خودروهای تک سرنشین و ترافیک، دود، بوق و آلودگی، اینها همه مولفه‌های یک شهر شلوغ است، ما این روزها در اصفهان هر روز و هر ساعت با آن روبرو هستیم.
کد خبر: ۴۷۳۷۳۱
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۴ 06 August 2017

به گزارش تابناک : یکی از مهمترین معضلاتی که کلانشهر اصفهان با آن دست به گریبان‌ است ترافیک و آلودگی هواست. افزایش تردد خودروهای تک سرنشین، رفتارهای ترافیکی ناهنجار، فعالیت صنایع آلاینده در محدوده شهر، بی میلی به استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی، از جمله مواردی است که سبب تبدیل اصفهان به یک کلانشهر شلوغ و آلوده شده است.

حدود 70 درصد از آلودگی هوای شهر اصفهان به تردد خودروها به‌ویژه خودروهای تک‌سرنشین در سطح شهر مربوط است و روزانه بیش از یک میلیون خودرو در سطح شهر تردد می‌کنند که پدیده آلودگی هوای شهر اصفهان با تردد این وسائل نقلیه موتوری که اکثر آن‌ها فاقد معاینه فنی هستند تأثیرات مخرب و مخاطره آمیزی برای سلامتی شهروندان ایجاد کرده است.

با این حال طی چند سال اخیر مدیریت شهری اصفهان با همکاری سایر دستگاه‌های مسئول، اجرای برنامه‌های ویژه به منظور توسعه حمل و نقل پاک که می‌تواند بخشی از معادله آلودگی هوا را در کلانشهر اصفهان حل کند در دستور کار قرار داده است.

از این موضوعات می‌توان به اجرای برنامه‌های فرهنگ ترافیک اشاره کرد که طی دو سال گذشته به صورت ویژه در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفت و مورد استقبال مسئولان کشوری نیز واقع شد.

نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، اجرای برنامه‌های فرهنگ ساز در حوزه ترافیک، بهره برداری بخشی از خطوط مترو و اتوبوس‌های تندرو قسمتی از اقداماتی است که انجام شده و در حال انجام است. اما راه خروج کامل از این اوضاع و باز کردن کلاف سردرگم آلودگی در کلانشهر اصفهان چیست؟ این سئوالی است که منتخبان شورای شهر اصفهان در دوره پنجم به عنوان یک پرسش اصلی به آن پاسخ می‌دهند.

سرعت بخشیدن استفاده از مترو راه حل بخشی از معضلات شهر اصفهان است

علیرضا نصر اصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان درباره برنامه‌های شورای پنجم برای برطرف کردن معضلات شهر اصفهان اظهار داشت: آلاینده‌های زیست محیطی، وضعیت حمل و نقل و ترافیک، مهاجرت‌ها، حاشیه نشینی از جمله معضلات شهر اصفهان است که باید برای برطرف کردن آنها راهکارهایی اندیشیده شود.

وی با بیان اینکه سرعت بخشیدن استفاده از مترو راه حل بخشی از معضلات شهر اصفهان است، افزود: ما باید بتوانیم خط یک مترو را به پایان برسانیم و خط دوم را دنبال کنیم، همچنین تلاش کنیم تا پایان پنجمین دوره شورای شهر خط دوم مترو را تکمیل کنیم.

منتخب پنجمین دوره شورای شهر اصفهان در پاسخ به این سئوال که با توجه به مشکل آلودگی هوا و مسائل زیست محیطی شهر اصفهان این دوره شورا چه رویکردی را دنبال می‌کند؟ تصریح کرد: معتقدیم که ابتدا باید عوامل آلاینده را شناسایی کرد که بخش عمده آن به وسائط نقلیه اعم از موتورها و ماشین‌ها برمی‌گردد، ما باید بتوانیم خودروهایی را در چرخه حمل و نقل قرار دهیم که خود آلاینده نباشند مانند اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها، همچنین به دنبال ارتقا نوع سوخت آن‌ها از جمله سوخت یورو 4 باشیم و به سمت استفاده از سوخت یورو 5 گام برداریم که این به لحاظ استانداردسازی مهم است.

وی ادامه داد: بحث نوسازی ناوگان حمل و نقل برای جلوگیری از آلودگی و کاهش آلایندگی‌های زیست محیطی موثر است، ما باید تلاش کنیم عمر ناوگان اتوبوسرانی که در حال حاضر در مرز 8 ساله است را به 4 سال کاهش دهیم و همچنین باید موضوع انتقال کارگاه‌های مولد آلایندگی را براساس مصوبه مجلس به شعاع 50 کیلومتر خارج از شهر دنبال کنیم.

تقویت کمربند سبز در اصفهان

نصر اصفهانی به موضوع ریزگردها اشاره کرد و گفت: باید کمربند سبز را در اطراف اصفهان تقویت کنیم و در مناطقی که منشأ ریزگردها هستند (مانند منطقه سجزی) ورود پیدا کرده و در آن مناطق پوشش گیاهی مناسب برای جلوگیری از آلایندگی‌ها داشته باشیم. این مجموعه کارهایی است که باید در این دوره از شورا به آن‌ها توجه شود البته بحث قطار شهری باید مورد توجه باشد چرا که این وسیله نقلیه از بسیاری آلایندگی‌ها و آلودگی‌ها در شهر جلوگیری می‌کند.

وی ادامه داد: در این راستا همچنین باید بحث تقویت دوچرخه سواری را با آماده کردن زیر ساخت‌ها و ایجاد برخی خطوط به‌هم پیوسته برای ترویج دوچرخه سواری در شهر اصفهان دنبال کنیم.

نوسازی ناوگان حمل و نقل به کاهش ترافیک و آلودگی کمک ‌می‌کند

پورمحمد شریعتی‌نیا دیگر منتخب شورای شهر اصفهان نیز به برنامه‌های این دوره از شورا برای حل مشکل ترافیک و آلودگی هوا و مسائل زیست محیطی شهر اصفهان اشاره کرد و افزود: راه‌اندازی هرچه سریع‌تر مترو یکی از اولویت‌های پنجمین دوره شورای شهر اصفهان است. همچنین بحث نوسازی اتوبوس‌ها و وسایل نقلیه عمومی می‌تواند برای حل مشکل ترافیک و آلودگی هوای اصفهان موثر واقع شود.

براساس گفته‌های منتخبان مردم اصفهان در پنجمین دوره شورای شهر محیط زیست و مبارزه با آلودگی هوا به صورت ویژه در دستور کار شورای جدید قرار خواهد داشت. فتح الله معین رئیس موقت منتخبان جدید و عضو کنونی شورای شهر به این موضوع اشاره می‌کند.

معین در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم به مهم‌ترین معضلات شهری و توجه به این معضلات در پنجمین دوره شورای شهر اصفهان اشاره کرد و اظهار داشت: در این دوره شورا چندین مطلب مدنظر قرار می‌گیرد، نخستین مطلب محیط زیست است که این موضوع دارای زیر مجموعه‌های بسیاری است، از جمله آن‌ها توسعه حمل و نقل عمومی بوده که در رأس آن، راه‌اندازی خط یک قطار شهری به صورت کامل، تسریع در عملیات اجرایی خط 2 و 3 قطار شهری، تقویت ناوگان اتوبوسرانی، بررسی وضعیت معابر و گذرگاه‌ها از نظر روان‌سازی و امکانات مورد نیاز است، همچنین دقت در برنامه‌های شهرسازی مد نظر است تا بهره‌برداری از معابر ضامن روان بودن ترافیک شود.

مسائل زیست محیطی و آلایندگی‌ها از اولویت‌های اصلی این دوره شورا خواهد بود

نصیر ملت، دیگر منتخب شورا نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان پیرامون حل مشکل ترافیک، آلودگی هوا و مسائل زیست محیطی شهر اصفهان در پنجمین دوره شورای شهر اظهار داشت: یک سری برنامه‌ها در مقطع زمانی مشخص و از پیش تعیین شده در نظر گرفته شده است، در این زمینه اولویت ما شکل گیری و تعیین اتاق‌های فکر تخصصی مشورتی در قالب کمیسیون‌ها برای حل مسائل تخصصی و مشکلات شهری است.

منتخب پنجمین دوره شورای شهر اصفهان به رسیدگی به مهمترین معضلات شهری اصفهان در پنجمین دوره شورای شهر اصفهان اشاره کرد و ادامه داد: باید در تمامی زمینه‌ها اولویت بندی صورت گیرد و قاعدتاً مسائل زیست محیطی و آلایندگی‌ها از اولویت‌های اصلی این دوره شورا خواهد بود.

برنامه‌های توسعه حمل و نقل پاک در اصفهان ادامه پیدا می‌کند

آنچه که بیشتر از همه در صحبت‌های منتخبان شورای جدید شنیده می‌شود، تکمیل مترو است. هرچند در این میان تداوم برنامه‌های فرهنگ سازی در حوزه ترافیک نیز مدنظر اعضای شورای قرار دارد.

عباسعلی جوادی منتخب پنجمین دوره شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به برنامه‌های این شورا پیرامون مهمترین معضلات شهر از جمله ترافیک و آلودگی هوا گفت: به دنبال این هستیم تا با راه اندازی هرچه زودتر مترو از بار این ترافیک تا حدی کاسته شود و در راستای تلطیف هوای شهر بکوشیم.

وی با بیان اینکه برخی برنامه‌های انجام شده در زمینه حمل و نقل پاک باید ادامه پیدا کند، خاطرنشان کرد: برنامه‌ای مانند سه‌شنبه‌های بدون خودرو، توسعه دوچرخه سواری، تبلیغات برای کاهش تردد اتومبیل‌های تک سرنشین در سطح شهر و کنترل ترافیک از جمله این مباحث است که البته در بخش فرهنگی باید به آنها پرداخته شود.

جوادی افزود: یکی از اقدامات لازم در این زمینه فراهم کردن استفاده از خودروهای برقی است که سبب کاهش آلودگی در کلانشهر اصفهان خواهد شد.

بدون شک لزوم هم‌افزایی دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط برای کاهش آلودگی هوا و بازگشایی گره ترافیکی در شهر اصفهان است. نمایندگان مردم در شورا به اتفاق بر اهمیت موضوع محیط زیست و هوای شهر تاکید دارند و آنچه که بیش از همه مدنظر این منتخبان قرار دارد تلاش برای کاهش آلودگی هوا با تکمیل خطوط مترو، توسعه حمل و نقل عمومی و تداوم برنامه های فرهنگ ساز در حوزه ترافیک است.






منبع : تسنیم 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار