کویر مرنجاب در شمالی ترین نقطه استان اصفهان و در 50 کیلومتری شهرستان آران و بیدگل واقع شده است که می توان این کویر را آمیزه ای از طبیعت، تمدن و تاریخ برشمرد که هر سال به دلیل دارا بودن جاذبه های فراوان، میزبان ده ها هزار گردشگر داخلی و خارجی است.
کد خبر: ۴۶۹۷۲۱
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۵ 30 July 2017

به گزارش تابناک : بر اساس آمارهای موجود کویر مرنجاب بجز فصل تابستان که به علت گرما با کاهش محسوس گردشگر مواجه است میزبان حدود بیش از 100هزار گردشگر داخلی و خارجی است.

شب های کویر مرنجاب با ستارگانی که در نزدیکی ماست، بی نظیرترین شب زندگی هر گردشگر خسته از سقف های کوتاه است که هر شب در مقابل چشمان اوست.

اما آنچه در کویرمرنجاب منحصر به فرد است گرد آمدن همه پدیده‌های کویری در کنار هم است، در کویر مرنجاب، دریاچه‌ نمک، رمل‌ های ماسه‌ ای بلند، کلوت ‌ها و گلدان‌های نمکی را با هم داریم که در کمتر جایی از دنیا می‌ توان همه این ها را یک جا یا در فاصله کمی از هم دید.

همچنین در این منطقه نمونه گردشگری ، کاروانسرای مرنجاب، چشمه آب روان ، چاله های هندوانه دیمی و حتی نخلستان های خرمای دیمی را می بینیم.

کویر ظرفیتی بالا برای رشد اقتصادی کشور است

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در گفت و گو با ایرنا با اشاره به طبیعت بی نظیر و بکر کویر مرنجاب افزود: این موهبت الهی و طبیعی با برنامه ریزی درست مدیران و هماهنگی بیشتر دستگاه های اجرایی می تواند به فرصتی برای رونق اقتصادی استان و این منطقه کویری در آید.

محسن یارمحمدیان کویر را ظرفیتی در مسیر شکوفایی اقتصادی و گردشگری کشور و منطقه دانست و گفت: با تعامل و برنامه ریزی مسئولان گردشگری کشور و همچنان فعالان این صنعت می توان انبوه گردشگران خارجی را به کویرهای ایران کشاند تا ضمن رونق گردشگری در حوزه کویر نوردی باعث پیشرفت اقتصادی کشور شد.

وی ادامه حیات در کویر مرکزی را در گرو توسعه صنعت گردشگری دانست و افزود:از جمله مکان هایی که به شدت در کانون توجه غربی ها قرار دارد، مناطق کویری و بیابانی است.

وی ادامه داد: آنها برای رسیدن به این مناطق و غرق شدن در سکوت پرجاذبه کویر و نیز پیاده روی با پای برهنه روی شن زارهای نرم و داغ بیابان هزینه های گزافی پرداخت می کنند که ما باید از این ظرفیت حداکثر استفاده را بکنیم.

یارمحمدیان افزود: با توجه به این امر باید موقعیت را مغتنم شمرد و با فراهم آوردن مقدمات لازم ، امکانات مناسب و تبلیغات صحیح و اساسی، پای این دسته از گردشگران خارجی را به کویرهای زیبا و دیدنی ایران باز کرد.

وی تصریح کرد : باید گام های جدی برای رونق گردشگری کویر مرنجاب برداشت تا ضمن بهبود وضعیت اقتصادی جامعه محلی ، توسعه پایدار در استان ایجاد شود.

یارمحمدیان با بیان اینکه کویر مرنجاب را می توان به عنوان قطب کویرنوردی کشور معرفی کرد افزود: کویر مرنجاب با داشتن ظرفیت های متنوع گردشگری از جمله ظرفیت گونه های زیستی مختلف ، گردشگری نجوم ، چشم اندازهای بکر طبیعی می تواند بعنوان یکی از مساعدترین بسترهای توسعه گردشگری در استان اصفهان معرفی شود.

کویر مرنجاب کانون توجه گردشگران جهان قرار گرفته است

مسئول واحد گردشگری اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آران و بیدگل نیز اظهار کرد: آنچه که منطقه کویری شهرستان آران و بیدگل را کانون توجه گردشگران و طبیعت گردان قرار داده موقعیت جغرافیایی منطقه، وجود جاذبه های گردشگری کم نظیر ، پیشینه تاریخی و دسترسی آسان و هزینه کم سفر به این منطقه است.

حسین میرزاجانی بیان کرد: منطقه گردشگری مرنجاب به خاطر مثلث طبیعی ، تاریخی و تفریحی اش که یک ضلع آن دریاچه نمک، ضلع دیگرش کاروانسرای مرنجاب و سوی دیگر آن نوار ریگ بلند و تپه های شن روان با فاصله 6 کیلومتر از هم قرار دارد در سطح جهان کم نظیر است و از این رو مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته و مشتاقان زیادی را به خود جلب کرده است.

وی تصریح کرد: مشکلات اقامت، ایمنی جاده، بهداشت و خدمات در طول سفر به سمت منطقه کویری مرنجاب موجب شده تا گاهی اوقات سفر به کام مسافران تلخ شود.

میرزاجانی ادامه داد: توسعه گردشگری مرنجاب راهکارهای کارشناسی، تنظیم سند چشم انداز و ایجاد ضوابط و مقررات خاص خود را می طلبد تا یک گروه طبیعت گرد و گردشگر فارغ از هر نگرانی بتواند یک یا چند روز در داخل کویر به سیاحت و گردش بپردازد.

وی افزود: راه ارتباطی از مرنجاب به پارک ملی کویر ، زیستگاه یوز آسیایی و قصر بهرام و در نهایت اتصال این راه تجاری باستانی به جاده خراسان قدیم از دل کویر در کنار دیگر ظرفیت ها می تواند تجربه سفر کویر و تنوع آن را دو چندان کند.

وی گفت: وجود جاذبه ها ، تلاقی طبیعت و تاریخ در این کویر زیبا موجب شده تا گروه های پروازی ، ورزشی ، نجوم ،طبیعت گرد ، عکاس خانوادگی، علمی و دانشگاهی را به سمت خود هدایت کند.

وی خاطرنشان کرد: معتقدیم قبل از اینکه گردشگر وارد یک منطقه بکر طبیعی شود و پس ازمدتی درگیر چالش های زیست محیطی و اجتماعی شویم باید مسئولان و دست اندرکاران با عزم جدی بسترهای لازم را فراهم کنند تا بیشترین بهره و با کمترین آسیب ها مواجه شویم.

این فعال گردشگری با بیان اینکه سالانه حجم زیادی گردشگر وارد این شهرستان می شوند افزود: زیر ساخت های مناسبی برای خدمات ، اسکان و پذیرایی از مسافران نداریم و همین موجب شده تا درآمد پایداری هم از این فرصت پیش آمده نداشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: بستر سازی مناسب جهت تشویق سرمایه گذار توانمند و متخصص ، بها دادن به توانایی های بومی منطقه،بالا بردن کیفیت خدمات،احداث مجموعه های خدماتی و اقامتی به سبک کویری توسط بخش خصوصی می تواند به رشد گردشگری منطقه و در نتیجه اشتغال پایدار بیانجامد.

کویر مرنجاب الماس کویرهای ایران است

راهنمای کویر مرنجاب در گفت و گو با ایرنا با بیان این که روزگاری وجود کویر در یک منطقه به معنای فقر و محرومیت برای ساکنان آن بود افزود: امروزه در دنیا به کویر به چشم ظرفیتی برای توسعه ، پیشرفت و کسب درآمد نگاه می شود.

علیمحمد خاک دوست بیان کرد: تپه های شنی ، دشت ها و جاده های کویری اکنون مکانی مستعد برای ورزش های هیجان انگیزی چون رالی ، موتورسواری، اسکی روی شن، شتر سواری و کویر نوردی است و مناطق کویری در کشورهای در حال توسعه خیل عظیم ورزشکاران و طبیعت دوستان را از اقصی نقاط دنیا به سمت خود می کشانند.

وی با انتقاد از کم توجهی به گردشگری در کویر مرنجاب اظهار کرد: علت این بی توجهی را می توان نبود متولی واحد برای کویر مرنجاب دانست و اینکه هنوز طرح جامع برای گردشگری این منطقه تدوین نشده است.

وی با بیان اینکه هنوز برای طبیعت منحصر به فرد مرنجاب اقدام شایسته ای صورت نگرفته است ادامه داد : شاهدیم کشورهایی چون مراکش،امارات،اردن و تعدادی دیگر تبدیل به برترین انتخاب های جهانی سفر به مناطق کویری شده اند.

این کارشناس تصریح کرد: می توان در دل کویر مرنجاب امکانات و زیرساخت های لازم را فراهم کرد و آنجا را به بهشت گردشگران داخلی و خارجی تبدیل کرد تا به طبع آن اقتصاد منطقه را رونق داد.

خاک دوست کویر مرنجاب را الماس کویرهای ایران برشمرد و گفت: ماسه درمانی،دوچرخه سواری ،موتوسورای با موتورهای پهن خرج ،رالی بیابان،اسکی روی تپه های ماسه ای و شترسواری از ظرفیت های گردشگری کویر مرنجاب است که همچنان مغفول مانده است.

وی خاطرنشان کرد: رونق گردشگری در مرنجاب نه تنها به رشد اقتصادی منطقه کمک می کند بلکه برخی از سنت های فراموش شده از جمله صنایع دستی منطقه و شتربانی را احیا کرده و به بهبود سطح زندگی مردم منطقه کمک می کند.

همانگونه که صنعت اکوتوریسم، بسیاری از کشورهای جهان را بر آن داشته است که سرمایه گذاری های زیادی را به این بخش به لحاظ درآمدزایی فراوان آن اختصاص دهند در کشور ما نیز باید با فراهم کردن اﻣﻜﺎﻧـﺎت، ﺧـﺪﻣﺎت و زﻳﺮﺳـﺎﺧﺖ ﻫـﺎی ﻻزم ، ﻧﻴﺮوی اﻧﺴﺎنی ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺟﻬﺖ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ و اراﺋﻪ ﺧﺪﻣﺎت ﮔﺮدﺷـﮕﺮی ﺑـه ﮔﺮدﺷﮕﺮان و برنامه ریزی مناسب می توان از این طبیعت خدادادی و بکر در جهت درآمد زایی و توسعه ملی و منطقه ای قدم برداشت.

ماسه درمانی، رصد ستاره ها، پیاده روی و دوچرخه سواری در بیابان، موتورسواری با موتورهای چهار چرخ، رالی بیابان اسکی روی تپه‌های ماسه‌ای و شترسواری از ظرفیت‌های گردشگری کویر است که هرکدام از آنها به خودی خود آنقدر جذاب است که می‌ تواند سیل گردشگران را از هر سن و با هر سلیقه‌ ای به کویر بکشاند.





منبع : روزنامه نصف جهان 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار