شهرداران کلان‌شهرها چطور انتخاب می‌شوند؟
حدود یک ماه دیگر کار شهرداری‌ها در دوره جدید آغاز می‌شود. در این شرایط شوراهای شهر جلسات غیر رسمی اما جدی خود را برای رسیدن به گزینه‌ نهایی شهرداری انتخاب می‌کنند.
کد خبر: ۴۷۴۹۴۷
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۸ 08 August 2017
به گزارش تابناک رضوی،به نقل از روزنامه جهان اقتصاد،در تهران و بعد از معرفی هفت نامزد اولیه برای شهرداری، دو نفر احتمالا به کابینه روحانی می‌روند و پنج فرد باقی مانده نیز برنامه‌های خود را به شورای شهر ارائه داده اند. شهردار تهران احتمالا روز پنجشنبه انتخاب می‌شود و به نظر می‌رسد هر بیست و یک عضو شورای شهر تهران به محمدعلی نجفی اعتماد دارند.
افشانی و کولایی و مهرعلیزاده و حسین مرعشی نیز سایر گزینه‌های شهرداری تهران هستند.
شیراز: ده نفر!
در شورای شهر شیراز نیز بعد از غربال اولیه نام ده نفر به عنوان گزینه‌های اصلی شهرداری این شهر معرفی شده است.
آنطور که سخنگوی شورای شیراز گفته است عصر سه‌شنبه ۱۷ مرداد از ساعت ۱۶ الی ۲۰ چهارنفر اول فهرست شامل آقایان حیدر اسکندرپور، محمدرضا حسنپور، عنایت‌الله رحیمی و سیروس سلیمی‌پور، برنامه‌های خود را ارائه می‌دهند. صبح چهارشنبه ۱۸ مرداد از ساعت ۹ تا ۱۳ آقایان نادر طیبی، سید عظیم عظیمی‌فر و علی‌رضا قائدیان و  ساعت ۱۶ تا ۱۹ آقایان عبدالحمید معافیان، سید احمد موسوی و غلامرضا نامورچی، برنامه‌ها را ارائه خواهند داد و در نهایت و در تاریخ ۲۱ مرداد طی جلسه‌ای منتخبان شورای پنجم، ۵ گزینه را از میان گزینه‌های ده‌گانه مشخص و معرفی می‌کنند که در واقع گام سوم آغاز خواهد شد.
در شیراز نیز در مراحل اول رای گیری معافیان با استقبال بیشتری مواجه بود.
مشهد: شش گزینه نهایی معرفی شدند!
در شهر مشهد نیز اصلاح طلبان شش گزینه نهایی انتخاب شهردار را معرفی کردند که تمامی این افراد رای بیش از نیمی از اعضای شورای شهر را دارند و تقریبا از شانس برابر برای انتخاب برخوردارند.
وحید قربانی، حمیدرضا مسعودی، غلامرضا انصاری، قاسم تقی زاده خامسی، حسین انصاری و محمدرضا  کلایی  شش نفری هستند که برای مسئولیت شهرداری مشهد برنامه‌های خود را به شورای این شهر ارائه خواهند داد.
اصفهان در یک چهارم نهایی:
اعضای شورای شهر اصفهان نیز هشت گزینه شهرداری این شهر را معرفی کردند که قرار است طی دو مرحله یکبار به چهار نفر و مرتبه بعدی به دو گزینه نهایی برسند. سید مهدی ابطحی، مهدی جمالی نژاد، علی جوادی، سید محمود حسینی، سید رضا عقدایی، مهدی فاتحی، حجت الله میرزایی و قدرت الله نوروزی هشت گزینه نهایی شهرداری اصفهان هستند. شنیده می‌شود شانس قدرت‌الله نوروزی، حجت‌الله میرزایی، محمود حسینی و علی جوادی برای قرار گرفتن بین چهار گزینه نهایی بیش از سایرین باشد. اصفهان نیز تا پایان این هفته چهار گزینه نهایی شهرداری خود را خواهد شناخت
کرج: شهردار اصولگرای قزوین بین گزینه‌ها!
اعضای شورای شهر کرج نیز به هفت گزینه نهایی رسیده‌اند.  علی مقدس زاده: (شهردار اسبق منطقه ۶ تهران) سید علی میرباقری (مشاور و معاون وزیر کشور – از سال ۱۳۸۵ تاکنون) علی نوذرپور معاون سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور  خاتمی، و دولت روحانی،  مصطفی سلیمی(شهردار مناطق مختلف تهران در سال‌های گذشته) مسعود نصرتی(شهردار اصولگرای قزوین) اصغر نصیری (شهردار اسبق مناطق تهران)  و محسن صادق مدیرکل اسبق سیاسی استانداری زنجان گزینه های مطرح شده برای شهرداری کرج هستند. در این شهر به نظر می‌رسد شانس صادق، سلیمی و نصیری بیشتر از سایر گزینه‌ها باشد.
تبریز: انتقاد از عدم شفافیت
برخلاف پنج شهر گفته شده، در تبریز اصلاح‌طلبان با وجود اکثریت داشتن، اکثریت مطلق ندارند و پنج نفر از اعضای شورا از سایر گرایش‌های سیاسی انتخاب شده‌اند. همین مسئله موجب شده انتخاب شهردار در تبریز با این شفافیت اتفاق نیفتند. چند روز پیش جمعی از اصلاح‌طلبان این شهر در بیانیه‌ای از اعضای لیست امید خواستند به شعارهای انتخاباتی خود وفادار باشند.
قم و اهواز و سایر بلاد اصولگرا
اما اصولگرایان همچنان از شفافیت درباره چگونگی انتخاب شهردار فراری هستند. در قم و اهواز که شورا به صورت مطلق در اختیار اصولگرایان قرار گرفته است هنوز هیچ خبری از انتخاب شهردار از سوی اصولگرایان مطرح نشده است.
 
میثم سعادت
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار