با توجه به کاهش قیمت نفت در روزهای اخیر کارشناسان دلایل متفاوتی را از این موضوع مطرح میکنند این در حالی است که پیش بینی نفت 40 دلاری نیز به گوش می رسد.
کد خبر: ۴۸۲۳۹۳
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۳ 22 August 2017
به گزارش تابناک : با توجه به کاهش قیمت نفت طی روزهای اخیر، عرضه و تقاضا در بازار، پایبندی اعضای اوپک به سقف تعیین شده و کاهش میزان تولید و میزان تولید نفت توسط اعضای غیر اوپک، از عوامل تاثیرگذار در این کاهش مطرح است.

این در حالی است که شرایط سیاسی و بحرانی نیز در نوسانات قیمت نفت در بازار تاثیرگذار بوده تمامی این عوامل به نوعی در کاهش قیمت موثرند.

گفتنی است با توجه به اینکه در روزهای اخیر برخی اعضای اوپک به توافقات طرح فریز نفتی پایبند نبوده اند، اما به گفته کارشناسان، اکنون حدود 2 میلیون بشکه نفت به صورت مازاد در بازار عرضه می شود که سبب کاهش قیمت ها شده و یکی از کشورهایی که به میزان تولید تعیین شده پایبند نبوده عربستان است که این عدم پایبندی سبب شده در قیمت نفت در بازار جهانی تاثیر منفی بگذارد.

همچنین نفت غیر متعارف  که در برخی کشورها همانند آمریکا و برخی کشورها روی تولید آن برنامه ریزی شده یکی از عواملی بوده که در بازار نفت تاثیرگذار است و علت افزایش تولید آن کاهش قیمت تمام شده این نفت است.

با توجه به موارد فوق، از سوی دیگر نشست اخیر اعضای اوپک و برخی دیگر از تولید کنندگان در ابوظبی هم نتوانست اطمینان لازم را به بازار جهانی نفت بدهد و ارزش سهام انرژی در وال استریت همچنان ضعیف ترین بخش از شاخص اس اند پی 500 در سال 2017 را به خود اختصاص داده است.

 به علاوه، توافق اوپک و سایر تولید کنندگان از جمله روسیه برای کاهش تولید نفت نتوانسته کمکی به رشد قیمت ها کند، و قیمت نفت در حال حاضر 20 درصد پایین تر از بالاترین قیمت های سال 2017 قرار دارد.

این در حالی است که به اعتقاد کارشناسان حوزه نفت، اوپک با مستثنی کردن لیبی و نیجریه از توافق کاهش تولید مرتکب یک اشتباه استراتژیک شد، زیرا به لطف این معافیت هر دوی این کشورها توانسته اند به سرعت تولید خود را ترمیم کنند و بیش از یک میلیون بشکه در روز عرضه خود را بالا ببرند. 

از سوی دیگر، میزان تبعیت عراق از توافق کاهش تولید تنها 30 درصد بوده که بیشتر شبیه یک شوخی است. قزاقستان، تولید کننده غیر عضو اوپک که با توافق کاهش تولید همراه شده، عملا به جای کاهش، تولید خود را افزایش داده است. 

تعداد سکوهای حفاری نفتی آمریکا از تابستان سال 2016 به این طرف تقریبا دو برابر شده و میزان تولید نفت شیل این کشور از زمان انعقاد توافق اوپک در نوامبر 2016، 900 هزار بشکه در روز افزایش داشته است. گذشته از آن، در دوران جدید که می توان آن را دوره نفت شیل نامید، عربستان دیگر نمی تواند همچون گذشته با افزایش و کاهش تولید نفت خود، معادلات بازار را تغییر دهد.

اما با ادامه این روند مشخص نیست قیمت نفت به چه مرزی برسد؟ حال باید دید تصمیم بعدی اوپک با شرایط فعلی چه خواهد بود؟





منبع : اکوتیتر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار