تعریق شبانه یکی از مشکلاتی است که باید علت آن را بفهمید و مشکل را حل کنید.
کد خبر: ۴۵۹۸۹۸
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۵ 15 July 2017
به گزارش تابناک : ممکن است در زندگی خود با این شرایط روبرو شده باشید. صبح از خواب بیدار می شوید و احساس می کنید که گرمتان شده است. اما پزشک این شرایط را با عنوان عرق کردن شبانه نمی شناسد. تعریق شبانه به تعریق شدیدی گفته می شود که پیراهن و پیژامه شما را خیسِ آب می کند. اگر شما نیز با چنین تعریقی دست و پنجه نرم می کنید ممکن است بیماری زمینه ای داشته باشید که باعث ایجاد چنین شرایطی در بدن شده است. یائسگی یا پیش یائسگی به خاطر تغییرات هورمونی اولین شرایطی است که در مورد تعریق شبانه به ذهن خطور می کند. یکی از مطالعات انجام شده نشان داده است که ۳۶ درصد از زنان یائسه تعریق شبانه را تجربه می کنند. مصرف الکل نیز می تواند تعریق شبانه را بدتر کند. یکی از مطالعات دیگر انجام شده نشان می دهد که مصرف زیاد الکل می تواند نرخ تعریق شبانه را در میان زنان یائسه افزایش دهد. اگر شما نیز یائسگی را تجربه کرده اید یا در آستانه یائسگی هستید، مقصر اصلی تعریق شبانه تان به طور واضح همین شرایط است. اما به خاطر داشته باشید که تعریق شبانه تنها به خاطر یائسگی رخ نمی دهد. شرایط دیگری نیز در ایجاد تعریق شبانه دخیل اند.در این مقاله قصد داریم به همین موضوع بپردازیم.

ممکن است در معرض بیماری قلبی قرار داشته باشید:

زنان میانسالی که تعریق شبانه را تجربه می کنند ممکن است در معرض ابتلا به بیماری های قلبی- عروقی قرار داشته باشند. مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۴ نشان داد که تعریق شبانه می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی-عروقی را افزایش دهد. زنانی که اضافه وزن دارند، زنانی با فشار خون بالا و دیابت نیز بیشتر از سایر افراد تعریق شبانه را تجربه می کنند. چنین شرایطی می تواند ابتلای افراد به بیماری های قلبی- عروقی را توضیح دهد.

ممکن است بدن شما در حال مبارزه با عفونت باشد:

اگر بدن شما در حال مبارزه با عفونت یا بیماری است، تعریق شبانه ممکن است وجود داشته باشد. چنین تعریق هایی به احتمال زیاد بعد از بهبود نشانه ها، چند روز یا چند هفته ادامه خواهد داشت. بنابراین اگر اخیرا، تب داشته اید بهتر است به یک پزشک مراجعه کنید.

ممکن است جهش ژنتیکی داشته باشید:

در مطالعه انجام شده، متخصصان نرخ افزایش یافته نشانه های وازومتر(تعریق شبانه به همراه گرگرفتگی) را به جهش ژنتیکی خاصی در زنان مرتبط دانسته اند. این تنوع ژن به بخشی از مغز زنان ارتباط داده شده است که هورمون های خاصی را کنترل می کند و می تواند بر روی باروری و بلوغ تاثیر داشته باشد. نویسندگان این مطالعه بر این باورند که هنوز نمی توان تنوع ژنی را با شرایط خاص یا خطرات موجود برای سلامتی مرتبط دانست و تحقیقات بیشتری نیاز است.

ممکن است تیروئید شما به درستی کار نکند:

تعریق شبانه اغلب نشانه شایعی از پرکاری تیروئید است. سایر شرایطی که به هورمون ها مرتبط هستند نیز می توانند باعث تعریق شبانه در افراد شوند.

ممکن است داروهای مصرفی با بدن شما سازگار نباشد:

تعریق شبانه می تواند عارضه جانبی بیشتر داروهایی باشد که ما مصرف می کنیم. معمولا داروهای ضد افسردگی در صدر این لیست قرار دارند. برخی از داروهای هورمونی به خصوص آن هایی که برای درمان سرطان مورد استفاده قرار می گیرند نیز می توانند باعث ایجاد تعریق شبانه شوند. داروهای مرتبط با دیابت نیز اگر سطح قند خون را کمتر کند باعث تعریق شبانه خواهند شد.

ممکن است سیستم ایمنی شما به درستی کار نکند:

بیماری های خود ایمنی شرایطی است که در آن، سیستم ایمنی بدن به اشتباه به سلول های طبیعی و سالم حمله می کند و این موضوع می تواند برای سلامت بدن خطرناک باشد. نمونه های بسیار زیادی از این شرایط وجود دارد. به عنوان مثال لوپوس می تواند تعریق شبانه را در فرد مبتلا افزایش دهد. آرتریت روماتوئید و بیماری سلیاک نیز باعث تعریق شبانه می شوند.

ممکن است به سرطان مبتلا شده باشید:

انواع مختلفی از سرطان ها می تواند باعث ایجاد تعریق شبانه شود. اگر پزشک به وجود لنفوم شک داشته باشد، تعریق شبانه اولین چیزی است که نظرش را جلب می کند. زمانی که تعریق شبانه با نشانه های دیگری همچون کاهش وزن، خستگی، گره لنفاوی بزرگ شده و لنفوم همراه شود باید با یک پزشک مشورت گردد.





منبع : مجله سلامت
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار