با نزدیک شدن آغاز به کار دولت دوازدهم و شورای شهر پنجم، رایزنی های بسیاری در مورد کابینه و شهرداری صورت می گیرد و اخبار داغی جسته و گریخته و گاه شایعاتی از گوشه و کنار در رسانه ها و فضای مجازی منتشر می شود.
کد خبر: ۴۶۶۰۸۹
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۶ 24 July 2017
به گزارش تابناک : در این خصوص برخی از اقشار و قومیت ها دست به دامن سهم خواهی شده اند و بدون آنکه به رزومه افراد توجه شود حضور برخی را در این مجموعه ها ضروری می دانند. یکی از این سهم خواهی ها حضور زنان در شهرداری و یا در کابینه دولت دوازدهم است. 

اگر در ابتدا بخواهیم به حوزه شهری توجه کنیم و اسامی پیشنهادی اعضای شورای شهر را بررسی کنیم به حضور الهه کولایی، نامزد متصدی شهرداری تهران به عنوان اولین شهردار زن تهران بر می خوریم. وی که متولد سال 1335 و استاد علوم سیاسی است فعالیت های سیاسی بسیاری در کارنامه خود دارد که از آن جمله عضویت در جبهه مشارکت ایران اسلامی، نمایندگی مجلس ششم می توان اشاره کرد اما حال به عنوان زن، کاندیدای شهرداری تهران است. همانطور که مشخص است نگاه صرفا جنسیتی و سیاسی در انتخاب مدیریت شهری در میان است و رزومه کارهای اجرایی مدنظر اعضای شورای شهر پنجم نبوده است.

از سوی دیگر این روزها حرف های بسیاری برای رسیدن به وزیر زن در کابینه دولت دوازدهم زده می شود تا جایی که این امر تبدیل به مطالبه شده و بازیگران زن هم به این صف پیوسته اند و خواستار سه وزیر زن شده اند. اگر نگاهی به سوابق برخی از وزاری زن داشته باشیم می توان مشاهده کرد که نگاه صرفا جنسیتی به مسائل اجرایی گاهی می تواند ما را از توسعه دور کند. همانطور که در دولت دهم شاهد بودیم، بحران زیادی در حوزه درمان ایجاد شد و بحث دارو و نبود آن با مشکلات بسیاری روبه رو گشت؛ در صورتی که یکی از موفق ترین وزرای روحانی، وزیر بهداشت مرد بوده است.

گرچه حضور زنان در جامعه غیر قابل انکار است و این افراد توانسته اند نقش کلیدی برای توسعه کشور بازی کنند اما نگاه جنسیتی به بحث های اجرایی هیچ گاه نمی تواند راهگشا باشد. سوابق اجرایی افراد در پست های مختلف نشان از لیاقت آنان دارند و افراد می توانند صلاحیت خود را بدون داشتن برچسب به جامعه ثابت کنند. اما نمی توان تنها به خاطر صرفا زن بودن و داشتن فعالیت سیاسی در حوزه فکری خاص، آمادگی افراد را برای رسیدن به امر وزارت و... ثابت کند. 

از تمام این حرف ها که بگذریم سمیه محمودی، نماینده شهرضا و دهاقان در اظهاراتی گفته است که باتوجه به حضور وزیر زن در دولت احمدی‌نژاد عدم حضور زنان برای کابینه روحانی زشت است.

حوزه سیاست این روزها به حوزه کشمکش های کوچک تبدیل شده و برخی از لزوم وجود زنان در کابینه بدون داشتن سبقه حرف می زنند و برخی با نگاه چشم و همچشم مآبانه به عدم حضور آنان تحت عنوان زشت بودن و نا صواب بودن کاری اشاره دارند. از سوی دیگر مقایسه دو دولتی که هیچ وجه ارتباط فکری با یکدیگر ندارند خود دلیلی بر اظهاراتی است که پشتوانه فکری برخوردار نیست.


 از سوی دیگر برخی از قومیت ها نیز اقدام به سهم خواهی کرده اند و دولت را تهدید نمودند. در این خصوص نادر قاضی پور، نماینده مردم ارومیه گفته است که در معرفی وزرا، باید سهمیه وزرای ترک باید افزایش یابد و چناچه که از وزیران ترک زبان، کاردان، متخصص و متعهد معرفی نشوند، دولت اصلا از فراکسیون مناطق ترک نشین که ۱۱۰ عضو دارد انتظار رای دادن به وزرای معرفی شده را نداشته باشد. 

تحت فشار قرار دادن دولت برای رسیدن به سهمی مشخص بدون در نظر گرفتن نکته کلیدی توسعه هیچ گاه نمی تواند سبب پیشرفت شود و تنها جامعه به دام مسائل جنسیتی، قومیتی و... می افتد و این دور باطل ادامه دارد.





منبع : تیترشهر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار