در حالی شاهد نوسان نرخ ارز هستیم که یکسان نبودن نرخ ارز دولتی و بازار باعث سودهای نجومی برای بازرگانانی است که از این طریق به رانت خواری عادت کرده اند و هیچکس جلودار این روند فاسد نیست.
کد خبر: ۴۷۴۹۹۹
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۵ 08 August 2017
به گزارش تابناک : با توجه به اینکه نرخ ارز براساس مولفه های اقتصادی تعیین می شود، از سوی دیگراخبار سیاسی و روانی نیز در بازار ارز کشور همواره تاثیرگذار بوده است.  

این در حالی است که باید پذیرفت در چهار سال گذشته سیاست های اقتصادی دولت توانست به ثبات نسبی در بازار ارز منتهی شود و بدیهی است موضوع مذکور در ایجاد آرامش نسبی در بازارهای دیگر تاثیرگذار است.

اما از سوی دیگر نامتوازن بودن نرخ ارز بین بازار آزاد و دولتی در ایجاد رانتخواری و سودهای نجومی در این سالها شدیدا تاثیر داشته است و به گفته کارشناسان یکسان سازی نرخ ارز مانع رانت و سودهای این چنینی خواهد شد.

بر اساس این گزارش با توجه به اینکه در بودجه قیمت دلار حدود 3هزار و 300 تومان در نظر گرفته شد اما نرخ دلار در بازار آزاد ارز 3 هزار و 800 تومان بوده که بطور طبیعی این اختلاف قیمت به نفع سوداگران  بازار ارز و تاجران پول است. 

نابسامانی در بازار ارز باعث بالا رفتن بهای تمام شده تولید می شود به دلیل اینکه مواد اولیه بخشی از تولیدات داخلی از خارج وارد می شود.

بنا به گفته کارشناسان افزایش بهای تمام شده محصولات تولیدی به کاهش تقاضا در بازار منجر شده است و باعث انبار شدن محصولات و مانع  خروج از رکود می شود.

این در حالی است که دولت با برنامه ریزی برای کسب درآمدهای ارزی پایدار و ارتقاء روابط بانکی در سطح مطلوب زمینه یکسان سازی نرخ ارز را فراهم کند.

به اعتقاد بسیاری از متخصصان جلوگیری از نوسانات بازار ارز و واقعی شدن نرخ ارز به واقعی شدن قیمت بهای تمام شده محصولات منتهی می شود و باعث می شود در عصر ابررقابت جهانی، تولیدکنندگان بتوانند برنامه ریزی منسجم و هدفمند انجام دهند.

یکسازی سازی نرخ ارز در دولت دوازدهم حتمی است!
جالب اینکه اخیرا رییس کل بانک مرکزی از اجرای یکسان سازی نرخ ارز در اوایل فعالیت دولت دوازدهم خبر داده و گفته است: این برنامه به دلیل عدم وجود روابط بین المللی کافی به تاخیر افتاد و بر اساس برنامه ریزی های انجام شده یکسان سازی نرخ ارز  اوایل دولت دوزادهم  عملیاتی خواهد شد.

بر اساس این گزارش ولی الله سیف شنبه گذشته در  برنامه «نگاه یک» شبکه اول سیما با اشاره به آخرین تحولات اقتصادی و نظام بانکی کشور اظهار کرد: ما تصور می کردیم پس از برجام،  تبادلات و روابط بانکی کشور در شرایط مطلوبی قرار بگیرد  و براساس آن بتوانیم یکسان سازی نرخ ارز را عملیاتی کنیم  اما بدلیل عدم وجود روابط بین المللی کافی یکسان سازی نرخ ارز به تاخیر افتاد.

سیف گفت: فکر می کردیم بعد از برجام ارتباطات بانکی در شرایط مطلوبی قرار بگیرد و بتوانیم یکسان سازی نرخ ارز  را عملیاتی کنیم اما چون روابط بین المللی ناکافی است، اجرای این برنامه به تاخیر افتاد؛ البته روابط زیادی به نسبت قبل از برجام  برقرار شد اما به میزان مورد انتظار نرسید.

روند افزایشی نرخ دلار
گفتنی است طبق گزارش بانک مرکزی امروز سه شنبه ارزش ۲۴ ارز از جمله دلار آمریکا افزایش یافته است که این روند افزایشی بر قیمت داخلی بی تاثیر نیست.

بنا به گزارش بانک مرکزی امروز سه شنبه ۱۷ مرداد ارزش ۳۹ ارز عمده را اعلام کرد و طبق آن ارزش ۲۴ ارز روند افزایش و ۱۰ ارز روند کاهش داشتند و نرخ ۵ ارز هم ثابت باقی ماند.




منبع : اکوتیتر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار