کد خبر: ۴۷۱۳۸۶
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۷ 02 August 2017

به گزارش «تابناک یزد»؛ مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای یزد با تاکید بر این طرح احیاء و تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی، یک طرح ملی است، اظهار کرد: بدون حمایت جهادکشاورزی به نتیجه مطلوب که همان کشاورزی پایدار همراه با حفظ منابع آبی موجود است، نخواهیم رسید.«محمد مهدی جوادیان زاده» در نشست مشترک مدیران شرکت آب منطقه‌ای یزد، جهادکشاورزی و صدا و سیمای استان، خاطرنشان کرد: جهادکشاورزی روی موضوع آب و حفظ این مایع حیاتی حساسیت دارد و به همان نسبت شرکت آب منطقه‌ای یزد هم عقیده‌ای بر حذف کشاورزی ندارد لذا باید بین این دو ارگان هماهنگی وجود داشته باشد تا هم منابع آب حفظ  شود و هم کشاورزی و معیشت کشاورزان از بین نرود .

وی برنامه‌های عملیاتی این شرکت در راستای اقتصاد مقاومتی را حفاظت از منابع آب بیان کرد و افزود: برنامه‌های وزارت نیرو با هدف احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی است و محدودیت در مصرف آب را بوجود می‌آورد و این درحالی است که وزارت جهادکشاورزی مدیریت و بهینه‌سازی آب کشاورزی را مدنظر دارد و در برنامه‌های اقتصاد مقاومتی خود افزایش میزان محصول را دنبال می‌کند ولی با این وجود اگر دو ارگان با هم هماهنگ عمل نکنند به نتیجه مطلوب که همان کشاورزی پایدار همراه با حفظ منابع آبی موجود است، نخواهیم رسید .

جوادیان زاده اظهار کرد: طرح احیاء و تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی، یک طرح ملی است که بدون حمایت جهادکشاورزی، دستیابی به پیشرفت‌های لازم امکان‌پذیر نیست لذا لازم است جلسات مشترک ادامه یابد تا برای حفظ حیات استان به هماهنگی و نقاط مشترک حداکثری دست یابیم .

این مقام مسئول، حمایت جهادکشاورزی در اجرای طرح خاموشی زمستانه چاه‌های کشاورزی را بسیار مفید عنوان کرد و گفت: حمایت‌های جهادکشاورزی در اجرای این طرح موجب شد تا با کم‌ترین تنش و هزینه، طرح به بهترین وجه اجرا شود .

تأمین آب ســــــالم و پایدار برای کلیه ذینفعان

«سیدمحمد طباطبائی» معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای یزد نیز در خصوص طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی توضیحاتی ارائه کرد و گفت: چشم‌انداز شرکت آب منطقه‌ای یزد، تأمین آب ســــــالم و پایدار برای کلیه ذینفعان است و در این راستا نیز مأموریت این شرکت حفظ  و حراست از منابع آب موجود، مدیریت تقاضای آب و مدیریت عرضه آب است.

وی افزود: طبق بند چهار مصوبات پانزدهمین جلسه شورای عالی آب، وزارت نیرو موظف به  اجرای قانون تعیین تکلیف چاه‌های فاقد پروانه و پر و مسلوب المنفعه کردن چاه‌های غیرمجاز و مضر به مصالح عمومی در دشت‌های فاقد پتانسیل، جلوگیری از اضافه برداشت چاه‌های مجاز ،تعدیل پروانه‌های چاه‌های کشاورزی مجاز و اعلام آن به وزارت جهاد کشاورزی و تجهیز کلیه چاه‌ها به لوازم اندازه‌گیری هوشمند است .

طباطبائی ادامه داد: طبق بند پنج مصوبات پانزدهمین جلسه شورای عالی آب، وزارت جهادکشاورزی نیز موظف است که ظرف مدت دو سال و همزمان با اجرای بند «4» ، براساس سهمیه آب کشاورزی تعیین شده توسط وزارت نیرو، الگوی کشت بهینه و نیز روش بهبود شیوه‌های آبیاری را در کلیه دشت‌های کشور تعیین و اعلام کند.

وی ابراز کرد: اگر بند 4 و 5 مصوبات پانزدهمین جلسه شورای عالی آب در یک راستا اجرا نشود به اهداف مورد نظر نمی رسیم .

این مسئول در پایان سخنانش تشکیل چنین جلساتی را موجب حفظ منابع آب و حفظ کشاورزی و توسعه پایدار استان دانست .

«حسین کوثری» معاون برنامه‌ریزی شرکت آب منطقه‌ای یزد هم بیان کرد: در کنار برنامه‌های عملیاتی طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی باید برنامه‌هایی هماهنگ با جهادکشاورزی در راستای اقتصاد مقاومتی جهت مصرف بهینه آب کشاورزی تدوین شود .

وی ادامه داد: تعامل با جهادکشاورزی موجب بهتر اجرایی شدن طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی می‌شود .

حذف کشاورزی، غیرعالمانه است

«عباس حاجی حسینی» معاون برنامه‌ریزی  و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی استان یزد هم در این نشست گفت: نگاه افراطی و حذفی به کشاورزی یک نگاه غیرعالمانه است چرا که بدون کشاورزی و فضای سبز، حیاتی برای استان باقی نمی‌ماند و توسعه پایدار زمانی اتفاق می‌افتد که یک نگرش متعادل با هدف حفظ توامان منابع آب و کشاورزی و محیط زیست حاکم شود .

وی پیشنهاد کرد: اصلاح و تعدیل پروانه چاه‌های کشاورزی با اولویت‌بندی انجام شود و در بخش کشاورزی و مصرف بهینه آب در این بخش باید با هم یک زبان مشترک داشته باشیم و همه باید در حفظ منابع آب کوشا باشیم .

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار