تکرار قصه های پرغصه قم؛
بیمارستان مجهز امام رضا(ع) که توسط سازمان تامین اجتماعی برای ارائه خدمات به بیمه شدگان زیر پوشش این سازمان تاسیس شده، به دلیل بعد مسافت و نامناسب بودن موقعیت مکانی، دور از دسترس شهروندان قرار گرفته و باید دید کدام سازمان این قصه تکراری یعنی تسهیل مسیر دسترسی مردم قم به یک مکانی را ایجاد می کند.
کد خبر: ۴۸۱۸۵۳
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۲ 21 August 2017
به گزارش تابناک قم، بیمارستان امام رضا(ع) با یک صد تخت در بخش های داخلی، قلب، اطفال، جراحی عمومی، ارتوپدی، زنان، گوش و حلق و بینی، دندانپزشکی و چشم پزشکی در کنار بخش های دیگر همچون بخش های ویژه CCU,NICU,ICU به همراه ٩ اتاق عمل فعالیت دارد.

این بیمارستان از نظر تجهیزات و امکانات نه تنها جزو بهترین بیمارستان های استان بلکه از بیمارستان های برتر کشور است که به صورت رایگان به بیمه شدگان تامین اجتماعی خدمات ارائه می کند.

اما موقعیت مکانی این بیمارستان در جاده ترانزیتی قرار گرفته که راه مواصلاتی 17 استان کشور می باشد، جاده ای که برای رفت و آمدهای عادی نه تنها مناسب نیست بلکه بسیار خطرناک است و تاکنون چندین فقره تصادف سنگین در این جاده رخ داده است.

اصلی ترین راه دسترسی به بیمارستان امام رضا(ع)، جاده قم - سلفچگان می باشد که مملو از ماشین های سنگین و همراه با خطرهای فراوان است.

جاده اراک دارای 2 باند رفت و برگشت می باشد و به دلیل دوربرگردان طولانی، برخی مردم بدون استفاده از دوربرگردان، در این مسیر پرخطر از خودرو پیاده شده و به سمت بیمارستان آمد و شد می کردند، ولی چند سالی است باندهای جاده با دیوارهای بتی از هم تفکیک شده تا خطرپذیری افراد کمتر شود، ولی هنوز افرادی دیده می شوند که به ناچار از روی این بتن ها برای دسترسی زودتر به بیمارستان، عبور می کنند که بسیار خطرناک است. 

راه دسترسی دوم از بلوار غدیر، مقابل بوستان علوی، انتهای رودخانه و به سمت بیمارستان امام رضا(ع) است که فرد ناگزیر برای خروج باید همین جاده خطرناک ترانزیتی را طی نماید.

وضعیت این بیمارستان از نظر سطح دسترسی مناطق محروم حتی به اذعان برخی مسئولان در موقعیت مناسبی قرار ندارد، فاصله برخی مناطق قم که بعضا جزو مناطق محروم قم قلمداد می شوند، تا بیمارستان امام رضا(ع) حدود 20 تا 25 کیلومتر است.

نتیجه نظرخواهی خبرنگار ایرنا در یک روز کاری از بیماران مراجعه کننده به بیمارستان امام رضا(ع) حاکی از آن است که بیماری که وسیله نقلیه شخصی نداشته باشد جز به اضطرار، به این بیمارستان مراجعه نمی کند، از سوی دیگر تمام افراد مراجعه کننده در آن روز از کسانی بودند که وسائل نقلیه شخصی داشتند. 

از سوی دیگر بیمارستان امام رضا(ع) از نظر موقعیت روانی نیز در جایگاه مناسبی قرار نگرفته است، اطراف این بیمارستان یا صدای بوق های آزاردهنده ماشین های سنگین شنیده می شود و یا حفاری ها و آلودگی های صوتی ناشی از فعالیت کارخانه ها و شرکت های تولیدی؛ گویا بیماران باید علاوه بر تحمل درد و رنج ناشی از بیماری، به سر و صداهای آزارهنده محیط پیرامون نیز عادت کنند.

یک شهروند قمی که برای درمان به این بیمارستان مراجعه کرده بود، می گوید: افرادی که وسیله نقلیه شخصی نداشته باشند امکان استفاده از خدمات این بیمارستان را ندارند.

مصطفی محمدی اظهار داشت: درصورتی که افرادی که وضعیت مالی خوبی ندارند و بخواهند از یکی از مناطق قم به این بیمارستان مراجعه کنند باید مبلغ زیادی بابت کرایه خودرو بپردازند. 

وی ادامه داد: عبور از جاده پرتردد قم - اراک و رسیدن به بیمارستان امام رضا(ع) به خاطر کم بودن عرض جاده، سرعت بالای خودروها و تردد خودروهای سنگین، استرس زیادی به بیماران وارد می کند که در انتخاب موقعیت مکانی این بیمارستان، دقت بیشتری باید صورت می گرفت. 

شهروند دیگر، از شهرداری قم و مسئولان بیمارستان درخواست کرد برای این که همه مردم قم بتوانند از خدمات این بیمارستان استفاده کنند سرویس رایگان در نظر گرفته شود.

حمید محمدلو اظهار داشت: در صورت امکان، بخشی از خدمات این بیمارستان به داخل شهر منتقل شود تا همه مردم بتوانند از این خدمات بهره مند شوند.

وی گفت: تعدادی از خانواده ها باید برای ملاقات بیمار خود به این بیمارستان مراجعه کنند و راه دسترسی و مشکل حمل و نقل بزرگترین معضل برای آنها می باشد.

فرد دیگری می گوید: موقعیت مکانی این بیمارستان، هیچ کدام از مناطق محروم قم را پوشش نمی دهد، برای دسترسی به بیمارستان امام رضا(ع) از سمت امامزاده جمال باید حدود هفت کیلومتر طی کنیم تا از یک دروبرگردان خطرناک بتوانیم مسیر خود را به سمت بیمارستان تغییر دهیم.

علی رضامنش تصریح کرد: دست کم می توان از بلوار زائر یک راه فرعی به سمت بیمارستان احداث کرد.

یک راننده تاکسی که برای انتقال مسافر به این بیمارستان مراجعه کرده بود، گفت: تاکسی ها در این جا تنها به صورت دربستی مسافر جابجا می کنند و حداقل دریافتی کرایه تا مرکز شهر 150هزار ریال است.

وی در همین راستا پیشنهاد کرد که شهرداری و یا سایر دستگاه ها یارانه ای برای جابجایی مردم به صورت رایگان در اختیار تاکسی ها و یا اتوبوس ها قرار دهند.

شهرداری و دستگاه های خدمت رسان در ایجاد راه دسترسی مناسب به بیمارستان تلاش کنند

تلاش خبرنگار ایرنا برای گفت و گو با دکتر داود علیمحمدی مدیر درمان تامین اجتماعی استان قم به دلیل کسالت ایشان به نتیجه نرسید ولی محمدرضا هدایتی، مدیر روابط عمومی اداره کل درمان تامین اجتماعی استان در این زمینه گفت: برای رفع مشکل دسترسی مردم به بیمارستان امام رضا(ع) مکاتبه ها و رایزنی های زیادی با شهرداری قم انجام شده است و به صورت طبیعی، دستگاه های خدمات رسان باید در این زمینه نقش خود را ایفا کنند.

وی ادامه داد: وظیفه تامین اجتماعی ارائه امکانات و تجیهز بیمارستان است ولی ایجاد راه های دسترسی برعهده شهرداری و سایر دستگاه هاست.

هدایتی گفت: مسئولان استان قم برای رفع مشکل تردد شهروندان به بیمارستان امام رضا(ع) به صورت جدی تری عمل کنند تا مردم آسان تر بتوانند از خدمات این بیمارستان بهره مند شوند. 

وی ادامه داد: یک مسیر دسترسی از بلوار غدیر کوچه 49 روبروی بوستان علوی به سمت بیمارستان احداث شده است که باید سازمان های خدمات رسان، در این مسیر خطوط ویژه تاکسی و اتوبوس را ایجاد کنند.

هدایتی گفت: پیشنهادی که مطرح شده این بود که خطوط ویژه پردیسان می توانند با همکاری شهرداری، مسیر بیمارستان امام رضا(ع) را پوشش دهند ولی هنوز عملیاتی نشده است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: تامین اجتماعی برای مراجعه سرپایی بیمه شدگان سه مرکز را در خیابان امام، بلوار 15 خرداد و بلوار امین احداث کرده ولی اگر کسانی نیاز به خدمات بستری داشته باشند باید به بیمارستان امام رضا(ع) مراجعه کند.

مدیرکل روابط عمومی تامین اجتماعی استان قم نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: در زمانی که بیمارستان امام رضا(ع) در آن محدوده مکانی احداث شد، طبق رایزنی های انجام شده وتفاهم نامه، شهردار وقت قم قول مساعد داده بود که همه راه های دسترسی به این بیمارستان را ایجاد کند.

محمد تلخابی ادامه داد: رسالت اصلی تامین اجتماعی، آوردن امکانات به قم بود و در کنار امکانات خوب بهترین پزشکان نیز در این بیمارستان مشغول فعالیت هستند ولی متاسفانه در مسیرهای ارتباطی به این بیمارستان هنوز مشکل داریم.

وی گفت: مخاطبان اصلی تامین اجتماعی، قشر ضعیف و کارگری جامعه هستند و یک فرد ضعیف چگونه می تواند برای هر بار مراجعه به بیمارستان 200 الی 300 هزار ریال کرایه بپردازد.

وی گفت: سازمان اتوبوس رانی و تاکسی رانی، ایستگاهی را در میدان مطهری ابتدای خیابان هدف ایجاد کردند و افراد بیمه شده تامین اجتماعی می توانند از این طریق برای مراجعه به بیمارستان استفاده کنند، امید است که بتوان این ایستگاه ها را در همه مناطق استان ایجاد کرد.

وی گفت: متاسفانه برخی افراد در دوربرگردان جاده اراک به سمت بیمارستان امام رضا(ع) دچار حادثه شدند و باید این مشکل هر چه زودتر برطرف شود.

وی ادامه داد: مردم حتی گاهی از جدول های مقابل بیمارستان که بسیار خطرناک است نیز عبور می کنند و در این زمینه تصادف های شدیدی نیز رخ داد.

وی اظهار داشت: زمانی که بحث تاسیس بیمارستان امام رضا(ع) در قم مطرح بود سه گزینه در داخل شهر مکان یابی شد که یکی از گزینه ها برای خرید، بیمارستان الهادی قم بود که متاسفانه همکاری نشد و نتوانستیم آن را بازسازی کنیم.

در صورتی که تفاهم نامه ای در خصوص ایجاد مسیر دسترسی به بیمارستان امام رضا(ع) باشد عملیاتی می شود

امیر سامع معاون خدمات شهری و امور اجتماعی شهرداری قم نیز گفت: ما در جریان تعهدات شهرداری در زمینه ایجاد مسیر دسترسی به بیمارستان امام رضا (ع) و یا تفاهم نامه ای در این زمینه نیستم ولی اگر چنین تفاهم نامه ای باشد به صورت قطعی عملی خواهد شد.

وی ادامه داد: حتی اگر این تفاهم نامه مربوط به شهرداران قبلی هم باشد ما آن را عملیاتی خواهیم کرد، در این زمینه باید بررسی کنم اگر شهرداری توافقی داشته باشد اجرایی خواهد شد.

علیرضا قاری قرآن معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهردار قم نیز از وجود تفاهم نامه بین تامین اجتماعی و شهرداری برای تسهیل راه های دسترسی به بیمارستان امام رضا(ع) ابراز بی اطلاعی کرد و گفت: پیگیری خواهیم کرد و در صورتی که چنین تفاهم نامه ای باشد آن را عملیاتی می کنیم.

شهردار منطقه 2 قم نیز در این زمینه گفت: باید از طریق سه راهی خرمشهر تا بیمارستان امام رضا(ع) به مساحت 3.5 کیلومتر با همکاری استانداری، راه و شهرسازی و سازمان حمل و نقل در قالب تفاهم نامه راه دسترسی به این بیمارستان ایجاد شود.

رضا رحیمی ادامه داد: با توجه به این که جاده فعلی اراک و اصلی ترین راه دسترسی به بیمارستان امام رضا(ع) ترانزیتی و راه مواصلاتی 17 استان کشور است هر گونه تغییر، زمان بر می باشد و از سوی دیگر باید در این مسیر، برخی کاربری ها انجام شود.

شهردار منطقه 2 قم گفت: از سوی دیگر، این جاده در خارج از حریم شهر قرار دارد و باید دستگاه های مختلف برای دسترسی بهتر به بیمارستان وارد صحنه شوند و بار دیگر با مکاتبات خود، پیگیر ارائه پیشنهاداتی برای تسهیل دسترسی مردم به این بیمارستان خواهم بود.

بیمارستان امام رضا(ع) در کیلومتر 5 جاده قم - اراک قرار دارد. این مرکز درمانی در آغاز سال ٩٣ در قم تاسیس شد. بیش از ۷۲7 هزار تن در استان قم زیر پوشش تامین اجتماعی هستند.

باید دید بالاخره کدام سازمان برای حل مشکل مردم قم برای آمد و شد به این بیمارستان دست به کار می شود و مسیری آسان و بدون خطر را احداث می کند، قصه ای که سال ها در قم تکراری شده است؛ تسهیل مسیر دسترسی وظیفه کدام سازمان است و توپ در زمین کیست؟؟
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۰
اول راش میندازن بعد جاش میندازن
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار