رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت مازندران گفت: جلوگیری از اکتشافات معدنی البرز راه نجات مازندران نیست و توسعه صنایع با اهداف محیط‌زیستی مغایر نیست.
کد خبر: ۴۸۵۵۴۱
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۳ 28 August 2017
به گزارش تابناک : مجتبی رضوی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مدت‌هاست که استان مازندران به بهانه‌های مختلف در مقایسه با دیگر استان‌های کشور، از انجام موارد زیربنایی نهی و مسیر رشد و توسعه‌اش با سرعت لاک پشتی در حال طی شدن است.
وی تصریح کرد: برخورداری استان از مدیران دلسوز، مشرف، مطلع و جسور در عرصه تصمیم‌سازی و سیاست‌گذاری‌های کلان یکی از اساسی‌ترین عوامل این نتیجه تلخ محسوب شده که ضایعات و عقب‌ماندگی‌های جبران ناپذیری بر پیکره استان مازندران به جای گذاشته است.  معدن، منبع ایجاد ارزش
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت مازندران خاطرنشان کرد: تمامی عوارض و عوامل طبیعی مازندران که می‌تواند منبع ایجاد ارزش در استان به شماراید هر بار به شکلی از چرخه توسعه به کنار گذاشته شده و نه تنها به عنوان عامل حرکت فعالیت‌های اقتصادی مهم از آن استفاده نمی‌شود بلکه به عنوان بهانه‌ای برای وارد نشدن به این عرصه‌ها به شمار می‌رود.
رضوی افزود: سوءاستفاده از حساسیت‌های اجتماعی و مفاهیم مغفول مانده تاریخی مانند حفظ محیط‌زیست، جنگل‌ها، مراتع و مواردی از این دست که به فراخور زمان بدون توجه به مفاهیم ریشه‌ای و اساسی مدفون در آنها، منتشر می‌شود عاملی شده تا تمام فعالیت‌های اقتصادی قابل ملاحظه در استان مازندران تحت‌شعاع قرار بگیرد.
وی با بیان اینکه در همان زمینه‌های اساسی که از مازندران به عنوان قطب اصلی اقتصادی کشور یاد می‌شود نیز این استان در رده‌های قابل اعتنایی قرار ندارد، خاطرنشان کرد: در کشاورزی، باغداری و گردشگری، مازندران از ظرفیت‌های بی‌بدیلی برخوردار است و از طرح مکانیزه مدرن، حوزه گردشگری منطبق با استانداردهای جهانی و ارزش افزوده قابل ملاحظه که بتوان به عنوان شاخص از آن یاد کرد دریغ شد.
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت مازندران افزود: ساحل جنوبی خزر که همواره از بارندگی قابل ملاحظه‌ای برخوردار است از یک سیستم جامع جمع‌آوری آب‌های سطحی بی‌بهره بوده و به زودی با مشکلات مشابه استان‌های مستقر در مناطق خشک کشور روبه‌رو می‌شود.
رضوی گفت: در زمینه کشاورزی و باغداری با وجود آب و هوای مناسب به دلیل وجود نداشتن مدیریت عملیاتی و آینده‌نگر در عمل بهره‌وری قابل ملاحظه‌ای تجربه نمی‌شود و صنایع وابسته به کشاورزی استان هم چیزی برای گفتن ندارند.
وی با اشاره به اینکه استان مازندران فاقد سردخانه‌های بزرگ و پایانه‌های مناسب حمل محصولات، باغداری و کشاورزی به کشورها و استان‌های دیگر است، یادآور شد: یک شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی قابل اتکا نیز در مازندران یافت نمی‌شود.  کشف ظرفیتها
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت مازندران افزود: باید باور داشت که ضعف اصلی استان، نبود دیتا و اطلاعات قابل اتکا برای برنامه‌ریزی آتی است و پس از مدت‌ها و نزدیک به ۲۰ سال برای نخستین بار گردش کاری در یکی از بخش‌های مهم یعنی شناخت منابع معدنی و آب، کارستی از طریق فناوری مدرن از سوی مدیران ارشد استان و با حمایت شرکت سرمایه‌گذاری غدیر و طی یک فرآیند بسیار دشوار اداری عملیاتی است.
رضوی با بیان اینکه موضوعی که با ضعف بخش‌های رسانه‌ای و مدیران روابط عمومی از دید افکار عمومی پنهان مانده که از کارهای اساسی درست و منطبق با مدیریت‌های مدرن دنیاست، گفت: کشف ظرفیت مدفون در البرز حق تمامی نسل‌ها برای برخورداری از آن است و علاوه بر حفظ دغدغه‌های حفاظت از منابع طبیعی و محیط‌زیست، از کارهای مغفول از نظرتاریخی در استان مازندران است.
وی یادآور شد: یک رسانه به گونه‌ای با این مورد برخورد کرد که گویا عده‌ای با طرح قبلی از کشور دشمن آمده و تیشه بر منابع زیرزمینی البرز زده و در نهایت خرابه‌ای چون ناکازاکی برای‌مان بر جای‌گذارده‌اند.
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت مازندران با بیان اینکه شناسایی منابع زیرزمینی موجود، از راه آسمان و با استفاده از فناوری مگنیوگرافی است و هیچ آسیبی به هیچ یک از عارضه‌های طبیعی و هیچ نقطه‌ای از محیط‌زیست البرز وارد نمی‌کند، تصریح کرد: این عملیات تا مرحله اجرایی شدن، جدیت، پیگیری، اشراف و تعهدپذیری مدیران ارشد استانی از استاندار گرفته تا ریاست سازمان صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان زمین‌شناسی استان را می‌طلبد.
رضوی افزود: جذب سرمایه‌گذار با توجه به مبلغ قابل ملاحظه موردنیاز این طرح، نتیجه سفر ریاست‌جمهور، همکاری هلدینگ غدیر و پیگیری مسئولان استانی است و هماهنگی این حوزه‌ها با هم به هیچ عنوان فعالیت ساده‌ای نبوده است.
وی تصریح کرد: بر مبنای تئوری‌های دوستان منتقد، اروپا به عنوان نماد قاره سبز باید فاقد کارخانه‌های سیمان، فولاد، معدن و صنایع معدنی، کارخانه‌های زباله‌سوز و... بوده و ساکنان آن نیز به زندگی خود ادامه می‌دادند.
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت مازندران خاطرنشان کرد: اگر انبوه جنگل‌های کشورمان در حال کم شدن است به عملیات عمرانی و ایجاد ارزش افزوده صنعتی در این مناطق یا مدیریت غلط کلان برمی‌گردد.  حواسمان به محیط‌زیست هست
رضوی تصریح کرد: در کمپ شرکت نفت محمودآباد تنها بازمانده جنگل هیرکانی منطقه مازندران در مساحت محدودی قرار دارد که با مدیریت صحیح نه تنها سال‌هاست حفظ شده بلکه مساحتی نیز به آن افزوده شده است. این در حالی است که در این کمپ سالانه مهمانان بسیاری وارد می‌شوند و از این زیست بوم طبیعی دیدن می‌کنند.
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت مازندران با بیان اینکه کوه، جنگل، جلگه و دریا در هر کشوری ارزشی بسیار بیشتر از کانی‌های مدفون آن دارند، گفت: آیا توانسته‌ایم از این عوارض خدادادی و مائده‌های بی‌بدیل به سود توسعه‌یافتگی استان استفاده کنیم؟
رضوی با اشاره به اینکه هر بار که موضوع استفاده‌های بهینه از این منابع طرح شد یکی از عزیزان امور اراضی، منابع طبیعی و محیط‌زیست داد وامصیبتا سر داده‌اند، خاطرنشان کرد: شهروندان مازندرانی نگران هستند که با آغاز بعضی عملیات عمرانی، برخی اتفاقات نامناسب محیط‌زیستی روی دهد اما صنعت و فناوری امروز برای تمام این نگرانی‌ها و راه‌حل دارد.
وی افزود: با بررسی دقیق‌تر این پروژه‌ها و الزام آنها به استفاده از این موارد در طراحی‌های ابتدایی خود نه تنها به استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود کمک می‌شود بلکه محیط زندگی نیز پاک می‌ماند.






منبع : ایسنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار