برسی‌ها از وضعیت بازار نشان می دهد میوه با ۶.۱ درصد بیشترین کاهش قیمت و همچنین تخم‌مرغ با ۳.۲ درصد بالاترین درصد گرانی را به خود اختصاص دادند.
کد خبر: ۴۵۸۴۰۱
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۵ 12 July 2017
به گزارش تابناک : آخرین بررسی‌ها از وضعیت بازار نشان می دهد میوه با ۶.۱ درصد بیشترین کاهش قیمت و همچنین تخم‌مرغ با ۳.۲ درصد بالاترین درصد گرانی را به خود اختصاص دادند.

تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده‌فروشی کالاهای خوراکی در هفته منتهی به ۱۶ تیرماه امسال از این حکایت دارد که قیمت لبنیات نسبت به هفته ماقبل و هفته مشابه ماه قبل بین ۰.۲ تا ۰.۳ درصد گران شده است. بهای تخم‌مرغ حدود ۳.۲ درصد افزایش داشته و هر شانه تا بین ۹۰۰۰ تا ۱۱۰۰۰ تومان فروش رفته است.

برنج دیگر کالایی بود که کاهش قیمت ۰.۲ درصدی نسبت به هفته قبل و هفته مشابه ماه قبل داشته است، در حبوبات نیز ثبات قیمت ثبت شد.

گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که میوه‌ها در هفته منتهی به ۱۶ تیرماه ۶.۱ درصد و نسبت به هفته مشابه ماه قبل تا ۳۶ درصد ارزان شده است. در مقابل سبزی‌ها با رشد ۲.۴ درصدی همراه بود.

همچنین قند و شکر تا ۰.۶ درصد ارزان شد، چای گرانی ۱.۴ درصدی داشت و روغن نباتی تغییر قیمتی را تجربه نکرد.

در گروه گوشت‌ها، گوشت قرمز ثبات قیمت داشت و هر کیلو گوشت گوسفند با استخوان حدود ۴۵ هزار و ۳۰۰ تومان و گوشت گاو گوساله بی‌استخوان تا ۳۸۰۰۰ تومان در سطح شهر عرضه شده است اما قیمت گوشت مرغ تا هر کیلو ۷۲۹۰ تومان عرضه شد که با افزایش قیمت ۱.۵ درصدی همراه بوده است.

طعم تلخ گوشت
در این میان بانک مرکزی در حالی از ثبات قیمت گوشت خبر می دهد که طي ماه ها و به ويژه هفته هاي اخير شاهد افزايش لجام گسيخته قيمت برخي کالاهاي اساسي بوديم ولي با توجه به جايگاه ويژه گوشت در سبد غذايي خانوار، گراني سرسام آور آن خانواده هاي بسياري را براي تأمين اغذيه سالم دچار چالش و مشکل کرد.

گراني که مسئولان کنترل و نظارت بازار در مورد آن سکوت پيشه کرده اند. اين گونه است که برخي سوء استفاده گران طعم خوش گوشت را به کام قشر آسيب پذير تلخ کرده اند.

کارشناسان به ۳ عامل اساسي در اين باره اشاره مي کنند.اول اين که قيمت بسيار بالاي نهاده هاي دامي از قبيل کاه، جو و سبوس که روز به روز نيز افزايش مي يابد و کسي قادر به کنترل آن نيست يا آن که اصولا تمايلي براي اين کار وجود ندارد.

آن ها همچنين از واسطه ها و دلالان شاکي هستند و مي گويند با توجه به قيمتي که واسطه ها در ميدان گوسفند را از آن ها مي خرند، و گوشت را با قیمت های بالا به دست خریدار می رس
عامل سوم از ديد اين دامداران افزايش نزولات جوي و رويش قابل توجه علوفه است که در چنين شرايطي دامداران، به ويژه آن ها که به روش چراي گوسفند کار مي کنند، از عرضه دام در اين شرايط با وزن کم خودداري مي کنند.





منبع : اکوتیتر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار