عضو اسبق شورای مرکزی انجمن منتقدان:
عبدالعلی‌زاده: اساسا انتخاب جعفر پناهی برای حضور در صحنه جشن انجمن منتقدان که قرار بوده مراسمی اعتباری و تخصصی باشد ‌اشتباه بود.
کد خبر: ۴۸۲۲۶۵
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۱ 22 August 2017
به گزارش تابناک رضوی، عضو اسبق شورای مرکزی انجمن منتقدان سینما گفت: جشن منتقدان، قرار بود به عنوان مراسمی آکادمیک و معتبر برگزار شود، اما عملکرد شورای مرکزی انجمن منتقدان و دبیر این دوره از جشن به گونه‌ای بود که هم اعتبار این مراسم زیر سؤال رفت و هم به اعضای انجمن توهین شد.


علی اکبر عبدالعلی‌زاده، نویسنده و منتقد و از اعضای اسبق شورای مرکزی انجمن منتقدان درباره دعوت از جعفر پناهی به یازدهمین دوره جشن منتقدان تصریح کرد: جماعتی قصد دارند خودشان را به جریان به اصطلاح روشنفکری نشان دهند، غافل از اینکه این جریان، رحم ندارد.

همان طور که در همین دوره از جشن منتقدان دیدیم، جعفر پناهی روی صحنه آمد، جایزه را به فیلم برگزیده نداد اما حاضر هم نشد صحنه را ترک کند. او نظم را به هم ریخت، به اعضای انجمن توهین کرد و رأی آکادمی را زیر سؤال برد اما دوباره برگشت و از تریبون جشن منتقدان سوءاستفاده کرد.


وی ادامه داد: اساسا انتخاب جعفر پناهی برای حضور در صحنه جشن انجمن منتقدان که قرار بوده مراسمی اعتباری و تخصصی باشد ‌اشتباه بود.

چون پناهی نه فیلمی دارد که در قواره سینما تعریف شود و نه جوایز سینمایی گرفته است. جوایزی هم که گرفته رویکرد سیاسی داشته‌اند، نه سینمایی.

علاوه بر این، او از هر فرصتی برای موج‌سواری بهره می‌برد. افرادی مثل من که از نزدیک با جعفر پناهی برخورد داشته‌اند و او را می‌شناسند این حرف من را تصدیق می‌کنند.

به‌طور طبیعی در مراسمی که مدعی تخصصی بودن است، جوایز بهترین فیلم و بهترین کارگردانی را باید بزرگان و افراد معتبر اعطا کنند، نه فردی مثل جعفر پناهی.

چطور می‌شود که هیئت مدیره و دبیر جشن منتقدان این موضوعات ساده را نمی‌دانند؟ حتی مجری مراسم نیز تناسبی با یک محفل و مراسم تخصصی و آکادمیک نداشت.


عبدالعلی‌زاده افزود: امسال خطاهای بسیار بزرگی در جشن منتقدان صورت گرفت که توهین به کل جریان نقد محسوب می‌شود. چطور است که برگزارکنندگان جشن انجمن منتقدان کارت مهمانان جشن را به در منزلشان ارسال می‌کنند اما به اعضای انجمن که صاحبان اصلی این جشن بودند، اعلام کردند که باید بروند و با ارائه کارت ملی، کارت دعوت بگیرند؟

در جشنواره‌های دیگر، حرمت اعضای انجمن منتقدان بیشتر از جشنی که توسط خود این انجمن برگزار شد نگه داشته می‌شود.نتیجه این است که سال‌های سال است موثرین عرصه نقد و پژوهش در این جشن حضور نمی‌یابند. مگر اینکه به عنوان اهدا کنندگان جایزه به آنها اصرار شود که حاضر شوند. همه ترجیح می‌دهند که از این جشن دور بمانند.


وی در پایان تأکید کرد: در جشن انجمن منتقدان، بار دیگر منافع صنفی برای منافع شخصی افراد محدودی هزینه شد.


گفتنی است مراسم جشن منتقدان و نویسندگان سینمایی که در ششم مرداد برگزار شد با حاشیه‌های فضاحت‌باری روبرو شد و این آئین را تبدیل به رخدادی سخیف و مبتذل نمود.

منبع: کیهان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار