنبال شده که در این طرح واردات به محصولات پرآب بر و صادرات نیز به محصولات کم آب بر اختصاص یافته و در واقع آب به صورت مجازی وارد کشور می شود.

 معاون امور آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه اخیرا دو برنامه در این وزارتخانه دنبال می شود تا با این مناقشه پایان داده شود، بیان کرد: نخستین کار بروزرسانی سند ملی آب است که تقریبا تمام شده است.

اکبری اضافه کرد: قرار است حداکثر در یک ماه تا ۴۰ روز آینده این سند در شورای عالی آب رونمایی شود.

وی با بیان اینکه دومین کار این است که در محصولات غالب کشور در مقیاس میدانی میزان مصرف آب محاسبه می کنیم، عنوان داشت:  با این کار مشخص می شود میزان مصرف آب در بخش کشاورزی مشخص می شود اما به نظر من بخش کشاورزی ۶۰ درصد بیشتر آب مصرف نمی کند و این اعداد ۹۰ درصد را قبول ندارم.

تجهیز ۱.۶ میلیون هکتار از اراضی کشور به سیستم های آبیاری تحت فشار

معاون امور آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در سال گذشته بالغ بر ۵۰ میلیارد و ۵۰۰ میلون تومان برای اجرای سیستم های تحت فشار اعتبار به خراسان حنوبی اختصاص داده شده است، افزود: امسال این رقم به ۹۵ میلیارد تومان افزایش یافته ست.

اکبری اضافه کرد: با اختصاص این اعتبار ۱۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به سیستم های آبیاری تحت فشار تجهیز می شوند.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون این سیستم ها در یک میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار از اراضی کشور اجرا شده است، بیان کرد: استان های فارس، اصفهان، تهران، خراسان رضوی و کرمان بیشترین کار را در این زمینه انجام داده اند.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار