تابناک: تولید برنج در اصفهان که روزی صادرات داشتیم امروز در حالی کشت برنج به یک چهارم ده سال گذشته رسیده است که در این خشکسالی آب تنها اصفهان در مضان اتهام است و هیچ یکی از استان ها اقدام به تقلیل کشت برنج در استان خود نکردند.
کد خبر: ۴۶۴۵۸۶
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۷ 22 July 2017
تابناک اصفهان: در 10 سال گذشته سطح کشت برنج در استان اصفهان 20 هزار هکتار بوده که اکنون به حدود 4900 هکتار رسیده است.

قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: اگر بنا باشد جایگزینی برای کشت برنج داشته باشیم آب مورد مصرف آن باید از بحث حق‌ آبه‌های مربوط به کشاورزان جدا باشد.

وی بیان داشت: در این راستا افرادی اصفهان را به توسعه کشت برنج متهم کرده که بحث آب اصفهان را با چالش روبه رو کردند.

اگر به آمار استان‌های همجوار با توجه به آمارنامه رسمی وزارت جهادکشاورزی دقت کنیم، استان خوزستان 76 هزار هکتار، فارس 36 هزار هکتار و استان چهارمحال و بختیاری 3400 هکتار برنج را به خود اختصاص داده‌اند که در سال گذشته علی رغم خشکسالی و کمبود بارندگی تغییراتی در این آمار ایجاد نشده است، ولی اصفهان به برنج کاری، متهم می‌شود در صورتی که برنج کاری در اصفهان با کاهش چشمگیری روبه رو بوده است.

وی با بیان اینکه ذرت شیرین و یک سری ارزن‌های خوب جایگزین برنج‌کاری در اصفهان شده است، تصریح کرد: جایگزین این اقلام به جای برنج حدود 6 سال به طول می‌انجامد و نیازمند اعتبار است، همچنین مابه‌التفاوت جایگزینی باید توسط دولت به کشاورز پرداخت شود که در مرحله نخست حدود 40 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

مرادمند به تعریف قانون حفظ کاربری اشاره کرد و گفت: این قانون از سال 74 به تصویب رسیده و موضوعش این است که تغییر کاربری یعنی تبدیل اراضی کشاورزی به غیر کشاورزی ممنوع است، به جز موارد خاص که تصمیم گیری آن به عهده کمیسیونی متشکل از 5 دستگاه به ریاست جهاد کشاورزی و نمایندگانی از محیط زیست، استانداری و راه و شهرسازی است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار