وزیر ارتباطات در جلسه تودیع و معارفه وزرای ارتباطات اعلام کرد:
وزیر ارتباطات در جلسه تودیع و معارفه وزرای ارتباطات اعلام کرد:آماده مذاکره با یوتیوب و توئیتر هستیم.
کد خبر: ۴۸۵۶۴۲
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۹ 28 August 2017
به گزارش تابناک رضوی،به نقل ازروزنامه جهان اقتصاد، محمدجواد آذری‌جهرمی، که به عنوان جوانترین عضو کابینه دولت دوزادهم به رغم حرف و حدیث هایی که درباره وی در شبکه های مجازی دست به دست و حتی در صحن علنی مجلس مطرح شد، به وزارت ارتباطات منصوب و روز گذشته طی مراسمی به طور رسمی آغاز به کار کرد.     
ماجرا از آنجا اوج گرفت که برخی از کنشگران سیاسی و مدنی در توییتر و شبکه‌های اجتماعی خود نوشتند در تحولات پس از انتخابات سال ۸۸، جهرمی هم بازجو بوده است و هم مفتش منازل آن‌ها. به روایت آن‌ها، او با بددهنی به کنشگران بازداشتی، توهین می‌کرده‌ و عده‌ای هم ادعا کردند که جهرمی در آن روزگار بحرانی، در قالب تیم تفتیش، به زندگی افراد مختلف هجوم می‌برده است.
اما در جلسه بررسی وزرای پیشنهادی، نمایندگان موافق و مخالف با او هیچ اشاره‌ای به این سابقه نکردند. تنها محمدعلی پورمختار، نماینده اصولگرا بود که در مخالفت با جهرمی در وزارت ارتباطات و فن‌آوری گفت که روی کار آمدن او باعث می‌شود وزارت ارتباطات به وزارت اطلاعات دوم بدل شود که البته این حرف ها بی اساس خوانده شد و در جلسه معاوفه وی، معاون اول رئیس جمهور با دفاع از هوش و ابتکار عمل آذری جهرمی برای تصدی پست وزارت ارتباطات گفت: کسانی که به هر دلیل مطالب ناحق در مورد وی گفته اند، روزی مجبور به حلالیت طلبیدن خواهند شد.
اسحاق جهانگیری با اشاره به اقدامات صورت گرفته در دولت در بخش های مختلف اقتصادی، اجرایی، سیاسی و فرهنگی گفت: باید شرایط دولت یازدهم در ابتدا و انتها را با دید منصفانه بنگریم.
وی با بیان اینکه در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، مسیر برای توسعه بازشده و این مسیر باید با قوت بیشتری ادامه یابد، اضافه کرد: فناوری اطلاعات یکی از بخش های پیشران توسعه است و نقش موتور محرک برای سایر بخش های کشور را دارد. به همین دلیل، توسعه این بخش می تواند توسعه شتابان کشور را به همراه داشته باشد.
جهانگیری با اشاره به اولویتهای اصلی کشور مطابق با تاکیدات مقام معظم رهبری در حوزه مسائل اقتصادی گفت: مساله اقتصاد مقاومتی یکی از اولویتهای اصلی است و فناوری اطلاعات و ارتباطات در ۵ رویکرد این سیاست، رکن اولیه را دارد.
وی با تاکید بر لزوم استقرار دولت الکترونیک برای ارائه خدمات آنلاین به مردم و ایجاد شفاف سازی در نظام اداری و اقتصادی کشور، گفت: فساد باید از نظام اداری اقتصاد کشور برداشته شود. اطلاعات بسیاری در مورد فساد اداری در اختیار ما است و لازم باشد آن را اعلام می کنیم اما هم اکنون بیشتر به دنبال مبارزه با این مساله هستیم.
وی از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت دوازدهم خواست تا با ایجاد «داشبورد اندازه گیری وضعیت دولت الکترونیک»، امکان رصد لحظه ای پیشرفت دولت الکترونیک را برای وی و رئیس جمهور فراهم کند و درصورتی که این پروژه با سرعت مناسب پیش نرفت، مشخص شود که کدام دستگاهها در این زمینه کوتاهی کردند.
جهانگیری مطالبه بعدی دولت از وزارت ارتباطات را تکمیل شبکه ملی اطلاعات برشمرد و خاطرنشان کرد: باید کمبود و نواقص این پروژه مورد توجه قرار گیرد.
وی با اشاره به انتخاب آذری جهرمی به عنوان وزیر ارتباطات دولت دوازدهم، گفت: در دولت پیرمردها ایشان جوان هستند اما ما هم که در ابتدا وزیر شدیم همین سن و سال را داشتیم.
**خاطره واعظی از کندی سرعت اینترنت
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت یازدهم با اشاره به کندی سرعت اینترنت در قبل از سال ۹۲ گفت: برای دانلود یک مقاله مجبور بودیم مدتها منتظر بمانیم و در این فاصله هم، اینترنت مرتب قطع می شد.
محمود واعظی در مراسم تودیع و معارفه وزرای ارتباطات دولت یازدهم و دوازدهم در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه در سال ۹۲ در حوزه اینترنت عقب بودیم با ذکر خاطرات خود از آن دوران گفت: قبل از اینکه به وزارت ارتباطات بیایم در دانشگاه تدریس می کردم و کتاب و مقاله می نوشتم. در آن زمان مجبور بودم از مقالات و منابع خارجی استفاده کنم اما یکی از مشکلاتم این بود که یک صفحه و یا مقاله ای را که می خواستم دانلود کنم، باید کلی منتظر می ماندم که این کار انجام شود. مشکل دیگرم هم این بود که در آن فاصله اینترنت هم مرتب قطع می شد. امروز خوشبختانه این مشکل حل شده است.
وی در مورد رویکرد نهاد ریاست جمهوری برای حل مشکل اپلیکیشن های ایرانی نیز گفت: ابزاری که ما در ریاست جمهوری داریم، وزارت امورخارجه است و قطعا وزارت خارجه موضوعات مربوط به کشورهای خارجی را با جدیت پیگیری می کند. قطعا این مطلب را مهندس جهرمی منعکس کردند و آقای ظریف پیگیری خواهند کرد.

**نیاز به رشد ۱۰ برابری در ایجاد اشتغال
محمدجواد آذری جهرمی هم در ادامه از برنامه ریزی برای ایجاد ۲۰ هزار شرکت نوپا و استارتاپ در این حوزه طی ۴ سال آینده خبر داد و گفت: علاوه بر این، در طول ۴ سال قرار است یکهزار شرکت متوسط، ۱۰۰ شرکت بزرگ و ۵ شرکت بین المللی در این بخش داشته باشیم.
وزیر ارتباطات گفت: با توجه به ظرفیتهای موجود در کشور، این شرکتهای بین المللی در حوزه تجارت الکترونیک، خرید و فروش آنلاین و سرویسهای خدماتی ایجاد خواهد شد و ما باید بتوانیم موانع حقوقی و مقرراتی را برای این کسب و کارها برطرف کنیم.
جهرمی با بیان اینکه فناوری اطلاعات می تواند مشکل اشتغال، بیکاری و مسائل اقتصادی مردم را حل کند، گفت: بنابر آمار جهانی، متوسط ایجاد اشتغال در حوزه فناوری اطلاعات در کشورهای درحال توسعه ۲ درصد است اما متاسفانه در کشور ما این میزان، ۲ دهم درصد برآورد می شود و ما نیاز به رشد ۱۰ برابری در این زمینه داریم.

**اینترنت نامحدود تا یک ماه دیگر تعیین تکلیف می شود
آذری جهرمی در حاشیه مراسم معارفه اش در جمع خبرنگاران در مورد گرانی نرخی اینترنت با دفاع از تعرفه های فعلی اینترنت موبایل گفت: قیمت اینترنت موبایل در دنیا گران است اما با این وجود ایران به لحاظ شاخص «ارزیدن» جزو ده کشور اول دنیا به لحاظ این سرویس است.
وی گفت: موضوعی که در مورد گرانی اینترنت مطرح می شود مربوط به اینترنت ثابت است که کشور ما شاخصی بهتر از رتبه ۹۰ در دنیا ندارد. این غیرطبیعی بودن قیمت سبب شده برنامه اصلاح تعرفه ها را مد نظر قرار دهیم.
وی اضافه کرد: کمیته ای برای بررسی وضعیت تعرفه اینترنت ثابت و ارائه اینترنت نامحدود که پیش از این مصوب شد تشکیل شده است و امیدواریم ظرف یک ماه آینده این تعرفه ها را نهایی کنیم.
جهرمی همچنین در خصوص آخرین وضعیت رفع فیلتر شبکه های اجتماعی مانند توییتر و یوتیوب گفت: رویکرد شورای عالی بر این است که با سرویس ها و شبکه های فیلتر شده در ایران مذاکره صورت گیرد چرا که ما معتقدیم این شبکه ها برای فعالیت در ایران باید به قوانین و خواست ما احترام بگذارد و ما اجازه نمی دهیم شبکه هایی که معضلات جدی داشته باشند در ایران فعالیت کنند.
وی ادامه داد: برای مثال همانطور که شبکه یوتیوب موارد غیراخلاقی را بلاک می کند باید این سیاست را برای کاربران ایرانی متناسب با فرهنگ ما به صورت محلی پیاده سازی کند. بر این اساس ما در دولت آمادگی داریم این محدودیت ها را در صورتی که خواسته های ما اجابت شود، برداریم.
وی گفت: در مورد توییتر هنوز مذاکره ای آغاز نشده اما توییتر درخواست همکاری در این زمینه داده است. برای مابقی شبکه ها نیز آمادگی خود را برای مذاکره با مدیران این شبکه ها آغاز کرده ایم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار