رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه با توجه به افزایش خرید گوسفند قربانی در آستانه عید قربان، از مردم خواست حتما گوسفند قربانی را از مراکز معتبر تهیه کنند.
کد خبر: ۴۸۶۶۲۹
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۱ 30 August 2017
به گزارش خبرگزاری تابناک به نقل از ایسنا،دکتر ابراهیم شکیبا ، با اشاره به نزدیکی عید قربان و افزایش خرید گوسفند قربانی، گفت: این افزایش خرید گوشت و گوسفند قربانی موجب نگرانی ما از شعله ور شدن بیماری "تب کریمه کنگو" شده است.

وی افزود: متاسفانه ویروس این بیماری در دام هیچ علامت مشخصی ندارد و تنها ورود آن به بدن انسان می‌تواند ایجاد بیماری کند.

شکیبا با بیان اینکه ویروس "تب کریمه کنگو" از طریق کنه روی بدن دام، استفاده از گوشت و امعا و احشا و نیز تماس با خونابه دام قابل انتقال به انسان است، گفت: درمان این بیماری دشوار است و در صورت عدم درمان به موقع می‌تواند کشنده باشد، بنابراین پیشگیری بهترین راه است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در خصوص خرید گوسفند قربانی از حاشیه جاده‌ها و شهرها و مراکز غیرمجاز هشدار داد و تاکید کرد: مردم حتما گوسفند قربانی خود را از مراکز مجاز که تحت نظر دامپزشکی هستند، خریداری کنند.

شکیبا افزود: در خصوص ذبح دام نیز فردی که این کار را انجام میدهد باید حتما از عینک، دستکش و روپوش استفاده کند و تماسی با گوشت و خونابه دام بدون دستکش و عینک نداشته باشد.

وی تاکید کرد: زنان خانه‌دار نیز باید به طور ویژه از دستکش استفاده کرده و به هیچ عنوان بدون دستکش اقدام به تکه تکه کردن گوشت نکنند و مراقب باشند که گوشت و خونابه با دست آنها در تماس نباشد.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در خصوص مصرف گوشت بلافاصله پس از ذبح دام هشدار داد و افزود: افراد باید گوشت را حتما پیش از مصرف به مدت 24 ساعت در یخچال و در دمای کمتر از 4 درجه نگه دارند.

وی افزود: با این کار حتی اگر گوشت حاوی ویروس «تب کریمه کنگو» باشد، به دلیل تولید اسید لاکتیک در گوشت بر اثر این مدت ماندگاری در یخچال، ویروس‌ها و میکروب‌های آن از جمله ویروس «تب کریمه کنگو» از بین می‌رود.

شکیبا تصریح کرد: 24 ساعت باید حداقل مدت ماندگاری گوشت قربانی در یخچال باشد و بهتر است افراد تا 48 ساعت گوشت را در یخچال گذاشته و سپس مصرف کنند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه مورد جدیدی از بیماری تب کریمه کنگو در استان گزارش نشده، گفت: خوشخبتانه این بیماری در استان تحت کنترل است.

وی افزود: تنها نگرانی ما شعله ور شدن این بیماری در آستانه عید قربان با توجه به افزایش خرید گوشت و گوسفند قربانی است و از مردم می خواهیم در این زمینه نکات بهداشتی را رعایت کرده تا دچار مشکل نشوند.

شکیبا در پایان تاکید کرد: مردم حتما گوشت و گوسفند قربانی را از مراکز مجاز تهیه و پیش از مصرف حداقل به مدت حداقل 24 ساعت در یخچال نگهداری کنند
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار