نماینده داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت یازدهم با برجام توانست بسیاری از توطئه هایی را که علیه مردم ایران از سوی استکبار، وجود داشت، برطرف کند.
کد خبر: ۴۸۵۷۲۶
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۰ 29 August 2017
تابناک فارس به نقل از انصاف نیوز:رضا انصاری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: مهمترین نقطه قوت دولت گذشته در حوزه دیپلماسی و سیاست خارجی بود که توانست علی رغم توطئه ها و دشمنی هایی که علیه مردم ایران وجود داشته و دارد این حوزه ها را خوب مدیریت کند و برجام علی رغم نقاط قوت و ضعفی که داشته به نظر من دستاورد ارزشمندی برای کشور و نظام بود. با برجام توانستیم بسیاری از توطئه هایی را که استکبار جهانی علیه مردم ما طراحی می کرد، خنثی کنیم و این موضوع خیلی مهم است.

وی با اشاره به موفقیت های دولت یازدهم در مباحث اقتصادی ادامه داد: در حوزه های اقتصادی کنترل و مهار تورم لجام گسیخته یکی از نقاط قوت دولت بود، رفتار دولت در حوزه سیاست داخلی و فرهنگ عمومی کشور باعث شد تا سرمایه اجتماعی ارتقا پیدا کند و این هم دستاورد ارزشمندی است به خصوص اینکه عنصر اعتماد و مشارکت به عنوان دو عنصر اصلی در سرمایه اجتماعی، باعث شد اعتماد مردم در چهار سال گذشته بیشتر شود و مشارکت در انتخابات مجلس، شوراها، ریاست جهموری و خبرگان قابل توجه باشد.

انصاری با بیان اینکه در کنار این نقاط قوت نقاط ضعفی هم وجود دارد، تصریح کرد: از فضای پسابرجام نتوانستیم برای افزایش سرمایه گذاری استفاده خوبی بکنیم، مدیریت پسابرجام می توانست بهتر باشد گرچه در مدیریت پسابرجام دولت به تنهایی نمی تواند مدیریت کند، دولت بازیگر اصلی هست ولی همه نقش ها به عهده آن نیست و سایر نهادهای خارج از دولت باید در مدیریت پسابرجام کمک کنند تا از این فرصت برای افزایش رونق اقتصادی در کشور و سرمایه گذاری استفاده کنیم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در کنار مهار تورم که دستاورد دولت بوده رکودی که حاکم شد یکی از نقطه ضعف های این اقدام محسوب می شود و به نظر می رسد باید در دوره جدید دولت برای برطرف شدن نقطه ضعف ها تلاش شود.

وی ادامه داد: معتقدم همانگونه که رهبر معظم انقلاب در دیدار با هیات دولت فرمودند اصلی ترین مساله ما مساله اقتصادی کشور و در حوزه اقتصاد هم موضوع اشتغال مهم است، باید تلاش کنیم کشور وارد دوره رونق اقتصادی شود و ورود به رونق اقتصادی نیاز به همدلی، اتحاد و همبستگی میان تمام ارکان درگیر در حوزه اقتصادی کشور دارد.

انصاری تاکید کرد: هم نهادهای خود دولت و هم تیم اقتصادی آن باید حداکثر همکاری را برای ایجاد رونق اقتصادی در کشور با هم داشته باشند و هم ارکان های خارج از دولت باید با همکاری با افزایش سرمایه گذاری داخلی و خارجی در کشور زمینه رشد اقتصادی پایدار را فراهم کنند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: واقعیت این است که در حوزه اقتصاد چند چالش اصلی شامل معضلات نظام بانکی و بسترسازی برای ایجاد کسب و کارهای تکنولوژی محور و دانش بنیان وجود دارد که باید با تلاش برای افزایش توان رقابتی بنگاه های تولیدی و خدماتی تلاش کنیم، به نظر من دولت درباره بحث مدیریت بهتر و کارآمد منابع کشور غفلت کرده است.

وی اضافه کرد: بخش عمده ای از منابع کشور صرف در پرداخت یارانه، صندوق های بازنشستگی و بخش های عمومی هزینه می شود که در این حوزه باید تدبیر موثرتری بکار ببندیم، اینکه بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان یارانه غیر هدفمند را در این شرایط کشور توزیع کنیم، آسیب زا خواهد بود.

انصاری با بیان اینکه در برنامه بودجه با کسری چند ده هزار میلیارد تومانی مواجه هستیم، تصریح کرد: در برآورد امسال مرکز پژوهش های مجلس حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داریم اما برخی از کارشناسان در دانشگاه ها با بررسی بودجه به رقم ۵۰ هزار میلیارد تومانی رسیده اند و این شرایطی است که دولت باید برای حل کردن آن تلاش کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: آسیب اساسی را در نظام اداری و نظام قانون گذاری کشور داریم. در نظام اداری و قانون گذاری کشور بخش مغز افزاری ما معیوب است و این بدین معناست که جامعه مثل موجود زنده نیازمند مغز برای هدایت تمام اجزاست و تجربه بشر این را نشان می دهد که باید نهادسازی برای ایجاد اتاق های فکر با هدف تولید فکر و ایده برای حل مسائل اساسی کشور صورت بگیرد.

وی ادامه داد: در بخش ایجاد مغز افزار برای تولید فکر، ایده و فهم مسائل و ارائه راه حل های مفید و مناسب در کشور نقص داریم. سازمان برنامه و بودجه که وظیفه اش برنامه ریزی و به نوعی توزیع و تخصیص منابع کشور است و ادعا دارد که بدنه کارشناسی دارد به اعتقاد من این سازمان مغز افزار خوبی برای اداره کشور نیست.

انصاری افزود: به نظر من باید در کشور اتاق های فکری برای فهم دقیق مسائل و ارائه راه حل برون رفت از مسائل داشته باشیم و اگر این کار را نکنیم اجزای نظام اداری ما نمی تواند حرکت درستی برای رسیدن به هدف داشته باشد و به نوعی با توجه به محدودیت ها و منابعی که داریم به هدف مطلوبمان دست نمی یابیم.

نماینده داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به هزینه های کشور گفت: هزینه های کشور در پنج سال گذشته تقریبا دو برابر شده در حالیکه درآمدها کاهش ۵۰ درصدی داشته و شکاف و چالش های بودجه ای که برای کشور ایجاد شده نشان می دهد که باید مغز افزار های مناسب را ایجاد کنیم.

وی تاکید کرد: توصیه بنده به رئیس جمهور و دولت این است که خود آقای رئیس جمهور برای ایجاد اتاق فکری که بتواند نقشه راه موثر برای توسعه ملی را تدوین و طراحی کند، همت کنند وگرنه اجزایی که کنار در نظام اداری کشور هستند، نمی توانند کار خود را پیش ببرند.

انصاری تصریح کرد: این بحث مفصلی است که در کشور همچین اتاق فکری را تشکیل بدهیم و رئیس جمهور باید برای مدیریت آن انگیزه داشته باشد و بتواند مسائل کشور را دقیق بشناسد و آنهایی را که لازم است به مجلس برای قانون شدن بدهد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: برنامه توسعه کشور وجود دارد اما این برنامه کشور را به جایی نمی رساند و بیشتر آمال و آرزوهای کف خیابانی است که در برنامه قرار گرفته و کار کارشناسی دقیقی بر روی آن صورت نگرفته است، کشوری مثل آمریکا امروز بیش از ۳۵۰۰ اتاق فکر فعال برای شناسایی مشکلات و ارائه راهکار به دولت مردانش برای رسیدن به اهداف استکباریشان دارد. به نظرم باید از تجربه بشر برای مدیریت بهتر و کاهش هزینه های کشور استفاده کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار