قرار است برای خروج مسکن از رکود این کالای سرمایه ای وارد بورس شود و مدیر عامل بورس کالا این خبر را با خرسندی مطرح می کند؛ این در حالی است که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان ورود مسکن به بورس دارای معضلاتی است که ممکن است رکود مسکن به بورس هم کشیده شود.
کد خبر: ۴۶۱۵۱۶
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۸ 17 July 2017
به گزارش تابناک : سالهاست که بازار مسکن با رکودی سنگین مواجه است و دولتهای گذشته و فعلی نتوانستند برای درمان این معضل راه حلی بیندیشند. 

بر اساس این گزارش راه حل همیشگی این معضل، افزیاش تقاضا بوده تا با تحریک بخش مسکن، بازار رونقی گیرد اما این راه حل هم نتوانست به درمان اصلی این معضل اقتصادی و مهم کشور بپردازد.

حال قرار است برای حل معضل رکود مسکن ، آن را وارد بورس کالا کنند تا شاید با پیوند ابزارهای بورسی به املاک، سرمایه های خرد به سمت بازار مسکن هدایت و به خروج مسکن از رکود کمک شود.

مدیر عامل بورس کالا در این خصوص خبر داده است: امسال مسکن به بورس کالا وارد می شود و ورود مسکن به بورس کمک می‌کند که مسکن از رکود خارج شود، زیرا این ابزارها می‌تواند به هر شخص، با هر مقدار پولی که دارد، کمک کند تا در متراژ معینی در مسکن سرمایه گذاری کند و در واقع سرمایه‌ها به سمت مسکن حرکت می‌کند و حتی سرمایه‌های خرد هم می‌تواند به کمک بخش مسکن بیاید.

حامد سلطانی با این ادله که ابزارهای مالی بورس در بورس کالای ایران می‌تواند سرمایه‌های ما را در بخش مسکن به سرمایه‌های مولد تبدیل و از راکد بودن سرمایه‌ها در بخش مسکن جلوگیری کند، می گوید: با اتحادیه مشاورین املاک و مجموعه سرمایه گذاری مسکن مذاکراتی داشتیم تا ابزارهای بورسی را با مسکن پیوند داده و بدین ترتیب فردی که در کشور به دنبال پوشش ریسک افزایش قیمت مسکن است یا به دنبال تهیه مسکن بلندمدت برای فرزندش است غیر از ساز و کارهای موجودی که در بازار مسکن ما وجود دارد می‌تواند از ابزارهای بورسی هم بهره‌مند شود.

به گفته سلطانی ، فروش‌های سلف، فروش هایی هستند که در قالب اوراق صورت می‌گیرد و هر کسی که اوراق را به تعداد مشخصی در سررسید داشته باشد می‌تواند متراژ معینی از یک ملک را تحویل بگیرد.

وی ابراز امیدواری میکند، با این اقدام با ذینفعان این حوزه توافقات را نهایی کنیم و عرضه‌های این ابزارهای مالی را تا پایان امسال شروع کنیم و می گوید: در صورت همکاری فعالان حوزه مسکن ما شرایط لازم را فراهم خواهیم کرد و دوره‌های آموزشی لازم را برای آن‌ها برگزار می‌کنیم.

گفتنی است در این حوزه ، بازیگران اصلی این بازار فعالان فعلی بازار مسکن خواهند بود و فعالیت هایی که در قالب سرمایه گذاری یا در قالب پوشش ریسک نوسانات قیمت مسکن صورت بگیرد، می‌تواند با کمک ابزارهای مالی بورس در بورس کالای ایران اتفاق بیفتد.


رکود مسکن به رکود بورس دامن میزند
این در حالی است که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان اقتصادی و حوزه مسکن، ورود مسکن به بورس با معضلاتی همراه خواهد بود. 

به گفته یک کارشناس،  راه‌اندازي چنين بازار سرمايه‌اي مي‌تواند هم شفافيت قيمت را در پي داشته باشد و هم تعادل عرضه و تقاضاي مسکن را مديريت کند اما از آنجايي که مسکن کالايي منحصر به فرد و يگانه است، احتمالا ايجاد چنين بازاري تا حدودي سخت است.

علی ملکی می گوید: بازارهاي مالي و حجم معاملاتي که در بورس مسکن انجام مي‌شود جذابيت زيادي براي فعالان بازار سرمايه دارد اما بايد توجه داشت که نبود نقدينگي و رکود بازار سرمايه ممکن است بر بورس مسکن هم تاثير گذار باشد همانطور که صندوق زمين و ساختمان باوجود تبليغات گسترده اي که براي آن شده بود، به اهداف خود نرسيد و استقبال چنداني از آن نشد، به طوري که در اهداف تاسيس اين صندوق آمده بود که در سال اول 500 تا 600 ميليارد تومان پول جمع آوري کندکه به اين هدف نرسيد.

وی معتقد است: مسکن يک کالاي ناهمگن است که از نظر تئوري امکان حضور در بورس را ندارد، کالاهايي که در بورس عرضه مي‌شوند، همگن هستند اما خاصيت بازار مسکن موجب مي‌شود که در کشورهاي مختلف، بازار مسکن را وارد بورس کنند.

یکی دیگر از معضلات این بخش نبود تبادل اطلاعات جامع است. این اقتصاددان معتقد است: يکي از مشکلات بازار مسکن ما اين است که اطلاعات به خوبي در اين بازار منتقل نمي‌شود و حتي در سال‌هاي گذشته ديديم که اطلاعات مربوط به خريد و فروش مسکن هم به درستي اطلاع رساني نمي شد.

گفتنی است بنا به گفته بسیاری از کارشناسان نیز، این طرح در کوتاه مدت اجرایی نخواهد شد و نیاز به زمان مناسب دارد .


بورس مسکن به شفاف سازی قیمت کمک میکند
بر اساس این گزارش طرح ورود مسکن در بورس از طرفی دارای مزایایی نیز هست که از جمله آن راه‌اندازي چنين بازار سرمايه‌اي مي‌تواند هم شفافيت قيمت را در پي داشته باشد و هم تعادل عرضه و تقاضاي مسکن را مديريت کند اما از آنجايي که مسکن کالايي منحصر به فرد و يگانه است، احتمالا ايجاد چنين بازاري تا حدودي سخت است.

در این خصوص، محمدرضا پورابراهيمي عضو کمیسیون اقتصادی مجلس می گوید: در حال حاضر قيمت مسکن از سوي دلالان و سفته‌بازان بازار مسکن تعيين مي‌شود؛ حال آنکه اگر عرضه و تقاضا مديريت شود قيمت مسکن به نرخي بسيار پايين‌تر از نرخ فعلي مي‌رسد و اساسا بورس مسکن به سود خريداران و مصرف‌کنندگان واقعي کالاي مسکن خواهد بود.

بنا بر این گزارش، به گفته پورابراهيمي، قرار است در بورس مسکن افزايش حجم معاملات مسکن با سودهاي متعارف جايگزين معاملات کم با سودهاي کلان و غيرمتعارف شود تا سرمايه‌گذاران به سمت بورس مسکن بروند، ضمن آنکه در بورس مسکن هم فروشندگان و خريداران انبوه مسکن و هم خرده‌فروشان و تک‌خريداران واحد مسکوني از جمله مسکن مهر مي توانند وارد شوند. 




منبع : اکوتیتر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار