بررسی روزنامه های اصفهان در روز سه شنبه؛
روزنامه های اصفهان در شماره امروز خود به بررسی مسائل مختلف استان و کشور پرداختند.مساجد از همان ابتدای اسلام نقش گسترده ای در دین داشتند و از همین رو با توجه به این نقش گسترده انتظار می رود در سنگرسازی برابر دشمن در جنگ نرم بپردازند و از همین رو روزنامه اصفهان زیبا در گزارش امروز خود به بررسی کم رنگ شدن این نقش مساجد در جامعه پرداخت.
کد خبر: ۴۸۵۰۲
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۱ 16 June 2015
به گزارش تابناک اصفهان، روزنامه های اصفهان در شماره امروز خود به بررسی مسائل مختلف استان و کشور پرداختند.
مساجد از همان ابتدای اسلام نقش گسترده ای در دین داشتند و از همین رو با توجه به این نقش گسترده انتظار می رود در سنگرسازی برابر دشمن در جنگ نرم بپردازند و از همین رو روزنامه اصفهان زیبا در گزارش امروز خود به بررسی کم رنگ شدن این نقش مساجد در جامعه پرداخت.


http://www.isfahanziba.ir/sites/default/files/styles/newspaper_original/public/newspaper/1394/03/25/image/1.jpg?itok=QSuBpbEw

روزنامه اصفهان زیبا به نقش کم رنگ سنگرهای مذهبی در جنگ نرم پرداخت و نوشت:مساجد در صدر اسلام که به دستور پیامبر بزرگوار اسلام شکل گرفت کارکردهای اجتماعی، سیاسی و فرهنگی و حاکمیتی داشتند. ملاقات های پیامبر در مسجد صورت می گرفت و قضاوت هایی که برای مراجعات و اختلافات داشتند در همان مسجد انجام می گرفت.درحقیقت مسجد محل اداره جامعه تلقی می شد. اما امروز با وجود دل نگرانی های بسیار در حوزه اجتماعی، مذهبی، سیاسی و .. حضور در بسیاری از مساجد به نمازهای یومیه و حتی نماز مغرب و عشا محدود شده است. به عبارت دیگربا گذشت زمان و گستردهتر شدن جامعه مسلمانان و پیچیده تر شدن نیازهای آنها، برخی کارکردهای مسجد از آن جدا شده و به صورت نهادهای مستقلی چون مدارس، دانشگاهها و دادگاه ها درآمد. این در حالی است که در جامعه امروز توطئه ها پیچیده تر، جنگ نرم ، ماهواره، فضای سایبر و اپلیکیشن های تلفن همراه خطرناک تر ظاهر شده اند.

محاصره آسیب های اجتماعی با کمترین بودجه

بدون شک مساجدی که تنها نیم ساعت در زمان نمازهای یومیه به روی مردم باز است، تنها می توانند در نقش درهای بسته به روی مردم ظاهر شوند! چراکه وقتی ورود مردم به درون اماکن مذهبی محدود به زمان های خاص و اندک باشد، نمیتوان از آن انتظار خروجی مطلوبی داشت.با توجه به آنکه مساجد در بطن جامعه و در مرکزیت محله ها قرار دارند، از پتانسیل بالایی برای حل مشکلات اجتماعی محله و جامعه برخوردارند. در جامعه امروزی که آسیب هایی همانند فرار دختران و نوجوانان از خانه، کارتن خوابی، مهاجرت و بی سرپناهی،گریبانگیر کلانشهرها و اصفهان شده است، بدون شک می توان از پتانسیل مساجد بدون صرف بودجه کلان، برای پناه موقت (گرم خانه) استفاده کرد.با نصب داربست، زدن چادر و تامین سیستم گرمایشی یا سرمایشی در حیاط مساجد، میتوان از مرگ کارتن خواب ها و یا انحراف نوجوانان متواری از خانه جلوگیری کرد. بدین ترتیب بسیاری از این افراد را که از ناهنجاری های رفتاری رنج می برند و جامعه را نیز می توانند در معرض آسیب قرار دهند، می توان به بهانه خوابیدن، به مسجد کشاند و با حضور یک مشاور مذهبی، طعم آرامش در خانه خداوند را بچشند و با فعالیت های جنبی از قبیل مشاوره و کمک های مردمی، به عنوان عنصر مطلوب به جامعه بازگردند.یکی از پتانسیل های مغفول اقتصادی-فرهنگی مسجد، پرکردن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان است. به طور حتم برای ساختن فرهنگسراها و کتابخانه ها، دولت و شهرداریها باید بودجه مالی عظیمی فقط برای ساختن ساختمان های صرف کند که در شرایط امروز به طور حتم امکانش فراهم نیست، ولی به طور حتم با تجهیز و گسترش کانون های فرهنگی مساجد می توان اوقات فراغت آنها را در تمام طول سال ساماندهی کرد.تبدیل مساجد به سالن مطالعه نوجوانان و دانشجویان و یا تشکیل کلاس های کنکور در این اماکن مقدس، نه تنها بودجه کمی نیاز دارد که می تواند موجبات پیوند نوجوانان و جوانان با مساجد را فراهم کرده و واکسیناسیون فرهنگی آنها را نیز انجام دهد.به راستی این همه امکانات، بودجه و نیروی انسانی را نمیتوان به گونه ای مدیریت کرد که زائران واقعی لااقل به اندازه یک تا دو روز در مساجد اسکان یابند؟به واقع می توان با اندکی درایت و مدیریت، کارکرد فرهنگسراها و کتابخانه ها را در فضای معنوی مسجد احیا کرد.

پاتوق فرهنگی شهر

پس از جنگ تحمیلی و تغییر تاکتیک دشمن به تهاجم فرهنگی و با عنایت به منویات مقام معظم رهبری در لزوم مقابله با شبیخون فرهنگی، براساس وظیفه ای که شورای عالی انقلاب فرهنگی در 18 اسفند ماه 1371 بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نهاد،کانون های فرهنگی هنری در مساجد تاسیس شدند.در سال 84 تنها 114 کانون فرهنگی هنری در مساجد استان ثبت شده بود، اما امروز نزدیک به یک هزار و ۷۰۰ کانون مساجد در استان وجود دارد که بیش از یک پنجم آمار کانون های مساجد کشور را به نام اصفهان ثبت شده است.همچنین نزدیک به 600کانون در مناطق روستایی استان به ثبت رسیده است.در سال 84 تنها 65 کتابخانه درمساجد استان اصفهان دایر بود و درحال حاضربیش از یک هزار و 70 کتابخانه در مساجد استان راه اندازی شده است که اهدای کتاب،تجهیزات و لوازم کتابخانه ای،نرم افزار کتابداری مهر مساجد، اعطای مجوز و بیمه کتابداران از نمونه برنامه هایی است که برای بروز رسانی کتابخانه های مساجد انجام گرفته است.اجرای طرح تلاوت نور در بیش از 3 هزار مسجد استان، تاسیس 53 کانون تخصصی،110 هسته مطالعاتی، 110 مرکز خانه های نور و برگزاری همایش ها و دوره های آموزشی و اهدا ۳۰ هزار جلد کتاب به کتابخانه های مساجد ازجمله عملکرد دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان اصفهان است.با این وجود متاسفانه به نظر می رسد که استقبال کافی از این امکانات نشده است. در واقع آماری نیز در این خصوص وجود ندارد.در این راستا رییس کانون فرهنگی مساجد استان اصفهان از اجرای طرح پیوند مسجد، مدرسه و منزل برای نخستین بار در کشور، در استان اصفهان خبر می دهد.این طرح از آغاز سال تحصیلی جدید در پاییز سال جاری اجرا می شود و ۱۰ درصد مدارس استان اصفهان را پوشش می دهد.از اهداف مهم این طرح تشویق دانش آموزان جهت گرایش به برنامه هایی از جمله برنامه های فرهنگی، مذهبی، هنری، اجتماعی و … است.او معتقد است که باید میدان را برای تشویق استعدادهای آنان در کارهای فرهنگی باز گذاشت تا استعدادهای آنها را پرورش داد تا بتوان توطئه های شوم این دشمنان را خنثی کرد.به گفته او باید تمامی برنامه های فرهنگی و هنری را در مساجد قرار دهیم و از این طریق جوانان و نوجوانانمان را با مساجد آشنا کنیم.معتمدی همچنین از تامین اعتبارات لازم از بودجه سال جاری برای برپایی کانون ها و فعالیت های آنها در بخش اوقات فراغت خبر میدهد.براین اساس قرار است جلسات اوقات فراغت به صورت فصلی برگزار شود و تمامی ادارات در امر اوقات فراغت کانون ها را یاری کنند.

چرا؟

ضعف آگاهی در حوزه اجرایی بعضی ازمسجدها نسبت به شیوه های صحیح مدیریت و برنامه ریزی و چگونگی تعامل با شرکت کنندگان در برنامه های مساجد از گروه های سنی مختلف، باعث کمرونقی مسجدها و خالی شدن آنها از طیف جوانان فعال شده است و بعضی مسجدها تنها کارکرد نمازخانه داشته ویا حتی تعطیل شده اند.مطابق آمارهای ارائه شده،مسجدهایی که سه نوبت نماز را اقامه می کنند حدود ۶ درصد از کل مسجدهای کشور را تشکیل میدهند. از سوی دیگر تعدادی از مسجدها از جهت ظاهرجاذبه ای برای جوانان ندارند. خادمان و هیات امنا در بعضی از مسجدها جذبه ای برای جوانان ندارند. بیشتر مسجدهای کشور تنها در موقع نماز باز بوده و نقشی در اجتماع و حل معضلات فرهنگی و اجتماعی ندارند.



صفحه نخست سایر روزنامه های اصفهان
http://www.zayanderoud.com/PaperPhotos/1394/3/26/1/1.jpg
http://www.esfahanemrooz.ir/pdf/pic/2409-L-1.jpg

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار