رئیس سابق پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی ایران، گفت: دو عامل افت قیمت نفت و تحریم های آمریکا همچنان مانع از یکسان سازی نرخ ارز در ایران هستند.
کد خبر: ۴۸۶۷۶۳
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۷ 30 August 2017
 به گزارش تابناک تهران، "احمد مجتهد" در این خصوص اظهار داشت: هر چند تحریم های آمریکا مانع از نزدیک شدن بانک های بزرگ بین المللی به ایران می شود، اما کاهش قیمت نفت در طی چند سال گذشته مانع از برآورده شدن نیاز ایران به درآمدهای خارجی شده است.

وی افزود، ایران قبلا برخی پیش نیازهای مورد نیاز برای یکسان سازی نرخ ارز را محقق کرده است.

این مقام بانکی ایرانی گفت: «این پیش نیاز ها شامل مهار تورم، آزاد سازی دارایی های بلوکه شده خارجی و انعقاد توافق هسته ای بوده است. اما سرمایه گذاران خارجی هنوز (آنطور که باید و شاید) به سمت ایران متمایل نشده اند که این عمدتا ناشی از موانعی است که آمریکا برای بانک های بزرگ ایجاد کرده است.»

وی افزود: «مشکلات دیگری نظیر محدودیت های اعمال شده از سوی بانک مرکزی ایران بر بانک های ایرانی وجود داشته است. اما بانک مرکزی به تدریج در حال برداشتن این محدودیت هاست و بانک ها اکنون برای ورود به فعالیت های ارزی آزادتر هستند.»

«من معتقدم تا زمانی که ما به بازارهای بین المللی متصل نشویم، مشکل پابرجا خواهد بود. قیمت نفت در طی 2 سال گذشته کاهش داشته و منجر به افت درآمدهای نفتی گشته است. از این نقطه نظر، باید به سرمایه گذاری خارجی یا تامین مالی از منابع خارجی از طریق بانک های خارجی اولویت بالایی داده شود.»

جامعه تجار و ناظران مستقل خواستار یکسان سازی نرخ ارز از سوی دولت ایران و برچیده شدن سیستم دو نرخی ارز هستند. گفتنی در طی روزهای اخیر ارزش پول ملی ایران با کاهش نسبی مواجه بوده و ارزش دلار آمریکا در مقابل ریال بالا رفته است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار