در سال ۹۵ حدود ۱۸۰ هزار نفر از جمعیت استان اصفهان به ۱۶۷ مرکز مشاوره فعال تحت نظارت سازمان بهزیستی مراجعه داشتند و علاوه بر آن حدود ۶۰ هزار نفر هم با خط چهار رقمی ۱۴۸۰ در تماس بوده و از این خدمات بهره مند شدند و هم اکنون ۵۰۰ مشاور خدمات ارائه می دهند.
کد خبر: ۴۷۵۰۶۳
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۸ 08 August 2017

به گزارش تابناک : انسان با مشورت و تبادل نظر با دیگران می تواند برای شناخت و حل مشکلات خود استفاده کند، امروزه راهنمایی و مشاوره به صورت حرفه ای یاورانه برای کمک به افرادی است که در رشد، سازگاری، تصمیم گیری، روابط خانوادگی، مهارت های اجتماعی و شیوه زندگی مشکلاتی‌دارند.

بشر امروز در یک دوره پیچیده زندگی می کند، یکی از مشخصات این دوره، تخصصی شدن مسائل و وابستگی افراد به یکدیگر جهت استفاده از تخصص آنها برای تداوم یک زندگی متعادل است. لذت بردن از زندگی شخصی و رشد و تعالی شخصیت، شکوفا کردن استعدادها و ارضای نیازها اعم از نیازهای اولیه جسمانی، نیاز به امنیت و آرامش، نیاز به تعلق، نیاز به دوست داشتن و دوست داشته شدن، نیاز به احترام و نیاز به‌ شکوفایی در دنیای امروز فرایند ساده ای نیست، در تمام این مراحل به مشاور و مشاوره نیاز است.

اکنون برنامه های پیشگیری در مشاوره اهمیت فوق العاده ای پیدا کرده و پیشگیری در زمینه ها و شرایط آموزشی گسترش یافته و اهمیت خدمات راهنمایی و مشاوره از جنبه های مختلف فردی، اجتماعی حائز بررسی است.

 ۱۶۷ مرکز مشاوره فعال تحت نظارت سازمان بهزیستی

اهمیت این موضوع در حالی است که معاون پیشگیری از آسیب های اجتماعی سازمان بهزیستی استان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار جامعه ایمنا می گوید: یکی از خدماتی که امروز برای پیشگیری از بروز اختلالات رفتاری، عاطفی و خانوادگی در جامعه ترویج شده، استفاده از خدمات مشاوره و روانشناسی است و خوشبختانه تعداد این مراکز در سراسر استان  رو به گسترش بوده و مردم هم استقبال قابل توجهی از این خدمات کردند.

مجتبی ناجی با تاکید به تعداد مراکز مشاوره تحت نظارت سازمان بهزیستی اظهار می کند: در سال ۹۵ حدود ۱۸۰ هزار نفر از جمعیت استان اصفهان به ۱۶۷ مرکز مشاوره فعال تحت نظارت سازمان بهزیستی مراجعه داشتند و علاوه بر آن حدود ۶۰ هزار نفر هم با خط چهار رقمی ۱۴۸۰ در تماس بوده و از این خدمات بهره مند شدند.

وی در مورد موضوعات مطرح شده مردم با مشاوران اذعان می کند: بیشترین موضوعاتی که مردم در تماس با مشاوران مطرح کردند، به تشخیص همکاران مشاور مسائل ارتباط عاطفی بین فردی در خانواده ها بین والدین و فرزندان و همسران بوده است، علاوه بر این و بعد مسائل خلقی مثل: افسردگی و کج خلقی یکی دیگر از شکایاتی بوده که مردم در مراجعه به مشاوره بیان کردند.

ناجی تاکید کرد: در کل باید اعلام کنم که عملکرد این مراکز مشاوره و خدمات آن به مراجعه کنندگان کمک قابل توجهی به ارتقای سطح سلامت عاطفی و روانی افراد، خانواده ها و جامعه کرده است.

 فعالیت دو هزار روانشناس و خدمات ۵۰۰ مشاور در استان اصفهان

امروزه مشکلات انسانی پیچیده تر و دشوارتر شده و نیازمند راهنمایی و مشاوره و مددکار اجتماعی است، فرایند مختلف مشاوره و روان درمانی بیانگر این واقعیت است که تلاش علمی و حرفه ای در جهت رفع مشکلات انسانی در جریان است، در دنیای امروز افسردگی بسیار شایع است، تقریباً از هر ۴ ازدواج یکی به طلاق می انجامد، از هر ۵ بزرگسال، یک نفر به روان درمانی نیاز دارد یا برای حفظ آرامش خود باید از استفاده کند، درمانگران و مشاوران با صرف وقت و استفاده از تجارب علمی و مهارت های شخصی خود به بررسی مشکلات می پردازند.

این در حالی است که معاون پیشگیری از آسیب های اجتماعی سازمان بهزیستی استان اصفهان با اشاره به فعالیت دو هزار روانشناس در استان اصفهان به خبرنگار ما می گوید: حدود دو هزار روانشناس در استان اصفهان عضو نظام روانشناسی هستند و قریب به ۱۶۷ مرکز مشاوره فعال در استان اصفهان وجود دارد که در هر مرکز سه مشاور و روانشناس فعالیت می کنند و در کل هم اکنون حدود ۵۰۰ مشاور خدمات ارائه می دهند.

ناجی ضمن تاکید به ۳۵۰ پروانه نظام روانشناسی می گوید: از ۵۰۰ مشاور فعال، حدود ۳۵۰ نفر برخوردار از پروانه  نظام روانشناسی هستند و این نکته حائز اهمیت است که هنگامی که مردم به مشاوران و روانشناسانی مراجعه می کنند در حال خدمت رسانی هستند، توجه کنند که روانشناسان مراکزی را انتخاب کنند که پروانه ها و مجوزهای لازم را از مراجع قانونی و دولتی اخذ کردند.

او در ادامه توضیح می دهد: به دلیل اینکه ممکن است کسانی که غیرحرفه ای اند و برخوردار از  پروانه های لازم نیستند در این بخش ورود کرده باشند، علاوه بر این این احتمال هم وجود دارد که یک مرکزی خدمات آموزشی ارایه دهد و در کنار این امر، خدمات مشاوره ای هم ارایه کند و مراجعان این تمایز را به شکل فنی قائل نشوند و در این مراکز فنی خدمات مشاوره ای را هم دریافت کنند.

معاون پیشگیری از آسیب های اجتماعی سازمان بهزیستی استان اصفهان خاطر نشان کرد: توصیه می کنم که مردم به مراکز مشاوره ای که به صورت حرفه ای و فنی و واجد شرایط  که پروانه فعالیت شان در محل نصب شده مراجعه کنند و از خدمات مشاوره ای در این مراکز بهره مند شوند و در صورت تمایل برای کسب آگاهی بیشتر در این زمینه با ادرات بهزیستی در استان تماس برقرار کنند و به سایت سازمان بهزیستی مراجعه کنند و با رویت مراکزدارای مجوز با طمائنینه از خدمات مشاوره ای بهره مند شوند.

به گزارش ایمنا، بحران هایی در زندگی افراد وجود دارد و در صورتی که متوقف نشود، دنیای روحی روانی آنها را به هم می ریزد، آسیب های اجتماعی و روحی روانی از جمله: طلاق، اعتیاد، خودکشی، مشکلات تحصیلی، اختلافات خانوادگی، نارضایتی شغلی، اضطراب، افسردگی محصول تحولات زندگی صنعتی است.

روند استفاده از مشاوره و راهنمایی در کشور ما رو به رشد و فزونی دارد و در دهه های اخیر پیشرفت چشمگیری داشته است ولی در مقایسه با آمارهای بین المللی هنوز راه زیادی در پیش داریم، امروزه تبدیل جامعه ازحالت ساده و ابتدایی به حالت پیچیده و پیشرفته مسایل خاصی را برای انسان ها در اجتماع به همراه آورده است.

برخی از اشخاص به منظور رفع روابط تیره و ناسالم خانوادگی، ایجاد آرامش و آسایش، رفع تنش و اضطراب، بالا بردن آگاهی، عزت نفس، یادگیری مهارت های زندگی و اجتماعی، مشاوره قبل از ازدواج و طلاق، رفع وسواس و تنش های ذهنی، تشخیص اختلالات روانی و تخفیف آلام پس از سوگ یا شکست عشقی یا شکست های اقتصادی، تعدیل عادات ناپسند و… به مشاوره خانوادگی مراجعه می کنند.

باید دانست که بهره مندی خانواده ها از مشاوره های مناسب زمینه شاهد رشد و تعالی آنها را در بخش های فردی و اجتماعی فراهم می کند و در حقیقت جامعه اکنون بیشتر از هر زمانی نیازبه مشاوره و رویارویی تخصصی با مسائل و مشکلات را دارد و مطلبد که خانواده به امر مشاوره به عنوان نیازی مستمر در امور و راهکار مفید در مسائل نگاه کنند.






منبع : ایمنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار