در حالی به آغاز سال تحصیلی نزدیک می شویم که بعضی از کودکان این سرزمین به دلایل مختلف اقتصادی و فرهنگی در کنار همسالان خود به مدرسه نرفته و از مهر تعلیم و تربیت بی بهره می مانند.
کد خبر: ۴۸۶۶۵۳
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۰ 30 August 2017
به گزارش تابناک قزوین به نقل از ایرنا روز چهارشنبه ایرنا، کودکان بازمانده از تحصیل افرادی در سنین 6 تا 11سال را در برمی گیرند که به دلایل مختلف فرهنگی و اقتصادی در ماه های سال تحصیلی وارد چرخه آموزشی نشده و تعلیم و تربیت در مدرسه را تجربه نمی کنند.
بازماندن از تحصیل امروزه و در قرن جدید یک آسیب اجتماعی مهم محسوب می شود که به بازتولید آسیب های اجتماعی منجر می شود.
در واکاوی این مساله مهم اجتماعی و فرهنگی دلایل مختلفی ذکر می شود که مشکلات اقتصادی،فقدان آگاهی والدین،بی توجهی و نادرست دانستن تحصیل دختران،مشکلات جسمی و ذهنی کودکان،بیکاری والدین و مهاجرت از جمله آنها است.
کودکان بازمانده از تحصیل به 2 دسته کودکانی که از ابتدا به مدرسه نرفته اند و کودکانی که قبلا در مدرسه بوده و به دلیل مشکلات مختلف ترک تحصیل کرده اند، تقسیم می شوند.
چند سالی است که وزارت آموزش و پرورش در راستای انسداد مبادی بی سوادی برای شناسایی و جذب این کودکان به طور جدی ورود پیدا کرده تا بتواند حداقل بخشی از این کودکان را به مدرسه برگرداند اما متاسفانه با وجود تلاش های انجام شده همچنان مساله کودکان بازمانده از تحصیل یک معضل جدی در جامعه ما است و هنوز حتی آمار دقیقی از تعداد این کودکان وجود ندارد و یا حتی نشانی آنها نیز مشخص نیست.

**شناسایی 979کودک بازمانده از تحصیل در قزوین
مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین از شناسایی 979دانش آموز بازمانده از تحصیل برای سال جاری در استان خبر داد و گفت: از این تعداد 786 دانش آموز با نشانی و قابل دسترس هستند و از 193 نفر از آنها هیچ اطلاعی در دست نداریم.
سالار قاسمی افزود: برنامه انسداد مبادی بی سوادی در راستای عدالت آموزشی و تحقق اهداف سند تحول بنیادین با همکاری آموزش و پرورش و سایر نهادهای دولتی و غیردولتی، چند سال است که به طور جدی از سوی معاونت آموزش ابتدایی پیگیری و اجرا می شود.
وی، توسعه عدالت آموزشی، حمایت از اقشار آسیب پذیر و کودکان کار، فراهم کردن فرصت های برابر آموزشی برای تمام کودکان لازم التعلیم،رفع موانع جذب و نگهداشت کودکان بازمانده از تحصیل و افزایش تعامل و همکاری نهادهای برون سازمانی با آموزش و پرورش و افزایش پوشش تحصیلی ابتدایی را از جمله اهداف کیفی و کمی این برنامه ذکر کرد.
قاسمی، شناسایی، جذب و نگهداشت دانش آموزان لازم التعلیم را نیازمند همکاری جدی تمام دستگاه های مربوط از جمله ثبت احوال،بهزیستی،صدا و سیما،کمیته امداد،شهرداری،دانشگاه علوم پزشکی و دادگستری دانست و افزود: با کمک این دستگاه ها می توانیم با شناسایی و جذب و نگهداشت دانش آموزان در مدارس آمار بازماندگان از تحصیل را به صفر برسانیم.
وی با بیان اینکه هرکدام از این دستگاه ها می توانند بخشی از این کار مهم را پیش ببرند،اضافه کرد: به طور مثال کمیته امداد در حمایت مادی از دانش آموزان محروم، صدا و سیما در تولید برنامه و دادگستری در الزام قانونی خانواده ها به تعلیم دانش آموزان در مدرسه نقش مهمی بر عهده دارند.
قاسمی ادامه داد:با وجود امضای تفاهم نامه با این دستگاه ها همچنان مشکلات زیادی در این زمینه داریم و باید راهکارهای تکلیفی برای این دستگاه ها شکل گیرد.

**توسعه پیش دبستانی از راهکارهای مهم ریشه کنی بی سوادی است
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین،ارتقای سطح کیفی آموزش و افزایش پوشش کمی پیش دبستانی در تمام مناطق استان را از جمله راهکارهای مهم برای کاهش دانش آموزان بازمانده از تحصیل عنوان کرد و گفت: مقطع پیش دبستانی حساس ترین دوره و شروع فرایند تحول در آموزش است،در حالی که 12درصد از دانش آموزانی که مجبور به تکرار پایه اول ابتدایی می شوند از بین کودکانی هستند که پیش دبستانی را تجربه نکرده اند.
رضا طاهرخانی افزود: نتایج حاصل از نبود توسعه کمی در دوره پیش دبستانی افت تحصیل، تکرار پایه، ترک تحصیل، بازماندن از تحصیل و بیسوادی است که خود هزینه های مضاعفی را بر دوش آموزش و پرورش می گذارد.
وی اضافه کرد:استان قزوین هم اکنون در پوشش تحصیلی دانش آموزان بازمانده از تحصیل رتبه خوبی در کشور دارد اما آمارهای کودکان بازمانده از تحصیل همچنان بالا است.
طاهرخانی به دلایل مختلف این پدیده اشاره کرد و ادامه داد: مناطقی که پوشش پیش دبستانی در آنها ضعیف است، ازدواج های زودهنگام دختران در پایه های پنجم و ششم، بی سرپرستی یا بد سرپرستی دانش آموزان، دانش آموزانی که شغل دامپروری و کشاورزی دارند،کودکانی که دچار معلولیت ذهنی و جسمی هستند و سایر موارد فرهنگی و قومی از جمله دلایل بازماندن از تحصیل می باشد.
وی همچنین با اشاره به وظیفه آموزش و پرورش در حفظ دانش آموزان در مدرسه بر مساله عدالت آموزشی در تمام مناطق تاکید کرد و ادامه داد: نبود آموزش با کیفیت در بسیاری از مناطق روستایی و عشایری موجب شده تا بسیاری از این کودکان انگیزه خود را از ادامه تحصیل از دست بدهند، در صورتی که اگر امکان عدالت آموزشی و کیفیت آموزشی در مناطق شهری و روستایی به طور یکسان رعایت شود این انگیزه نیز خود به خود افزایش می یابد.
طاهرخانی خاطرنشان کرد: در راستای برقراری همین عدالت بود که از سال گذشته مدارس روستا مرکزی به طور کامل در استان حذف شده و امروز در هر روستایی حتی با وجود یک دانش آموز در روستا، معلم در همان منطقه حاضر و به تعلیم و تربیت دانش آموزان می پردازد.
وی، دانش آموزان را سرمایه های ملی و اجتماعی کشور دانست و گفت: توسعه و تقویت سرمایه های ملی باید در آموزش و پرورش به گونه ای باشد که بتوانند در آینده در بخش های مختلف جامعه نقش آفرینی کنند، بنابراین لازمه این کار تربیت و توانمند سازی نیروی انسانی سالم و متعهد و دلسوز است که باید آموزش و پرورش به آن بپردازد.
طاهرخانی در پایان خواستار کمک به همکاری در بحث شناسایی و جذب کودکان در دوره پیش دبستانی و همچنین شناسایی و جذب کودکان بازمانده از تحصیل با توجه به ظرفیت 11 دستگاه شریک این برنامه شد.
تحصیل و سواد یک موضوع تک بعدی نیست بلکه به خودی خود بخشی از مساله ای مهم است که آثار و محرومیت های زیادی را برای بازماندگان از تحصیل به همراه می آورد به طوری که در آگاهی آنها نسبت به شرایط، زندگی خانوادگی و سبک زندگی و شغل آنها تاثیر می گذارد از این رو وظیفه تمام مسئولان است تا با همتی جمعی و در مسیری واحد در جهت چاره جویی و به صفر رساندن این موضوع تلاش کنند.
آنچه از نظر کارشناسان این امر بر می آید مسائل فرهنگی و اقتصادی، مهم ترین دلایل جاماندن و ترک تحصیل دانش آموزان است بنابراین باید با رایگان کردن کامل تحصیل، فرهنگ سازی درباره اهمیت تحصیل دختران برای آینده جامعه و خانواده ها و ارائه خدمات آموزشی یکسان در تمام مناطق محروم و پیشرفته و همچنین تقویت آموزش های استثنایی برای کودکان دچار اختلالات جسمی و ذهنی زمینه ادامه تحصیل و شکوفایی استعدادهای فرزندان این سرزمین را فراهم کرد.
وجود تعداد بالای کودکان بازمانده از تحصیل موجب شد تا در چند سال اخیر با ورود جدی مسئولان بالادستی در استان ها ستادها و نشست هایی برای حل این مشکل تشکیل شود.
در استان قزوین در یکی از همین نشست ها استاندار قزوین با بیان اینکه وجود حتی یک دانش آموز لازم التعلیم و بازمانده از تحصیل زیبنده نظام جمهوری اسلامی نیست، گفته بود: وظیفه تک تک مسئولان اجرایی این است که با تامین شرایط لازم، زمینه تحصیل این کودکان را فراهم و آموزش و پرورش را در شناسایی و جذب این دانش آموزان کمک کنند.
فریدون همتی در آن نشست فرمانداران، بخشداران و دهیاران را ملزم کرده بود تا هر گونه همکاری لازم را در این زمینه از آموزش و پرورش دریغ نکنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار