رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران اعلام کرد که امسال 213 هزار هکتار زمین شالیزاری استان زیر کشت برنج رفت و پیش بینی می شود تولید نسبت به سال گذشته 10 درصد افزایش یابد.
کد خبر: ۴۸۵۵۵۳
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۲ 28 August 2017
به گزارش تابناک : دلاور حیدرپور روز دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه مازندران در ساری وضعیت تولید ، کیفیت و بهای برنج را مطلوب ارزیابی و اظهار کرد: در حال حاضر بیش از 90 درصد برداشت شالی انجام شده است و پیش بینی می شود تولید برنج مازندران از 950 هزار تن سال گذشته ، امسال به حدود یک میلیون و 50 هزار تن برسد. 

وی با اشاره به اینکه امسال تا 90درصد برداشت شالی به صورت مکانیزه انجام شده است، ادامه داد: وضعیت کشت دوم به 2 روش نشا دوباره و پرورش ساقه شالی (رتون) یا به اصطلاح محلی دونوج نیز رضایتبخش است. 

مازندران 42درصد برنج مورد نیاز کشور را تولید می کند. 

**خشک شدن بیش از 500هکتار زمین شالیزاری در مازندران 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: به دلیل کمبود آب ،500هکتار زمین شالیزاری انتهای شبکه آبرسانی سد های شهید رجایی و البرز امسال خشک شده و از بین رفته است. 

وی اضافه کرد: 150 هکتار از زمین های شالیزاری خشک شده در منطقه چهار دانگه ساری ، 200هکتار در گلوگاه ، بهشهر و میاندرود در شرق استان و 150 هکتار نیز در جویبار بوده است. 

وی با بیان اینکه بر اساس آمار هواشناسی استان امسال 37درصد کاهش بارندگی در فصل زراعی برنجکاری نسبت به سال قبل داشته ایم ، ادامه داد: مدیران جهاد کشاورزی شهرستان های مازندران کشت دوم برنج را بر اساس منابع آبی موجود به ویژه روان آب های رودخانه ای توصیه کردند. 

وی با اشاره به این نکته که پس از پیروزی انقلاب اسلامی سرمایه گذاری مهار و ذخیره سازی آب در مازندران کم شده است ، بیان داشت: متوسط ذخیره سازی آب سطحی در مازندران کمتر از 10 درصد است. 

وی تصریح کرد: تا زمان بهره برداری از چند سد بزرگ از جمله سد هراز آمل ،تقویت و انجام عملیات لایروبی 800 قطعه آببندان با 17هزار هکتارکه ظرفیت ذخیره 340میلیون متر مکعب آب که معادل ظرفیت هشت سد بزرگ و کوچک استان است، ضروری است. 

وی توضیح داد: آببندان ها سازه سنتی و قدیمی استان مازندران هستند که با لایروبی و تقویت آن می توانیم تا با به ثمر رساندن سد های در دست احداث و تکمیل ، کمبود منابع آبی شالیزارها را جبران کنیم 

وی به اهمیت دستیابی صرفه جویی 30 درصدی با مدیریت آب کشاورزی در فعالیت برنجکاری اشاره کرد و بیان داشت: به همین دلیل وزارت جهاد کشاورزی دولت یازدهم برنجکاری در استان های مازندران و گیلان را به صورت جدی تحت حمایت قرار داده است. 

**تسطیح و یکپارچه سازی 3هزار هکتار زمین شالیزاری مازندران در یکسال گذشته 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه به رغم همه مشکلات مالی و تخصیص کم یک سال گذشته اعتبارات وزارت جهاد کشاورزی و اعتبار تملیکی استانی ،اقدامات خوبی صورت گرفته است، بیان داشت: تجهیز و نو سازی سه هزار هکتارزمین شالیزاری انجام شده است. 

وی با اشاره به اینکه امسال نیز تسطیح و یکپارچه سازی پنج تا هفت هزار هکتار زمین شالیزاری استان مازندران را در دستور کار داریم، خاطر نشان کرد: صرفه جویی آب ، کاهش هزینه تولید و به ویژه انجام کشت دوم از مزیت های اجرای طرح تسطیح و نوسازی زمین های شالیزاری است. 
به گفته حیدر پور شش هزارو 300دستگاه انواع ماشین آلات ، ادوات و تجهیزات در چهار ساله دولت تدبیر و امید به کشاورزی مازندران وارد شده است . 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه در دولت یازدهم به مکانیزاسیون بخش های مختلف کشاورزی به ویژه زراعت ، باغبانی ، دام و طیور و شیلات توجه جدی شده است، گفت: سال گذشته چهارهزار و 220میلیارد ریال تسهیلات در قالب بسته رونق تولید و مکانیزاسیون به متقاضیان پرداخت شده است. 

وی با اشاره به اینکه یکهزارو 140میلیارد ریال از تسهیلات مربوط به مکانیزاسیون و مابقی برای حمایت از 800طرح بسته رونق تولید بوده است، اظهار داشت: امسال 90درصد برداشت برنج به صورت مکانیزه صورت گرفت. 

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر تسهیلات بخش کشاورزی به غیر از خرید کمباین های جدید گندم و تراکتور که باید سفارش داده شود، مابقی تسهیلات برای واردات ماشین آلات و ادوات کشاورزی به روز شده است، گفت: کاهش بهره تسهیلات از 15درصد به کمتر از 12 درصد همچنان مورد نظر است . 

حیدر پور هزینه تولید محصولات کشاورزی در مازندران را همچنان بالا دانست و گفت: برای رقابت در بازار محصولات کشاورزی ، نیاز به کاهش هزنیه تولید است. 

وی در بخش دیگری به اهمیت حفاظت از زمین های حاصلخیز کشاورزی مازندران اشاره کرد و گفت: جلوگیری از تغییر کاربری های غیر مجاز در چهار ساله دولت تدبیر و امید بزرگترین خدمت دولت یازدهم به کشاورزی مازندران بوده است . 

حیدر پور گفت: با توجه به اهمیت تولید محصولات کشاورزی و نقش مازندران در امنیت ملی غذایی ،زمین های مرغوب برای تولیدات محصولات کشاورزی نباید به صورت غیر مجاز از کشاورزی خارج شود. 

وی ادامه داد: البته تغییر کاربری های مجاز بر اساس نیاز با حساسیت و منطبق با قوانین انجام می شود. 

مازندران 460هزار هکتار زمین زراعی و باغی دارد وسالانه بیش از هفت میلیون و200هزار تن از 72نوع محصول در آن تولید می شود. 

** انتقاد رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران از حمل مرغ های زنده به کشتارگاه های خارج از استان 
حیدر پور گفت: به رغم اینکه از 19 کشتارگاه طیور استان 17 کشتارگاه فعال و با کمتر از 50 درصد ظرفیت کار می کند، اما همچنان نیمی از مرغ های مرغداری های استان روزانه برای کشتار به صورت حمل زنده به تهران ارسال می شود. 

وی با بیان اینکه اتحادیه کشتارگاه های مازندران باید این مقوله را مدیریت و نسبت به نوسازی و پیشرفته کردن کشتارگاه های سنتی اقدام عاجل کند، گفت: حمل مرغ زنده به لحاظ موارد بهداشتی ممنوع و این به ضرر واحد های تولیدی استان نیز است. 

مازندران با 2هزارو 400واحد مرغداری سالانه بیش از 180هزار تن گوشت مرغ تولید می کند.







منبع : ایران اکونومیست 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار