مدیرکل محیط زیست سیستان و بلوچستان خبر داد
مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: ماهیان فصلی تالاب هامون با ورود آب به تالاب جان می گیرند و با خشک شدن فصلی آب، باز هم منبع درآمد ساکنان آن می شوند. وی همچنین از آتشوزی در اراضی کشاورزی هامون خبر داد.
کد خبر: ۴۸۳۳۴۳
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۳ 24 August 2017
به گزارش تابناک سیستان و بلوچستان پورملائی بیان کرد: هرساله با ورود آب به منطقه سیستان در طول ماههای بهمن و اسفند و اوایل فروردین ماه ،حجم قابل توجهی از انواع ماهیها ازمبادی مختلف از جمله  رودخانه هیرمند، فراه رود و پوزک وارد کشور ایران  می گردد و این حجم آب در چاه نیمه های سیستان و سایر مسیرهای انحرافی منتهی به اراضی شخصی و مستثنیات، آبگیرها و همچنین بستر تالاب هامون با جریان آب رها می گردند و تا زمان ماندگاری آب در اقلیم خاص توام با باد و گرما محل درآمد مناسبی برای صیادان محلی می باشند که از طریق اداره کل شیلات نیز ساماندهی می گردند .
وی افزود: اما از اواخر اردیبهشت ماه  با محدودیت منبع آب و قطع جریان طبیعی آب به تالاب و درنتیجه  عدم ماندگاری آب با وجود بادهای موسمی و مزید بر علت شدن تبخیر آب بر اثر دمای بسیار بالا در تابستان و تسریع در خشک شدن آب تالاب در نقاط متعدد شاهد تلف شدن ماهیها می باشیم که البته با استفاده از تجارب سالهای گذشته در این خصوص حتی المقدور و با استفاده از امکانات موجود بخش عمده جمعیت ماهیها در اواخر فصل آب و دوره  بحران  زنده گیری و از طریق تمهیدات مشترک با اداره کل شیلات سیستان حفاظت می گردد و پس از جمع آوری میلیونها قطعه ماهی به استخرهای پرورش ماهی منتقل می گردند .
مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان ادامه داد: مسلما بر اثر کمبود منبع آب به لحاظ کمی و نیز کاهش کیفیت آب با افت اکسیژن محلول تعدادی از ماهیها هر ساله تلف میگردند همانگونه که در سالهای پرآبی نیز به گفته بزرگان منطقه این اتفاق در بخشهایی از تالاب با پسرفت آب رخ میداده اما در حال حاضر  این تعداد نیز محل درآمد برای مردم محلی بوده و پس از جمع آوری برای فروش به کارخانه های تولید پودر ماهی در استان و یا خارج استان انتقال می یابد وبه این ترتیب منبع درآمد تعریف شده ای در طول سالهای اخیر برای مردم بومی بوده است.
وی همچنین افزود: آتش سوزی اخیر در تالاب بین المللی هامون مربوط به بخشی از تالاب است که قبلا توسط منابع طبیعی استان بصورت اراضی کشاورزی به مردم محلی واگذار شده و بدلیل ساخت مانع توسط این افراد، آب بصورت طبیعی بجز راه آبهای کشاورزی وارد نشده.
پورملائی ادامه داد: آتش سوزی در این قسمت از تالاب هامون مربوط به بی توجهی کشاورزان و چوپانان ساکن در آن بوده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست بیان کرد: میزان آتش سوزی در این قسمت از تالاب هامون گستره نبوده و توسط شهرداری منطقه کنترل و مهار گردیده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار