دادستان قزوین هشدار داد:
دادستان عمومی و انقلاب قزوین از افزایش تنوع و تفاوت شکایت‌هایی خبر داد که به واسطه رشد فناوری در جامعه به وجود آمده است و مردم برای آن به دادسرا مراجعه می‌کنند.
کد خبر: ۴۸۶۶۶۷
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۸ 30 August 2017
حجت‌الاسلام اسماعیل صادقی نیارکی در گفتگو با تابناک قزوین با بیان این‌که شهروندان در برخورد با این افراد باید برای پی بردن به نیت آنان هوشیار باشند، گفت: شکایت‌های افراد از سودجویان، مربوط به کلاهبرداری‌هایی است که در چند دسته جدید اتفاق می‌افتد و کلاهبرداری از طریق به دست آوردن اطلاعات شخصی افراد، از طریق اعلام یک موضوع دروغ مانند برنده شدن در مسابقه، کلاهبرداری در بستر اینترنت به شیوه خرید اینترنتی از سایت‌های ناشناس توسط مالباختگان، کلاهبرداری از طریق دستگاه‌های کارتخوان و نیز آگهی‌های تبلیغاتی در فضای مجازی از شایع‌ترین انواع آن است.
وی اضافه کرد: نوع نخست، مربوط به شکایت افرادی است که به واسطه شغل خود طعمه افراد سودجو قرار می‌گیرند و مال خود را از دست می‌دهند؛ به طوری که سودجویان با شناسایی شغل آنان و اطلاعاتی از آن که در دسترس همگان قرار دارد، نسبت به برقراری ارتباط با آنان اقدام و از این این افراد کلاهبرداری می‌کنند.
دادستان قزوین تصریح کرد: به عنوان مثال سودجویان رانندگانی با شرایط مالی بهتر را شناسایی و در تماس با دفاتر مسافربری یا حمل و نقل، درخواست راننده برای جابه‌جایی مسافر یا بار می‌کنند که پس از مشخص شدن راننده، با وی تماس می‌گیرند تا با ترفندی، اعتماد راننده را جلب و وی را برای انتقال وجه به حساب آنان مجاب کنند؛ حال آن‌که راننده پس از مدتی درمی‌یابد این کار صرفا برای کسب اموال وی بوده است.
صادقی نیارکی خاطرنشان کرد: همچنین این افراد در تماس با کارمندان بخش‌های مختلف ادارات و بیان توضیحاتی درباره شغل آنان که پیش از آن کسب کرده بودند، فعالیت خود را مرتبط با حوزه ادار ی و مالی محل کار این کارمندان معرفی و با جلب اعتماد این افراد، آنان را درباره پرداخت وجه مجاب می‌کنند.
وی اضافه کرد: در قشرهای مختلف مردم از جمله بازاریان هم این قبیل ترفندها برای سرقت اموال افراد دیده می‌شود؛ به طوری که با معرفی خود به عنوان نمایندگی معتبر کالاها و اقدامات مربوط به خرید و فروش اقلام، آنان را مجاب به واریز وجه می‌کنند.
دادستان قزوین ادامه داد: در دسته دیگری از این کلاهبرداری‌ها که تمام قشرها حتی وکلا نیز در معرض آن هستند، سودجویان به بهانه‌های مختلف با شهروندان تماس می‌گیرند و آنان را به عابربانک می‌کشانند تا وجوه خود را با دستان خود به حساب افراد سودجو انتقال دهند.
صادقی نیارکی بیان کرد: شایع‌ترین نوع این دسته، کلاهبرداری به بهانه برنده شدن در مسابقه است که پس از تماس با فرد مورد نظر، چنین وانمود می‌شود که فرد، میهمان مسابقه زنده تلفنی است و ضمن طرح پرسش و پاسخ، چنان صحنه‌ای در ذهن وی می‌سازند که وی فریب می‌خورد.
وی تصریح کرد: این افراد  با بیان این ادعا که شماره حساب مسابقه، دولتی است و برای واریز وجه جایزه، نیاز به وارد کردن شناسه توسط برنده در دستگاه خودپرداز دارد، اقدام به کسب اموال شخص از با همکاری خود وی می‌کنند.
دادستان قزوین یادآور شد: دسته دیگر کلاهبرداری‌ها در بستر اینترنت و دهکده جهانی رخ می‌دهد؛ چنان‌که مال‌باختگان با خرید اینترنتی از سایت‌های ناشناس، تمام اطلاعات مربوط به حساب خود را در اختیار سودجویان قرار می‌دهند و آنان مبادرت به کسب اموال فرد به کمک اطلاعاتی می‌کنند که خود شاکی در اختیار سودجویان قرار داده است.
صادقی نیارکی بیان کرد: در دسته دیگر، با جرایمی روبه‌رو هستیم که در آن، مال‌باختگان، کارت‌های بانکی خود را در اختیار افراد سودجو قرار می‌دهند و به این ترتیب، امکان وقوع چند نوع کلاهبرداری به وجود می‌آید.
وی اضافه کرد: قرار دادن رمز کارت در کنار آن سبب می‌شود چنانچه کارت در اختیار سودجویان قرار بگیرد، از اندوخته آن برداشت کنند و در نوع دیگر، اعتماد به افراد موجب قرار دادن کارت و رمز آن در اختیار افراد برای برداشت مبلغ مشخصی شود؛ اما فردی که مورد اعتماد قرار گرفته است، مبلغ بیشتری از آن برداشت کند.
دادستان قزوین به کلاهبرداری از طریق دستگاه‌های کارتخوان اشاره و عنوان کرد: گاهی سودجویان در محل کسب خود دو دستگاه کارتخوان در کنار یکدیگر قرار می‌دهند و به جای استفاده از دستگاه مورد تأیید که اطلاعات آن به نام واحد تجاری مزبور ثبت شده، از دستگاه کارتخوان ناشناس استفاده و تمام اطلاعات مربوط به کارت را در دستگاه ذخیره می‌کنند تا در فرصت مناسب، وجوهی را از کارت فرد به حساب‌های خود انتقال دهند.
صادقی نیارکی درباره کلاهبرداری از طریق آگهی‌های تبلیغاتی در فضای مجازی تأکید کرد: در برخی برنامه‌های موبایلی که برای خرید کالا مورد استفاده قرار می‌گیرد، گاهی افراد سودجو با یک آگهی تبلیغاتی دروغین، اعتماد شهروندان را جلب و مبالغی را به عنوان پیش‌پرداخت، درخواست می‌کنند که پس از واریز آن به حساب سودجویان، این کلاهبرداران نسبت به انجام تعهد و ارسال کالا هیچ مسئولیتی را به عهده نمی‌گیرند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار