موضوع ادغام برخی وزارتخانه در دولت گذشته مطرح و بدون کار کارشناسی اجرا شد و این اتفاق باعث به وجود آمدن معضلات گوناگونی برای کشور و به خصوص حوزه اقتصاد شد. حال اخیرا طرح تشکیل وزارتخانه برنامه و بر سر زبانهاست.
کد خبر: ۴۶۵۸۴۵
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۸ 24 July 2017
به گزارش تابناک : به گفته بسیاری کارشناسان، ساختار وزارتخانه ها، قبل از ادغام منطقی و کارشناسی شده بود و دولت دهم  بدون ادله منطقی اقدام به اجرای این طرح کرد. ازطرفی با آمدن دولت یازدهم رفته رفته زمزمه تفکیک وزارتخانه ها به گوش رسید و این روزها این بحث جدی تر شده است اما اگر بنا باشد مجددا بدون کار کارشناسی این تفکیک انجام شود هیچ دردی را دوا نخواهد کرد.

مسعود پزشکیان با انتقاد از ادغام و تفکیک وزارتخانه ها می گوید: دولت دهم یک شبه سه وزارت خانه را در یکدیگر ادغام کرده و از مجلس برای آن رای گرفتند و نگفتند که آیا این افراد با یکدیگر جمع می شوند و قرار است چه بلایی سر آنها بیاید بلکه یک مرتبه به مجلس اعلام کردند که این وزارخانه ها را با یکدیگر ادغام می کنیم و نتیجه اش این شد که امروز شاهد آن هستیم.

به گفته این نماینده ساختار این وزارتخانه ها قبل از ادغام منطقی بود اما آمدند این منطق و ساختار را برهم زدند در حالیکه هر کدام از آن ها دستورالعمل تعریف شده و جداگانه ای داشت و  از یک چارچوب قانونی برخوردار بود ولی آمدند و این ها را در یکدیگر ادغام کردند، بدون آنکه برای آن دستورالعمل  و شرح وظایف جدید نوشته باشیم.

 جالب اینکه با این اقدام، همه سر جای خود باقی مانده اند و تنها وزرا تغییر کرده اند اما اتفاق دیگری نیافتاده است، همچنین با این ادغام، اختیار و قدرت وزارتخانه را کاهش داده ایم، به این معنا که اگر در وزارتخانه ای همچون صنایع اگر وزیر نگاه بازرگانی داشته باشد، صنعت لطمه می بیند و اگر نگاه صنعتی داشته باشد بازرگانی آسیب خواهد دید؛ چراکه اینها یک مجموعه هستند و نمی‌توان یک شبه این کار را انجام داد. سئوال اینجاست که کدام دفترچه برای این ادغام وجود داشته که به همین سادگی این کار را انجام دادند.

طرحی بدون کار کاشناسی
طرح ادغام وزارتخانه ها در مجلس های گذشته به تصویب رسید و نمایندگان به آن رای دادند درحالیکه به گفته کارشناسان و اقتصاددانان متبحر، این اقدام بدون کارکارشناسی بود. متاسفانه بسیاری از اوقات در مجلس نمایندگان رأی هایی که می دهند فاقد دلیل کارشناسی است و دولت ها با توجه به شرایط کشور از نمایندگان می خواهند که به طرح ها و لوایحی از این دست، رای بدهند. 

پزشکیان در خصوص تبدیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به وزارتخانه می گوید: این طرح نیز همچون وزارتخانه هایی است که ادغام شدند، فاقد کارشناسی لازم است در حالیکه باید از ابتدا بگوییم می‌خواهیم چه کار کنیم و برای آن چه ساختاری نیاز داریم و در دنیا چه ساختاری برای این کار دارند و طرح ما نسبت به دنیا چه مزایا و معایبی دارد و دلیل ما از نظرعلمی و کارشناسانه برای انجام آن چیست.

وی در خصوص هزینه ای که برای ادغام وزارتخانه شد و هزینه ای که باید برای تفکیک آن ها انجام شود گفت:متاسفانه پس از سال ها متوجه شده ایم، روندی که  برای آن هزینه کرده ایم نتیجه نداده است چراکه در گذشته ساختار تعریف شده وجود داشت که آن را برهم زدند اما هیچ گاه وظیفه و رسالت جدیدی برای وزرتخانه ها ادغام شده تعریف نکردند که همین موضوع برای کشور هزینه بیشتری ایجاد کرد.

مخالفان و موافقان وزاتخانه برنامه و بودجه!
بر اساس این گزارش هیات‌ رئیسه مجلس طرح تبدیل سازمان برنامه و بودجه به وزارت برنامه و بودجه را اعلام وصول کرد.

محمدعلی وکیلی در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در روز سه‌شنبه، موارد اعلام وصول‌شده از سوی هیات رئیسه مجلس را قرائت کرد که در بین آنها، طرح تبدیل سازمان برنامه و بودجه به وزارت برنامه و بودجه نیز به چشم می‌خورد.

گفتنی است تبدیل سازمان برنامه و بودجه به وزارتخانه با واکنشهای مختلفی مواجه شده است که امید است با یک کار کارشناسی شده انجام شود.

سخنگوی کمیسیون برنامه ،بودجه مجلس در این خصوص می گوید:  تبدیل سازمان برنامه و بودجه به وزارت برنامه و بودجه مغایر قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است و امکان پذیر نیست.

محمدمهدی مفتح معتقد است: اگر چنین طرحی وجود داشته باشد با توجه به قانون اساسی که امور اداری و استخدامی و برنامه و بودجه را از شئونات مستقیم رئیس جمهور می‌داند نمی‌تواند در قالب وزارتخانه شکل بگیرند. شخص رئیس جمهور مسئولیت مدیریت بر دوسازمان امور اداری و استخدامی و برنامه وبودجه را بر عهده دارد، طبق قانون اساسی رئیس جمهور می‌تواند این اختیارات را به معاونین خود بدهد در قالب معاونت رئیس‌جمهور این فعالیت‌ها در حال انجام است.

وی معتقد است: حوزه کار اداری و استخدامی و برنامه و بودجه با وجود قانون اساسی نمی‌تواند در قالب وزارتخانه فعالیت کند.


تبدیل سازمان برنامه و بودجه به وزارتخانه نظارت‌ها را افزایش می‌دهد
تبدیل شدن سازمان برنامه و بودجه به وزارتخانه خلاف قانون نیست و در هر سازمانی ممکن است کار تبدیل صورت گیرد، اما این کار مستلزم رای نمایندگان مجلس شورای اسلامی است.

یک عضو کمیسیون صنایع مجلس در این باره می گوید: متاسفانه دولت در حال حاضر به دنبال کوچک‌سازی و چابک‌سازی دولت نیست. خود دولت پیشنهاد رسمی در خصوص تفکیک سه وزارت خانه صنعت، معدن و تجارت، وزارت ورزش و جوانان و وزارت راه و شهرسازی را به مجلس شورای اسلامی داده بود که با آن موافقت نشد.

به گفته ولی ملکی تبدیل شدن سازمان برنامه و بودجه شاید مشکلی را حل نکند، سازمان برنامه و بودجه در حال حاضر نیز به اندازه یک وزارتخانه گسترده است و نیرویی به آن اضافه نخواهد شد، تبدیل شدن این سازمان به وزارت برنامه و بودجه نظارت‌های مجلس شورای اسلامی را بر آن افزایش می‌دهد و پاسخگویی آن را بیشتر می‌کند.


در هیچ کشوری وزارتخانه بودجه وجود ندارد
اما علیرضا محجوب نماینده کارگران با انتقاد از طرح تبدیل سازمان برنامه و بودجه به وزارت بودجه می گوید:با طرح تشکیل وزراتخانه بودجه مخالف هستم،در هیچ جای دنیا،وزیر بودجه وجود ندارد.

وی معتقد است: رئیس جمهور ابزارهای قانونی در اختیار دارد و در این راستا می تواند معاونت هایی تشکیل بدهد. بطور مثال رئیس جمهور این اختیار را دارد وزارت نفت را به معاونت تغییر دهد اما اینکه معاونت برنامه وبودجه به وزارتخانه تبدیل شود، اصولا غیر قابل قبول است.  

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس می گوید: با طرح تشکیل وزراتخانه بودجه مخالف هستم، در هیچ جای دنیا،وزیر بودجه وجود ندارد و در کشورهای دیگر نیز اداره این بخش در قالب معاونت برنامه و بودجه ریاست جمهوری است. یکی از مهمترین ارکان بخش ریاست جمهوری، سازمان برنامه و بودجه است، سازمان برنامه و بودجه باید بطور مشخص زیر نظر بالاترین مقام اجرایی کشور باشد.

و اما باید گفت متاسفانه سیاستگذاران نمی دانند باید چه انجام دهند به گفته منتقدان این طرح مشکل ما در سیاست گذاری این است زمانی که گیر می‌کنیم می‌گوییم بیاییم وزارتخانه ها را ادغام کنیم در حالیکه راه حل مشکل، ادغام و جدایی نیست مشکل این است که ما نمی دانیم قرار است چه کارکنیم و گیر کار کجاست و از آنجایی که برای حل مسئله آموزش ندیده ایم، راحت ترین راه را برداشتن دیوار می دانیم، همانطور که در گذشته برخی وزارتخانه ها را در یکدیگر ادغام کرده  و امروز در حال برگرداندن آنها به حالت قبلی هستیم.

گفتنی است تفکیک وزارت ورزش و جوانان نیز در روزهای اخیر مطرح بود که با آن موافقت نشد.





منبع : اکوتیتر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار