مدیرکل هواشناسی استان اصفهان از راه اندازی سامانه پایش، پیش بینی، اطلاع‌رسانی و هشدار سریع گرد و خاک در استان خبر داد.
کد خبر: ۴۷۱۶۱۸
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۹ 02 August 2017
به گزارش تابناک : مجید بیجندی امروز (چهار شنبه) در جمع خبرنگاران با اشاره به را ه‌اندازی نخستین سامانه پایش گرد و خاک در اصفهان اظهار کرد: این سامان برای نخستین بار در کشور در استان اصفهان راه اندازی می‌شود.

وی با بیان اینکه در ادبیات هواشناسی واژه به نام ریزگرد وجود ندارد، افزود: واژه گرد و خاک طبق استاندارهای بین المللی در ادبیات هواشناسی وجود دارد که در تعریف ذرات کوچکی به قطر 5 میلی میکرون هستند و در هوا معلق می‌شوند.

مدیر کل هواشناسی استان اصفها ن با اشاره به اینکه گرد و خاک در سه حالت جهشی، خزشی و معلق در هوا جابجا می‌شود و ذرات سبک‌تر به راحتی می‌توانند مسافت‌های طولانی را طی کنند، اضافه کرد: یکی از پارامترهای مهم الگوهای جوی موضوع گرد و خاک است که در فصل گرم سال باعث افزایش سرعت باد به ویژه در مناطق شمال، شمال شرقی استان می‌شود.

بیجندی با بیان اینکه رویدادی که در تاریخ 21 و 23 تیر ماه سال جاری رخ داد به دلیل افزایش سرعت باد به همراه گرد و خاک بوده است، تصریح کرد: همواره یکی از پرسشهای مردم و مسئولان در استان این بوده که منشا گرد و خاک کجاست؟ کانون‌های گرد و غبار در اصفهان محلی و مناطقی مانند تالاب گاوخونی، دشت سگزی و استان‌های همجوار است.

وی خاطر نشان کرد: 42 درصد مالکیت سیاسی و جغرافیایی دریاچه نمک متعلق به استان اصفهان است که وضعیت آن مناسب نبوده و در صورتی که اتفاقات مناسبی در این خصوص نیفتد در آینده شاهد بحران انتشار نمک در شهرستان‌های اطراف به ویژه در شمال استان از جمله آران و بیدگل و نطنز خواهیم بود.

مدیر کل هواشناسی استان اصفهان با اشاره به اینکه دریاچه نمک از کانون‌های فعال گرد و غبار محسوب می‌شود، گفت: استان‌های اصفهان قم و اراک با بحرانی شدن وضعیت این دریاچه تحت تاثیر قرار می‌گیرند و لازم است همان برنامه‌ای که برای دریاچه ارومیه اجرا شد در دریاچه نمک هم اجرا شود.

بیجندی با اشاره به اینکه طبق گفته اداره هواشناسی قم گرد و غبار در قم از 2 روز در سال 65 به 105 روز در سال 95 رسیده است، اضافه کرد: یکی دیگر از کانون‌های جدی گرد و خاک هم مرز استان اصفهان، منطقه ریگ جن در جنوب استان سمنان است که وضعیت داخلی این منطقه نیز مناسب نیست.

وی با اشاره به اینکه گرد و غبار درقسمت‌های شرقی استان اصفهان مانند آران و بیدگل، نطنز و خور و بیابانک بسیار شدید است، خاطرنشان کرد: راه علاج پدیده‌های طبیعی حرکت به سمت مدیریت و سازگاری با این پدیده‌ها است، زیرا نمی‌توان با ذات طبیعت مقابله کرد اما می‌توان با اجرای راهکارهایی بلاهای طبیعی از جمله گرد و خاک را کاهش داد.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان با اشاره به اینکه ایران از نظر موقعیت جغرافیایی از جمله کشورهایی است که بیشترین بیابان‌ها را دارد، گفت: استان اصفهان نیز به دلیل هم جواری با کانون کویر مرکزی بیشترین بیابان‌ها را دارد.

بیجندی با اشاره به عوامل موثر در ایجاد پدیده گرد و خاک گفت: شرایط جوی، خشکسالی، افزایش مصرف منابع آب زیرزمینی، افزایش جمعیت، کاهش رطوبت خاک و تغییر کاربری‌ زمین‌ها از عوامل موثر در ایجاد پدیده گرد و خاک است.

وی با اشاره به اینکه از اقدامات موثر در جهت مدیریت پدیده گرد و غبار این است که از طریق دستگاه ها دید افقی در استان و در کشور به صورت 24 ساعته  سنجش شود، ادامه داد: ارائه گزارش‌های ماهیانه در تمام ایستگاه های هواشناسی و پایش مستمر وضعیت خشکسالی استان از جمله اقدامات موثر در جهت مدیریت پدیده گرد و خاک است.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان با بیان اینکه در بهار سال گذشته 17 تا 20 روز شاهد گرد و غبار بودیم، گفت: در بهار سال جاری بین 1 تا 12 روز شهرستان‌های استان درگیر گرد و خاک بودند و در مقایسه با سال گذشته وضعیت بهتری داشتیم.

بیجندی خاطرنشان کرد: در سال جاری شمال و شرق استان بیشتر درگیر گرد و خاک بودند به گونه‌ای که بین 22 تا 35 روز شاهد وقوع گرد و خاک در این مناطق بودیم.

وی با بیان اینکه پدیده گرد و خاک یک پدیده جدید نیست و عمر 10 ساله دارد، گفت: سمت و سرعت باد در وقوع گرد و خاک بسیار مهم است. در تمامی شهرستان‌های استان اصفهان توسط سیستم‌های سنجش، سرعت و سمت باد پایش می‌شود.

مدیر کل هواشناسی استان اصفهان با اشاره به تقویت ایستگاه‌های پایش گرد و خاک و سیستم‌های پیشرفته آگاهی دهنده مناطق درگیر بحران اضافه کرد: به علت کاهش بارشی مستمر و استقرار شرایط خشکسالی بسیاری از مناطق به کانون گرد و خاک تبدیل شده‌اند.

بیجندی از راه اندازی سامانه پایش و پیش بینی، اطلاع رسانی و هشدار سریع گرد و خاک در استان خبر داد و گفت: با توجه به شرایط استان این سامانه باید هر چه سریع‌تر در استان راه اندازی شود.





منبع : ایسنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار