بانک جهانی با اشاره به بحران‌ شدید آب در خاورمیانه به ویژه‌ کشورهای درگیر جنگ اعلام کرد: مهاجمان در سوریه عمداً پمپ‌های آب را خراب و منابع آبی را آلوده می‌کنند ۱۵ میلیون نفر نیاز ضروری به آب سالم دارند که ۶.۴ میلیون کودک هستند.
کد خبر: ۴۸۶۷۵۴
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۱ 30 August 2017
به گزارش تابناک : بانک جهانی در گزارشی درباره بحران آب در خاورمیانه و راهکارهای مقابله با آن نوشت منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا سالانه 21 میلیارد دلار به دلیل ناکافی بودن منابع آب و نیز استفاده از آب غیربهداشتی خسارت می‌بیند.

بانک جهانی همچنین هشدار داد که اقدام بسیار ضروری برای اجتناب از تأثیرات منفی کمبود آب و پایداری رشد در این منطقه باید انجام گیرد.

بانک جهانی در گزارشی که در کنفرانس هفته جهانی آب در استکهلم سوئد ارائه کرد، گفت: مدیریت ضعیف منابع آب و نیز آب غیربهداشتی در اکثر مناطق جهان که با کمبود آب مواجه هستند یک درصد از تولید ناخالص داخلی این کشورها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این درحالی است که کشورهایی که درگیر جنگ هستند 2 تا 4 درصد تولید ناخالصی داخلی خود را به دلیل کمبود آب از دست می‌‌دهند.

این گزارش همچنین اضافه کرد که مرگ و میرها به واسطه آب ناسالم و غیربهداشتی در برخی از این منطقه به ویژه کشورهایی که درگیر جنگ هستند از میانگین جهانی بسیار بالاتر است.
بر اساس گزارش بانک جهانی، در حالی که جنگ و درگیری‌های جاری و بحران‌های مهاجرتی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا وجود دارد ناتوانی در مبارزه با بحران آب در این مناطق تأثیر بسیار جدی در زندگی و رفاه مردم و به ویژه ثبات سیاسی آنها دارد.
یونیسف (صندوق کودکان ملل متحد) در بیانیه جداگانه‌ای روز گذشته اعلام کرد: در یمن که بیش از 2 سال است درگیر جنگ هستند شبکه‌های آب در شهرهای بزرگ به شدت آسیب دیده و به دلیل خسارت‌های جنگ در حال فروپاشی است و حدود 15 میلیون نفر از دسترسی به آب سالم و بهداشتی محروم هستند.

یونیسف همچنین اضافه کرد: در سوریه که بیش از 7 سال است درگیر جنگ هستند آب به عنوان «سلاح جنگ» استفاده می‌شود و مهاجمان عمداً پمپ‌های آب را خراب و منابع آبی را آلوده می‌کنند و حدود 15 میلیون نفر نیاز ضروری به آب سالم دارند که در این میان 6.4 میلیون نفر آنها کودک هستند.

بر اساس گزارش یونیسف در کشورهایی که درگیر جنگ و خشونت و یا دچار بی‌ثباتی هستند، روی هم رفته 183 میلیون نفر دسترسی به آب نوشیدنی سالم ندارند.

* راهکارهای مبارزه با بحران آب

در گزارش بانک جهانی تأکید شده است در حالی که جمعیت شهری  خاورمیانه و شمال آفریقا تا سال 2050 تقریباً دو برابر شده و به حدود 400 میلیون نفر می‌رسد تنها ترکیبی از برنامه و تکنولوژی و نیز ابزارهای مدیریتی آب می‌تواند شرایط بحران آبی را بهبود بخشد.

در این زمینه آندرس جگرزکوگ متخصص در مدیریت منابع آب در بانک جهانی و یکی از نویسندگان همین گزارش گفت: بازدهی آب در منطقه خاورمیانه به کمترین میزان در مقایسه با میانگین جهانی است.

این گزارش تأکید می‌کند: کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا آب بسیار زیادی از منابع تجدیدناپذیر استفاده می‌کنند؛ منابع تجدیدناپذیر آبهایی هستند که در زیرزمین وجود دارد و در صورتی که از آنها استفاده شود امکان جبران دوباره وجود ندارد.

این کارشناس بانک جهانی می‌گوید: استفاده از تکنولوژی و نوآوری‌های جدید بسیار ضروری است اما باز هم کافی نیست باید درباره تعرفه‌ها و یارانه‌های آب تجدیدنظر شود.

به اعتقاد جگرزکوگ منطقه خاورمیانه بیشترین بخش از تولید ناخالص کشور (GDP) خود را برای یارانه‌های مصرف عمومی آب صرف می‌کند. چنین سیاستی باعث می‌شود که آب در این کشورها بیش از اندازه استفاده شود.

چالش دیگر این است که تنها نیمی از پساب‌ها و فاضلاب‌ها در این مناطق دوباره به محیط برمی‌گردد.

همچنین گانگژه‌چن مدیر ارشد بانک جهانی در بیانیه‌ای اعلام کرد: در کنار مدیریت مناسب آب می‌توان با استفاده از روش‌های جهانی حجم منابع آب را افزایش داد. این روش‌ها می‌تواند نظیر نمک‌زدایی و بازچرخانی آب باشد.

بر اساس گزارش بانک جهانی، اصلاح مدیریت آب می‌تواند درآمد قابل ملاحظه‌ای را به کشور برگرداند، دولت‌ها می‌توانند با بهبود ذخایر و ایجاد آبیاری بارانی برای کشاورزان، تولید محصولات کشاورزی را تا 8 درصد و درآمد سالیانه کشور را تا 10 میلیارد دلار افزایش دهند.

بانک جهانی تأکید می‌کند کشورهایی مانند ایران، مصر و سوریه که دارای زمین‌های آبیاری زیادی هستند می‌توانند از طریق مجهز کردن زمین‌های کشاورزی به روش‌های آبیاری مدرن سود بیشتری ببرند.





منبع : فارس 
برچسب ها: بانک جهانی ، بحران آب
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار