تابناک: امروزه مالیات هایی که از پرشکان در تهران یا نقاط برخوردار دریافت می شود هیچ تفاوتی با اخذ مالیات از پزشکان در نقاط محروم ندارد درحالی که می توان سیستم را عادلانه کرده و ارایه خدمت به مردم را ارتقا داد.
کد خبر: ۴۶۳۸۴۲
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۳ 21 July 2017
تابناک اصفهان: در حالی که در روزهای اخیر اظهار نظرهای متفاوتی در خصوص مالیات پرداختی از سوی جامعه پزشکی مطرح شده است اما هنوز هم نظرات مختلفی در این باره وجود دارد که لزوم اتخاذ تدابیر بهتر برای پرداخت مالیات از سوی پرشکان را ضروری می کند.
 
امروز هم در حالی انتخابات نظام پزشکی کشور بعد از چهار سال برگزار می شود که چالش خطاهای پزشکی و نیز فرار مالیاتی، دو مسئله پیش روی این صنف به شمار می رود.
 
محمد نعیم امینی فرد، درباره وضعیت پرداخت مالیات پزشکان، افزود: واقعیت آن است که با فرار مالیاتی پزشکان به نحوی که امروزه در جامعه مطرح شده موافق نیستم زیرا معتقد به پرداخت مالیات از سوی قشرهای مختلف پرشکی هستم و تنها بخش اندکی از این افراد مالیات را پرداخت نمی کنند.

نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: طبق برآوردی که صورت گرفته امروزه میزان مالیات پزشکان از بسیاری از مشاغل از جمله صنف جواهر فروشان بالاتر است که نشان می دهد پزشکان مالیات زیادی را پرداخت می کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، تصریح کرد: البته ناگفته نماند که برخی از پزشکان نیز فرار مالیاتی دارند اما باید برای برون رفت از این مشکل سیستم های هوشمندی طراحی و از طریق آن بتوان از فرار مالیاتی جلوگیری کرد.

وی با تاکید بر ضرورت درنظر گرفتن مشوق های مالیاتی برای جلوگیری از فرار مالیاتی پزشکان، یادآور شد: امروزه مالیات هایی که از پرشکان در تهران یا نقاط برخوردار دریافت می شود هیچ تفاوتی با اخذ مالیات از پزشکان در نقاط محروم ندارد درحالی که می توان سیستم را عادلانه کرده و ارایه خدمت به مردم را ارتقا داد.

امینی فرد در ادامه توضیحات خود نسبت به فرارمالیاتی پزشکان، تاکید کرد: فرار مالیاتی پزشکان به نحوی که مطرح می شود وجود ندارد زیرا امروزه 9 ماه طول می کشد تا پزشکان دریافتی خود را از مراکز درمانی بگیرند که در زمان پرداخت نیز ابتدا  مالیات کسر می شود سپس این مبالغ به پزشک پرداخت خواهد شد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، تصریح کرد: از سویی دیگر در مراکز خصوصی که سیستم بیمه حاکم است، پزشکان مالیات خود را تمام و کمال پرداخت می کند؛ همچنین باید این واقعیت را نیز مدنظر قرار داد که بسیاری از بیماران تحت پوشش بیمه سلامت هستند لذا پزشکان مالیات خود را از طریق بیمه پرداخت می کنند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره میزان مالیات پزشکان، گفت: در سیستم دولتی ضریب مشخصی است و بین 5 تا 10 درصد درآمد پزشکان شامل مالیات می شود که نسبت به بسیاری از حرفه ها بالا است، در سیستم های خصوصی نیز نُرم های خاصی نسبت به رشته ها وجود دارد که بین 10 تا 25 درصد درآمد پزشکان به مالیات اختصاص می یابد.

همایون هاشمی، نماینده مردم شاهین دژ، تکاب و میاندوآب در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: اگر در کشور فرایند فرار مالیاتی وجود دارد نباید به گروه های خدمت گذار حمله شود بلکه لازم است فرآیندها مورد اصلاح قرار گیرد زیرا امروزه در همه صنوف این مشکل کم و بیش وجود دارد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، تصریح کرد: امروزه مشکلات فرار مالیاتی در حوزه ها و صنوف مختلف که تجارت های میلیاردی انجام می دهند وجود دارد و نباید نگاه ها را به سمت پزشکان معطوف کرد در حالی که قسمت عمده ای از فعالیت های مالیاتی متکی به فرد است و فرآیند محور نیست.

وی یادآور شد: فعالیت و دادوسند پزشکان شفاف است و به جرات می توان گفت که شفاف تر از حوزه پزشکی، هیچ صنفی نیست که می توان از میزان فعالیت های انجام شده با خبر بود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، گفت: اگر هم تخلفی در حوزه مالیات پزشکی صورت می گیرد نباید گروه های هدف نقد شود زیرا سه نهاد در این حوزه نظارت می کند و می طلبد برای جلوگیری از تخلفات کوچک متولیان مالیاتی کشور، سازوکار مناسبی را درنظر بگیرند

بهروز بنیادی نیز، درباره فرار مالیاتی پزشکان در چند سال اخیر، افزود: با توجه به اینکه بیش از 90 درصد مردم بیمه هستند لذا میزان مراجعه به هر پزشکی بر حسب برگ بیمه مشخص است و به همین جهت پزشک نمی تواند نسبت به پرداخت مالیات کم کاری کند.
 
نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: به طور معمول میزان مراجعه به پزشک را می توان مورد بررسی قرار داد که چند بیمار به صورت آزاد از خدمات پزشک بهره مند شده اند و چند بیمار از خدمات بیمه بهره مند بوده است لذا به نظر می رسد فرار مالیاتی پزشکان به نحوی که عنوان می شود صحیح نیست.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه عمدتا فرار مالیاتی پزشکان در شهرهای بزرگ مانند تهران رخ می دهد، تاکید کرد: فرار مالیاتی در شهرهای کوچک کمتر اتفاق می افتد و اغلب در شهرهای بزرگ شاهد برخی فرارهای مالیاتی از سوی پزشکان هستیم.

وی یادآور شد: برای رفع فرار مالیاتی پزشکان باید نظام پزشکی با سازمان امور مالیاتی همکاری کرده و مانع فرار مالیاتی پزشکان شوند از سویی دیگر وزارت بهداشت نیز باید نظارت های خود را نسبت به این موضوع افزایش دهد.

بنیادی تاکید کرد: گاهی مشاهده می شود که در شهرهای بزرگ برخی پزشکان بدون اخذ پروانه مطب به ارایه خدمت می پردازند که این مهم نقش نظارت ها را پررنگ تر کرده و اگرچه وزارت بهداشت برای کنترل و نظارت های خود از کمبود نیرو برخوردار است اما می طلبد با مدیریتی استراتژیک نظارت همه جانبه بر نحوه فعالیت ها داشته باشد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، درباره علت فرار مالیاتی پزشکان، گفت: واقعیت آن است که دلایل مختلفی برای این موضوع وجود دارد اما یکی از علت ها آن است که عمدتا پزشکان از تبعیض بین سایر صنوف در پرداخت مالیات ناراضی بوده و معتقد به اصلاح این روند هستند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار