اگر مترو افتتاح شود، بافت تاريخي اصفهان نابود خواهد شد. اين گفته‌هاي کارشناسان ميراث فرهنگي اصفهان است؛ دلسوزاني که در سال‌هاي اخير کابوس لرزش‌هاي مترو يک لحظه هم آرامشان نگذاشته است. ايستگاه متروي چهارباغ در اصفهان ماه آينده به بهره‌برداري خواهد رسيد؛ خبري که اگرچه بسياري از مردم اصفهان را خوشحال کرده اما با توجه به خطراتي که براي بافت تاريخي اين منطقه دارد نگراني کارشناسان ميراث فرهنگي در کشور را به دنبال داشته است. کارشناسان نگران آسيب‌هاي احتمالي لرزش‌هاي مترو به ميراث تاريخي اين مناطق هستند، درحالي‌که شهرداري اصفهان با صراحت تمام از بي‌خطربودن مترو براي بافت تاريخي دفاع مي‌کند. يک عضو شوراي شهر اصفهان دراين‌باره مي‌گويد تمامي مراحل ساخت و بهره‌برداري مترو در اصفهان با ميراث فرهنگي اين استان در ميان گذاشته شده است.
کد خبر: ۴۶۴۲۵۱
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۸ 22 July 2017
به گزارش تابناک : ميراث فرهنگي در جريان بهره‌برداري نيست

چهارم تير بود که خبر راه‌اندازي فاز سه خط يک متروی اصفهان اعلام شد؛ خطي که مسير چالش‌برانگيز ايستگاه تختي تا ميدان آزادي در اصفهان را دنبال مي‌کند، اين يعني عبور از چهارباغ عباسي و عبور از ايستگاه‌هاي انقلاب، سي‌وسه پل و شريعتي. فاز سه مترو اصفهان يک مسير تاريخي را طي مي‌کند؛ مسيري که بيشتر آثار آن در فهرست آثار ملي ثبت شده و همين حواشي بهره‌برداري از اين خط مترو را افزايش داده است. 

رسول زرگرپور، استاندار اصفهان در مراسم افتتاح فاز سوم خط يک مترو اصفهان گفته است؛ ابر‌پروژه‌ مترو به‌عنوان پروژه‌اي که بيش از ۱۵ سال از اجراي آن گذشته بود، يکي از مطالبات جدي مردم اصفهان از دولت يازدهم بود. استاندار اصفهان با بيان اينکه سه ايستگاه در خط يک مترو از لحاظ فني، مهندسي و اجرايي جزء مشکل‌ترين ايستگاه‌ها به شمار مي‌رفتند، بيان کرده؛ مسائلي از قبيل گذشتن از زير رودخانه زاينده‌رود و مسائل ترافيکي و مشکلات فني وجود داشت که مديريت شهري و مسئولان مترو با صبوري، حساسيت و رعايت دقيق مسائل فني تلاش کردند که اين ايستگاه‌ها را به اجرا برسانند و خوشبختانه به خوبي انجام شده و کليه استانداردهاي فني رعايت شده است. 

مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان اصفهان مي‌گويد اين سازمان در جريان راه‌اندازي مترو
قرار نگرفته است. 
فريدون اللهياري هفته گذشته در جريان حواشي به وجود‌آمده درباره متروی چهارباغ گفته است: شهرداري بايد قبل از راه‌اندازي فاز سه خط يک قطار شهري با ميراث فرهنگي هماهنگ شود اما تاکنون اين مهم رخ نداده است. او به ايسنا گفته بود: راه‌اندازي فاز جديد از خط يک متروي اصفهان بايد ابتدا به صورت آزمايشي باشد. تصميماتمان در اين محدوده از خط مترو مشخص است و به دوستان هم اعلام کرده‌ايم که نبايد بدون استفاده از ابزارها اين خط راه‌اندازي شود. او چند هفته پيش هم دراين‌باره هشدار داده و گفته بود: راه‌اندازي آزمايشي مترو در محدوده‌ چهارباغ عباسي توسط شهرداري اصفهان آغاز شده است اما با توجه به اينکه قرار بود پايش و مانيتورينگ بناهاي تاريخي قرارگرفته در محدوده‌ چهارباغ عباسي نخست انجام و تمام مراحل تنظيم شود، به شهرداري اصفهان نامه زده‌ايم تا قبل از اينکه کارها کامل نشود، راه‌اندازي بدون هماهنگي نباشد. 
پيش‌راه‌اندازي بود
فتحعلي معين، عضو شوراي شهر اصفهان يکي از مدافعان بي‌خطر‌بودن عبور مترو از مسير بافت تاريخي در اصفهان است. او مي‌گويد با مطالعات و اقداماتي که در اين مسير انجام شده مترو خطري براي اين منطقه نخواهد داشت. معين تأکيد مي‌کند که ميراث فرهنگي اصفهان در تمامي مراحل اين پروژه حضور داشته و همه اقدامات به خواست اين سازمان انجام شده است. او به «وقايع‌اتفاقيه» مي‌گويد: ميراث فرهنگي در تمامي مراحل تکميل اين طرح حضور داشته و با حساسيت موضوع را دنبال کرده است. ناظران ميراث فرهنگي تمامي مراحل را تأييد کرده‌اند و پس از تأييد آنها مراحل بعدي آغاز شده است. او درباره اظهارات اللهياري، مديرکل ميراث فرهنگي اصفهان مبني‌ بر اينکه بهره‌برداري از مترو در چهارباغ بدون هماهنگي با ميراث بوده، مي‌گويد: ما از فاز سه مترو بهره‌برداري نکرده‌ايم و اين تنها يک پيش‌راه‌اندازي است. بهره‌برداري ماه آينده صورت خواهد گرفت و قرار است پيش از آن ميراث فرهنگي بار ديگر تمامي مراحل را تأييد کند. 
معین توضيح مي‌دهد که در اين پيش‌راه‌اندازي يا همان راه‌اندازي آزمايشي لرزه‌نگارهايي که به سفارش ميراث فرهنگي خريداري شده در مسير نصب شده که لرزه‌هاي ثبت‌شده بسيار کمتر از استاندارد است. او روند همکاري ميراث فرهنگي و شهرداري اصفهان درباره بهره‌برداري از خط سه مترو را اين‌گونه توضيح مي‌دهد: ميراث فرهنگي اصفهان دانشگاه علم و صنعت را مسئول پيگيري و نظارت بر اين طرح کرده بود. با درخواست کارشناسان اين دانشگاه فرش‌هاي خاصي با نام بيو از اتريش خريداري و به اصفهان منتقل شد، شهرداري اصفهان براي پيشگيري از هرگونه خطر و آسيب به بافت تاريخي اصفهان به تمامي خواسته‌هاي دانشگاه و ميراث فرهنگي عمل کرده است. سفارشات ديگري هم از سوي ميراث فرهنگي داده شده که در حال حاضر در مرحله خريداري است و پيش از بهره‌برداري کامل مترو در اين مکان نصب خواهد شد. 
مترو  بی‌خطر نيست
برخلاف مسئولان شوراي شهر و شهرداري اصفهان، کارشناسان و فعالان ميراث فرهنگي به احداث خط سه مترو در اصفهان خوشبين نيستند. محمود ستايش‌مهر، يک شهرساز اصفهاني دراين‌باره گفته است: آلودگي‌هاي صوتي، لرزشي و فيزيکي‌ای که مترو ايجاد مي‌کند مي‌تواند اثرات بسيار زيانباري در طول زمان در آثار تاريخي بافت قديم اصفهان داشته باشد. لرزش‌هاي حاصل از مترو هر چند ممکن است بسيار ناچيز باشند اما به‌هيچ‌وجه قابل چشم‌پوشي نيستند. پيش‌ازاين محمدعلي دادخواه، يک فعال فرهنگي و وکيل پرونده متروی چهارباغ در اصفهان به يکي از روزنامه‌ها گفته است: اگر مترو افتتاح شود، ابتدا کاخ هشت بهشت تخريب مي‌شود. اين کاخ تنها از خشت درست شده و فرکانس عبور مترو روي آن تأثير مي‌گذارد و طي کمتر از پنج سال تخريب مي‌شود. 

قرباني بعدي، بازارچه بلند است که آن ‌هم از خشت درست شده است. بعد از اين بناها نوبت به مجموعه چهارباغ مي‌رسد. او هشدار داده است که با افتتاح مترو چهار‌باغ در زمان اندکي نابود خواهد شد: مديران شهر تصميم گرفتند تا خرداد سال آينده مترو افتتاح شود. اگر اين اتفاق بيفتد بايد منتظر يک سونامي تخريب آثار تاريخي در اصفهان باشيم. 

بر اساس پيش‌بيني‌هاي کارشناسان، طي مدت پنج سال هتل جهان، کاخ هشت بهشت و مجموعه چهارباغ تخريب مي‌شوند. مسئله مهم درباره تمامي کارشناسان اين است که آنها طي اين ۱۴ سال بدون کوچک‌ترين آشنايي‌ای با يکديگر در بازه‌هاي زماني مختلف با تحقيقات گسترده درباره عبور مترو از چهارباغ، اظهارنظر کرده‌اند و انتخاب همگي آنها از سوي قوه‌قضائيه بوده است. همچنين مسئولان اصفهان تلاش‌هاي بسياري کردند که بتوانند نظري مخالف اين کارشناسان ارائه دهند. به‌همين دليل کارشناسي پرونده را در برهه‌اي به دانشگاه علم و صنعت تهران واگذار کردند اما گزارش ۱۷‌جلدي استادان دانشگاه علم و صنعت اعلام مي‌کند، به هيچ روشي نمي‌توان از کل آسيب جلوگيري کرد. يعني راه‌حلي که شهرداري اصفهان مطرح مي‌کند آسيب را کاهش مي‌دهد ولي از بين نمي‌رود و اگر در پنج سال تخريب نشود، در ۱۰ سال حتما اين اتفاق رخ مي‌دهد. ميراث فرهنگي بيانگر تاريخ و گذشته يک ملت است. اگر يک اثر ميراث فرهنگي ۵۰۰ سال مانده و به دست ما رسيده، اين يک خيانت بزرگ به کشور است که ظرف ۱۰ سال اين ميراث باارزش را تخريب کنيم.




منبع : تیک 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار