به موازات روند رو به رشد خدمات درمانی، میزان ناباروری در اردبیل طی سال های اخیر افزایش یافته و به بیش از میانگین کشوری رسیده است.
کد خبر: ۴۸۱۳۴۸
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۰ 20 August 2017

به گزارش تابناک اردبیل، از سال ۸۸ اولین مرکز درمان ناباروری توسط جهاد دانشگاهی واحد استان اردبیل ایجاد شد و در طول فعالیت تحقیقاتی، پژوهشی و درمانی خود به آمار و ارقام تکان دهنده از وضعیت ناباروری رسید.

هر چند مرکز درمان ناباروری دانشگاه علوم پزشکی استان نیز اخیرا فعالیت خود را آغاز کرده اما پژوهش های صورت گرفته نشان می دهد، وضعیت باروری که منجر به تجدید نسل و تعادل در آمارهای جمعیتی است، مطلوب نبوده و نیازمند مطالعات گسترده تر و اجرای برنامه های پیشگیری است.

سرپرست جهاد دانشگاهی واحد استان اردبیل تصریح کرد: بررسی ها نشان می دهد در میزان ناباروری اردبیل دو درصد بالاتر از میانگین کشوری است و از هر پنج زوج اردبیلی یک زوج نابارور هستند.

مهران اوچی متذکر شد: در صورتی که زوجی از شش ماه تا یک سال صاحب فرزند نشود نازا محسوب می شود و جهاد دانشگاهی واحد استان به دلیل اهمیت این موضوع مرکز درمان ناباروری را در سال های اخیر ایجاد کرده است.

وی افزود: ۲۰ الی ۲۷ درصد از عوامل ناباروری به اضطراب اختصاص دارد و در عین حال عوامل دیگری نیز در نابارور شدن یک زوج می تواند موثر باشد.

سرپرست جهاد دانشگاهی واحد استان با اشاره به انجام طرح های پژوهشی احصا عوامل ناباروری ادامه داد: تاکنون ۱۹ هزار پرونده در مرکز درمان ناباروری تشکیل شده است.

به گفته اوچی این مرکز که از سال ۸۸ فعال شده علاوه بر بیماران ایرانی، زوج های آذری را نیز پذیرش کرده و ۲۰ درصد از پرونده ها مربوط به اتباع آذری است.

وی با اشاره به ظرفیت استان اردبیل به منظور تبدیل شدن به یکی از مقاصد گردشگری سلامت ادامه داد: تاکنون با تلاش محققان و پزشکان این مرکز ۴۷ نوزاد سالم به دنیا آمده اند.


منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار