کد خبر: ۴۸۶۸۰۱
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۸ 30 August 2017
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان از برگزاری اجلاس کمیته‌های ملی و بین‌المللی ایکوم در چابهار خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، کامبیز مشتاق گوهری صبح امروز در جلسه شورای راهبردی گردشگری در استانداری سیستان و بلوچستان، اظهار کرد: استان سیستان و بلوچستان در حوزه میراث فرهنگی دارای بناهای تاریخی بسیار زیاد، متفاوت و منحصر به فردی است.  

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان افزود: نوع نگاه ما به این آثار  حفاظت و مرمت صرف بوده و رویکردی که مدتی هم در استان دنبال می‌کنیم و هم در کشور مورد استقبال قرار گرفته، کاربری‌های مناسب با این فضاهاست به حهت اینکه بتوانیم طرح‌های گردشگری را پشتیبانی کنیم.

این مسئول ادامه داد: بقعه سیدغلامرسول در شهر چابهار یکی از بناهای تاریخی این شهر محسوب می‌شود که ویژگی‌های خاصی دارد. بنابراین ما این مجموعه را برای برگزاری جشنواره ازدواج و مناسک آیینی آن پیش‌بینی کردیم که یک جشنواره ملی باشد.

وی گفت: این بنا ویژگی‌های خاصی دارد از جمله این که در محل دفن سیدغلامرسول به جای ضریح، حجله هست و این یک ویژگی ممتاز است.

مشتاق گوهری بیان کرد: وضعیت کنونی این بنا به گونه‌ای است که الحاقات نامناسبی در این بنا شده و در این سالها تقریبا رها شده بود و فقط اقدامات حفاظتی مرمتی در آن انجام شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان افزود: اخیرا با اداره اوقاف راجع به ساماندهی این بنا به توافق رسیدیم و در طرح ساماندهی این بنا قصد داریم با برداشتن الحاقات و خالص کردن بنا و ایجاد یک مجموعه اقامتی بتوانیم یک سایتی برای جشنواره ملی عروسی در جابهار ایجاد کنیم.

این مسئول یادآور شد: بالغ بر 250 ملیون تومان اعتبار به این طرح تخیصیص داده شده است.

وی گفت: در بحث همایش‌های بین‌المللی یکی از ظرفیت‌هایی که کمک می‌کند به این که کشور ما و مناطقی مثل سیستان و بلوچستان در مرکز توجه جهانی قرار بگیرد و قسمتی از سایه سنگینی که به آن دچار هستیم سبک شود، جلب توجه نهادهای بین‌المللی برای برگزاری جلساتشان در این استان است.

مشتاق گوهری اضافه کرد: در اجلاس نشست دوم رؤسای کشورهای حاشیه اقیانوس هند (iora) پیشنهاد کردیم که نشست وزرا در ایران برگزار شود و با تصویب در اجلاس نشست سوم تصویب شد که در ایران و در شهرستان چابهار برگزار شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان افزود: در این میان مشکلاتی مانند ویزا، اجلاس‌های جانبی  وجود دارد که لازم است با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و جذب سرمایه‌گذاری نشست‌هایی برگزار شود.

این مسئول با اشاره به اینکه پیشنهادات دیگری در این زمینه ارائه شده است گفت: یک پیشنهاد این است که بخشی از این برنامه در کیش و بخشی در چابهار برگزار شود و پیشنهاد دیگر این است که این نشست در کیش برگزار شود و سفر و تور گردشگری فرصت‌های سرمایه‌گذاری در چابهار برگزار شود.

وی ادامه داد: 2 میلیارد و 700 نفر از مردم جهان در 21 کشور عضو IORA زندگی می‌کنند و این سهم ویژه‌ی برای جذب گردشگر در مناطق مختلف کشور به ویژه سیستان و بلوچستان خواهد داشت.

مشتاق گوهری بیان کرد: دوره‌های آموزشی و کارآموزی حفاظت مجموعه‌های فرهنگی در موزه‌ها و مراکز فرهنگی برنامه دیگری است که اولین دوره آن در دی ماه امسال به میزبانی موزه منطقه‌ای جنوب شرق کشور در زاهدان که به عنوان یک ظرفیت قابل توجه در کشور به شمار می‌رود، برگزار می‌شود.

این مسئول برنامه دیگر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان را برگزاری اجلاس آسپک عنوان کرد و گفت: این اجلاس در آبان ماه امسال در چابهار برگزار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: آسپک، اجلاس کمیته‌های ملی و بین‌المللی ایکوم در آسیا و اقیانوسیه هست که 24 کمیته را در برمی‌گیرد.

این اجلاس از آن جهت اهمیت دارد که نمایندگانی از یونسکو و از کشورهای اروپایی هم حضور خواهند داشت و حاصل آن علاوه بر میزبانی تاسیس موزه باستان شناسی چابهار نیز خواهد بود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار