با وجود اینکه پس از برجام میزان 13 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در ایران انجام شده است اما همچنان هجمه انتقادات از عدم وجود سرمایه گذاران خارجی در کشور ادامه دارد و مخالفان بی هیچ ادله منطقی دولت را سرکوب می کنند.
کد خبر: ۴۶۲۹۱۷
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۴ 19 July 2017
به گزارش تابناک : "ما به دنبال سرمایه گذاری خارجی هستیم، ولی چون به دنبال انتقال تکنولوژی هم هستیم از شرکت پتروپارس به عنوان شرکت ایرانی خواستیم در کنار شرکت توتال و شرکت چینی باشد این نیز یک قرارداد کم نظیر در تاریخ ایران به ویژه پس از برجام و ثمره فعالیت دولت و همچنین برجام است."

جملات  فوق را در حالی نوبخت بیان می کند که بنا به گفته نایب رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی تهران درخواست برای سرمایه‌گذاری در ایران پس از برجام ۱۳ میلیارد دلار بوده است.

این در حالی است که بسیاری از مخالفان دولت با انتقاد از برجام همواره معتقدند که سرمایه گذاری خارجی خاصی تا کنون در این مدت انجام نشده است.

گفتنی است وزیر اقتصاد فروردین امسال اعلام کرد در سال گذشته 12 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی جلب شد در حالیکه هدفگذاری ما برای سال ۱۳۹۵ بالغ بر ۱۰ میلیارد دلار بود.

به گفته طیب نیا در ایام پس از برجام در طول سال گذشته تا کنون، ما تفاهم نامه هایی به ارزش ۵۰ میلیارد دلار برای جذب فاینانس امضا کرده ایم که در مراحل نهایی کار قرار دارد.

طیب نیا گفته بود: در شرایط پس از برجام، هم اکنون ما در مرحله ای هستیم که می توانیم برخلاف گذشته، قرارداد هایی با شرایط کاملا استاندارد و با دست بالا با کشورهای صاحب سرمایه و تکنولوژی ببندیم.

نیاز 200 میلیارد دلاری نفت و گاز 
از سوی دیگر طبق آمار بعد از برجام بسیاری از شرکت ها، موسسات و هیات های مختلف تجاری و بازرگانی از کشورهای مختلف دنیا و همین طور کشورهای همسایه برای سرمایه گذاری مستقیم به ایران آمدند و با آنها مذاکراتی انجام شد.

عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران با بیان اینکه سازمان سرمایه گذاری های خارجی رقم درخواست برای سرمایه گذاری مستقیم خارجی را ۱۳ میلیارد دلار عنوان کرده است، می گوید: براساس آماری که اخیرا اعلام شده از این ۱۳ میلیارد دلار، ۳ میلیارد دلار آن عملیاتی شده است.

به گفته فریال مستوفی نه تنها رقم ۳ میلیارد دلار بلکه رقم ۱۳ میلیارد دلار نیز با توجه به پتانسیل بالای ایران رقم بسیار کوچکی است زیرا تنها صنایع نفت و گاز ایران نیاز به ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری دارد. 
 
این فعال اقتصادی معتقد است: تا زمانی که بسترسازی و ریل گذاری برای سرمایه گذاری خارجی نداشته باشیم و تا امنیت سرمایه گذار را حفظ نکنیم، نمی توانیم توقع داشته باشیم تا درها باز شود و سرمایه گذاران به ایران بیایند. 

وی بیان می کند: امروزه سرمایه گذاری در دنیا به یک صنعت تبدیل شده است؛ صنعت سرمایه گذاری مانند دیگر صنایع رقابتی است و نباید تصور کنیم در جذب سرمایه تنها هستیم زیرا تمامی کشورهای دنیا نیز سعی در جذب سرمایه گذاری خارجی دارند.




منبع : اکوتیتر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار