حاشیه‌های طرح بخشودگی جرایم تامین اجتماعی تولیدکنندگان
در مازندران نزدیک به 10 هزار کارگاه تولیدی درخواست بخشودگی جرائم دادند که با 7 هزار مورد آن موافقت شد.
کد خبر: ۴۸۳۵۸۲
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۹ 25 August 2017
شرایط اقتصادی موجب شده تا کمبود نقدینگی یکی از مشکلات پیش روی تولیدکنندگان باشد. کمبود نقدینگی در پرداخت‌های تولیدکنندگان نیز تاثیرگذار است.
 
یکی از این پرداخت‌ها، تعهدات تولیدکنندگان به تامین اجتماعی است که کمبود و نبود نقدینگی موجب می‌شود حق بیمه کارفرما با تاخیر پرداخت شود، تامین اجتماعی نیز برای آنکه تولیدکنندگان در زمان مقرر به تعهدات پرداختی خود عمل کنند، جریمه‌های سنگینی را وضع کرده است اما تولیدکنندگان با علم به جریمه‌های سنگین تامین اجتماعی توانایی پرداخت تعهدات خود در زمان مقرر را ندارند؛ لذا این موضوع بارها توسط تولیدکنندگان در شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی، جلسات تولیدکنندگان با مسئولان تامین اجتماعی و مسئولان دولتی بیان شد که موجب شد مسئولان ارشد تامین اجتماعی بخشودگی جرائم و تقسیط بدهی کارفرمایان را در دستور کار قرار دهند.
 
در مازندران نزدیک به ده هزار کارگاه تولیدی درخواست بخشودگی جرائم دادند که با 7 هزار مورد آن موافقت شد.
 
بخشودگی جرایم 7 هزار واحد تولیدی بدهکار
مدیر کل تامین اجتماعی مازندران از بخشودگی جرائم دیرکرد حق بیمه کارفرمایان استان خبر داد و گفت: طبق طرح قانونی بخشودگی جرایم دیرکرد حق بیمه کارفرمایان که سال گذشته به تصویب رسید، سامانه‌ای طراحی شد تا کارفرمایانی که مشمول این بخشودگی می‌شوند ثبت نام کنند.
 
محمودی با بیان اینکه 9هزار و 197 کارگاه کارفرمایی در این سامانه ثبت نام کردند، اظهار کرد: بیش از 7 هزار کارگاه، مشمول بخشودگی صد درصدی جرایم دیر کرد حق بیمه کارفرما شدند.
 
وی افزود: تامین اجتماعی با درک وضعیت تولیدکنندگان و شرایط نامساعد اقتصادی اقدام به این کار کرد، حتی در دریافت اصل مبلغ حق بیمه نیز مساعدت شده است.
 
محمودی با بیان اینکه بدهی معوق تولیدکنندگان و کارفرمایان مازندران به تامین اجتماعی 184 میلیارد تومان است، اظهار کرد: با تمهیدات چیده شده و با هدف حمایت از تولید و اشتغال استان، بدهی معوق کارفرمایان تا 12 نوبت تقسیط شد.
 
بخشودگی باید به همراه تشویق باشد
برخی از کارشناسان بر این باورند که این بخشودگی باید به همراه تشویق واحدهای تولیدی خوش حساب باشد تا آنها از این فعالیت مفید دلسرد نشوند.
 
رئیس خانه صنعت و معدن مازندران با بیان اینکه بخشودگی جرائم تامین اجتماعی کارفرمایان تصمیم درستی است، اظهار کرد: باید در کنار بخشودگی واحدهای بد حساب، فعالیت واحدهای خوش حساب نیز در نظر گرفته شده و تشویق شوند.
 
سید مجتبی رضوی با بیان اینکه واحدهای خوش حساب باید شامل طرح‌های تشویقی شوند، اظهار کرد: نبود این تشویق موجب می‌شود تا خوش حساب‌ها به سمت بدحسابی بروند و از پرداخت بدهی خود در زمان مقرر صرف نظر کنند.
 
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت در ادامه خاطر نشان کرد: این واحدها وقتی مشاهده می‌کنند که تامین اجتماعی هر چند سال یکبار بدهی‌های معوق را تقسیط می‌کند و جریمه‌ها را می‌بخشد، یقیناً بدهی خود را در زمان مقرر پرداخت نمی‌کنند تا ضمن حفظ نقدینگی، در آینده از بخشودگی و تقسیط معوقات بهره ببرند.
 
به گزارش گروه اقتصادی بلاغ، با توجه به موارد بیان شده، دولت باید در کنار بخشودگی جرایم  و استمهال بدهی‌های تولیدکنندگان بد حساب به تامین اجتماعی، تشویق‌های درخورتوجهی را برای واحدهای خوش حساب در نظر بگیرد تا الگویی برای واحدهای بد حساب باشد؛ اینگونه بر تعداد واحدهای خوش حساب نیز افزوده می‌شود. رویه موجود با در نظر گرفتن فواید بسیار خوبی که داشته است موجب می‌شود واحدهای خوش حساب نیز به سمت بد حسابی گرایش پیدا کنند و از تعداد واحدهای خوش حساب کاشته شود!
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار