تابناک: آمار دقیق از تعداد دخترانی که در سن کودکی ازدواج می‌کنند، در دست نیست چون بسیاری از این ازدواج‌ها در مناطق دوردست روستایی است که در هیچ دفتر اسنادی هم به ثبت نمی‌رسد.
کد خبر: ۴۶۷۴۲۲
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۵ 26 July 2017
تابناک اصفهان: ازدواج دختران در سن پایین در بسیاری از شهرهای مرزی کشور و نیز برخی روستاها و شهرهای کوچک معضلاتی همچون افزایش آمار طلاق در جامعه را به دنبال داشته است.
 
همچنین، افزایش کودکان بی سرپرست یا با سرپرستی مادر که در اثر طلاق همین نوع ازدواج های افزایش می یابد را بدترین عواقب این نوع ازدواج ها می توان دانست.
 
 رئیس فراکسیون زنان مجلس در این باره تاکید دارد که وزارت بهداشت‌ودرمان باید سن فرزند‌آوری دختران را اعلام کند.

پروانه سلحشوری در خصوص اصلاح سن ازدواج، گفت: موضوع اصلاح سن ازدواج دختران در دیدار سال گذشته کمیسیون فرهنگی مجلس با علما مطرح شد که بعد از آن فراکسیون زنان مجلس تصمیم به پیگیری موضوع و طرح مجدد آن با علما گرفت، حجت الاسلام مکارم شیرازی نیز حمایت خود جهت تغییر و اصلاح سن ازدواج دختران را اعلام کردند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: این موضوع بعد از گذشت حدود یک سال مجددا در فراکسیون زنان مجلس مطرح شده، از این رو جلساتی با کارشناسان بخش حقوقی و قضایی مرکز پژوهش‌های مجلس مقرر شده تا در این رابطه نظرات کارشناسی را جهت ارایه طرحی در این زمینه، اعلام کنند.

وی افزود: موضوع اصلاح سن ازدواج دختران با بخش اجتماعی- فرهنگی مرکز پژوهش‌های مجلس نیز مطرح شده تا به ما اعلام کنند چه گروه از زنان در سن کودکی ازواج کرده یا اینکه ازدواج پایین‌تر از سن قانونی در کدام استان و شهر است، البته در مورد تبعات ناشی از این نوع ازدواج هم پس از کار کارشناسی اعلام خواهند کرد.

سلحشوری با بیان اینکه مجموعه عوامل برای اصلاح سن قانونی ازدواج باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: اظهار نظر حقوقدان‌ها و علما نیز در این زمینه لازم و موثر است، متاسفانه آمار دقیق از تعداد دخترانی که در سن کودکی ازدواج می‌کنند، در دست نیست چون بسیاری از این ازدواج‌ها در مناطق دوردست روستایی است که در هیچ دفتر اسنادی هم به ثبت نمی‌رسد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اصلاح سن ازدواج به 16 یا 18 سال مطرح است، تصریح کرد: با توجه به نظرات کارشناسی و ارایه نظر وزارت بهداشت و درمان سن ازدواج اصلاح خواهد شد، در حقیقت وزارت بهداشت و درمان باید مشخص کند که فرزند‌آوری در چه سنی برای دختران آسیب‌زاست و از چه سنی به بعد این امکان برای دختران وجود دارد.

وی یادآور شد: علاوه بر اصلاح سن ازدواج دختران، اصلاح سن قانونی ازدواج پسران نیز مورد نظر نمایندگان قرار گرفته است، از این رو شاید بتوان سن 18 سال هم برای پسران تغییر داد زیرا هم‌اکنون سن ازدواج برای پسران 15 سال تمام است.

رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی در خصوص ضمانت اجرایی طرح اصلاح سن ازدواج، گفت: متاسفانه عدم ثبت ازدواج کودکان یکی از مهم‌ترین دلیل نبود آمار واقعی در این زمینه است، از این رو ضمانت اجرایی را می‌توان شرط ثبت ازدواج در دفاتر رسمی و غیره در نظر گرفت اما قوه قضاییه و مجریان دیگر در جلوگیری از چنین ازدواج‌هایی موثرتر خواهد بود، در هر حال مجلس گام مهم یعنی اصلاح قانون را برخواهد داشت.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار